Klopt het dat als je s.avonds na 20.00 iets nog eet dat het dan niet meer verteerd zelf lichte beschuit

En dat als je slaapt dat het niet meer verteerd hoe licht het ook is

Toegevoegd na 8 minuten:
Kreeg het laatst te horen van iemand

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.1K

Het beste antwoord

Nee, dat is niet zo. Voedsel verteert/verbrandt overdag het beste, omdat je dan meer beweegt, maar 's nachts gaat het door op een lager pitje. Je kunt beter geen zware maaltijden 's avonds laat meer eten, want dat verteert niet meer, of half. Maar er is geen enkel bezwaar tegen het eten van iets lichts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan gewoon een zware maaltijd eten hoor! geen enkel probleem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kan je dat doen als je dat wilt. Maar als je dat laat op de avond doet, verteert het niet meer goed omdat de meeste meensen 's nachts niet veel bewegen. Tis maar waar je voor kiest.
Kijk eens hier: http://www.gezondheidsnet.nl/slaap-lekker/artikelen/210/je-eten-bepaalt-je-slaap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verteert niet meer dus het blijft voor eeuwig in je maag liggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha!! Nee, natuurlijk niet. Het verteren gaat door op een laag pitje. Als je de volgende dag weer gaat bewegen gaat het verteren weer normaal. Maar dan komt er ook eten bij.
Als je wil afvallen moet je 's avonds maar weinig eten, maar daar ging de vraag niet over.

Andere antwoorden (9)

Volgensmij niet :o. Want waarom speciaal na 20.00?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, dat is niet waar. Wat wel zo is, dat alles wat je laat op de avond eet, vooral gebruikt wordt om reserves aan te leggen, omdat je tijdens je slaap veel minder energie verbruikt dan als je wakker bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat klopt niet. Eten verteren is zoals ademen: het gaat 24/7 door.

Waarschijnlijk had die iemand ook weer iets gehoord, maar dat niet helemaal begrepen. Het 'probleem' met 's avonds laat nog eten is dat je niet meer actief gaat zijn. Je verbruikt de energie die vrijkomt uit het voedsel amper, dus wordt het omgezet in vetreserves. Daarom wordt eten na (ongeveer) 20.00) vaak afgeraden in diëten om af te vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar het maakt dus helemaal niet uit of je alles in een keer eet vlak voor het slapen gaan! Het gaat om de totale aantal kilocalorieën wat je op een dag eet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt iets complexer, al klopt het dat dat het belangrijkste is. Zeker als je sport maakt het wel uit. Voor het lichaam is het gemakkelijker om glucose (waar de energie uit voedsel in eerste instantie in wordt omgezet) te gebruiken dan om energie uit vetreserves te halen. Mijn man merkt dat bijvoorbeeld heel goed als hij langere afstanden hardloopt: Zolang hij zijn bloedsuikerspiegelspiegel hoog houdt, gaat het prima. Maar zodra de voorraad snelle suikers op zijn, crasht hij voordat zijn lichaam zijn vetreserves (die hij wel heeft) weet aan te spreken. Dus stel dat hij precies dezelfde energierepen de avond van tevoren zou eten voordat hij gaat slapen in plaats van vlak voor of tijdens het hardlopen, komt de energie wel degelijk terecht in de moeilijker weg te sporten zwembandjes, terwijl hij de volgende dag door de afwezigheid van snelle suikers niet in staat is dezelfde inspanning te leveren en dus hetzelfde aantal calorieën te verbranden. Netto resultaat: meer energie binnengekregen dan verbruikt.
het gaat er ook om hoe laat je gaat slapen. Als je pas om 12 uur naar bed gaat, wordt het eten in je lichaam nog grotendeels verwerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ van mij, en die min snap ik niet. Als je altijd om 10 uur 's avonds warm eet en dan om 4 uur 's nachts pas naar bed gaat, standaard, dan is dat hetzelfde als wanneer je om 6 uur eet en om 12 uur naar bed gaat. Wat moeten mensen dan die 's nachts werken? Na 8 uur niets meer eten en dan van 11 uur 's avonds tot 7 uur 's ochtends hun werk doen met een lege maag?
Je eten wordt na 20.00 uur gewoon verteerd.

Er is een hardnekkig fabel dat alles wat je na 20.00 uur zou eten opgeslagen zou worden als vet omdat je lichaam in de spaarstand/ruststand zou gaan. Het klopt dat je lichaam rust in de avond en in de nacht, maar calorieën die na 20.00 uur worden ingenomen worden uiteindelijk ook gewoon gebruikt. Of je dat nu een uur later doet of een dag later doet er niet toe. Als je maar zorgt dat je niet meer (ongezond) calorierijk voedsel tot je neemt dan je nodig hebt en er een gezonde balans is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies:
Het totaal aantal calorieën wat je binnen krijgt
moet niet meer zijn dan het totaal aantal calorieën
wat je verbrand op een dag.
PLUS
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
precies!
Hier is het enige juiste antwoord!
nee hoor helemaal niet,

Sterker nog de fabel dat je na de avond maaltijd niks meer moet eten is ook niet goed.
Als je om 18,00 voor het laatst eet en dan pas weer ergens om 08,00 denkt je lichaam na 18,00: he alles bewaren want het kan wel eens heel lang duren voor ik weer eten krijg.
Zou je om pak hem beet 21,00 nog iets lichts eten dan is dat beter.

3 maaltijden is niet goed, veel kleine is beter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mediterane landen wordt altijd laat gegeten, ik heb nooit gehoord dat daar problemen met de spijsvertering zijn.Dan zouden ze de tijd wel vervroegen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies.
Bovendien zijn de mensen daar nog vaak slanker dan hier: +
anneliez
13 jaar geleden
je mag die + ook "echt"geven, maar toch bedankt voor het support ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan krijg je hem van mij :-) +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en eentje van mij ;-)
het beste is om vier uur voor het slapen gaan de laatste maaltijd te consumeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eten op een ‘Spaanse tijd’ zou slecht zijn? Onzin. Je kunt gerust laat eten. Je vertering gaat gewoon door.
Volgens het Voedingscentrum moet je voorkomen dat je meer calorieën eet dan je lichaam nodig heeft. Het tijdstip van de dag maakt daarbij niet uit.

Desondanks is het wel zo dat je last van oprispingen kunt hebben als je s' avonds laat te zwaar eet. Dit komt omdat de tijd tussen eten en naar bed gaan korter is. Je maag is nog niet helemaal leeg en zodra je gaat liggen kan het eten weer terug naar boven gaan. Dit kan zorgen voor een zwaar gevoel en oprisping.