Kan het kwaad dagelijks 4 calcium/vitamine D tabletten tegelijk in te nemen?

Op de verpakking staat dat er 2 maal per dag 2 tabletten moeten worden ingenomen.
Ik zou er graag één maal per dag 4 innemen.
Is dit ongunstig voor de werking?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nooit verstandig, om zonder overleg, met de huisarts af te wijken van de voorgeschreven hoeveelheiden en tijden van inname

Antwoorden (7)

Vanwege een chronisch tekort aan vit. D gebruik ik er 5 per dag, op advies van de huisarts.
Ik weet niet, waarom jij ze wilt gebruiken, maar ik raad je aan eerst te laten bekijken via een bloedonderzoek, of het wel nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dus geen antwoord op mijn vraag...
Ik vroeg me af of ik er 4 tegelijk kan gebruiken, op één tijdstip mijn hele dagdosering in kan nemen, i.p.v. 2 maal per dag 2 tabletten, 's ochtends en 's avonds...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, niet goed gelezen.
Ik neem ze in 1x in. Maar in overleg dus met de huisarts.
Geen probleem, advies is 10 mcg per dag en mag in een keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien deze van het merk Solgar Vitamins zijn, mag dat en zou het derhalve geen kwaad kunnen.
Los daarvan zijn er veel betere en goedkopere manieren om calcium en vitamine D binnen te krijgen in goed opneembare vorm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Waarom per sé dat merk?
En over welke manieren heb je het?
Goedkoper kan in elk geval bijna niet; ik slik calcium/vitamine D van AH merk - die kosten volgens mij nog geen 3 euro per pot...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van dat merk weet ik toevallig dat het mag van de fabrikant. Ondanks dat ik Solgar als één van de betere leveranciers van voedingssupplementen beschouw, zou ik er nog maar eens diep over nadenken of je calcium/vitamine D tabletten wilt slikken. Ik weet ook niet waarvoor je het gebruiken wilt, dus dat maakt het lastig om zomaar iets te roepen, maar... Drink rauwe melk.
Gebruik een oplossing van Keltisch zeezout.
En: slik gefermenteerde levertraan! Kijk uit met zomaar innemen van vitamine D tabletten!!
Je kunt hiermee de balans met vitamine A verstoren.
Met gefermenteerde levertraan loop je dit risico niet. Betreffende je genoemde potjes van AH denk ik dat goedkoop wel eens duurkoop zou kunnen worden.
Ik zou dat spelen met je gezondheid willen noemen. Rauwe melk kost zo`n 60-100cent per liter.
Voor 10 euro aan keltisch zeezout kun je jaren voorruit.
Gefermenteerde levertraan is wat duurder. Eet ook biologische eieren. Net als rauwe melk een heel goed opneembare bron van vitamine D.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg.
Met het innemen van calcium/vitamine D let ik er altijd op dat ik binnen de aanbevolen hoeveelheid blijf.
Minimaal één keer per jaar word mijn bloed onderzocht op vitamine niveaus. Mijn waarden zijn perfect! :)

Ik drink weinig melk; ik ben veganist geweest en kan het nog steeds niet over mijn hart verkrijgen om het zo uit een glas naar binnen te werken. Wel zijn biologische eieren een heel belangrijke voedingsbron voor mij, die eet ik dus al.
Omdat ik vegetariér ben is levertraan voor mij niet geschikt. Kun je wat meer toelichting geven over het Keltisch zeezout?
Wat bevat dat dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien de vitaminewaardes in je bloed zo perfect zijn; waarom zou je dan nog extra calcium en vitamine D willen innemen? En dan ook nog eens van discutabele kwaliteit?
Als je dat toch wil innemen, doe het dan zo goed en natuurlijk mogelijk! En vergeet synthetische pillen. Je hoeft rauwe melk niet persé uit een glas te drinken hoor. Rechtstreeks uit een koe kan ook. Dat doet het kalf ook...:) Keltisch zeezout bevat 84 mineralen en sporen elementen.
Himalayazout is beter dan gewoon keukenzout. Maar keltisch zeezout is nog veel beter. Een fantastisch natuurproduct waar niet mee gerommeld is. http://www.keltischzeezout.com/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu vergat ik er bij te zeggen dat ik deze tabletten al jaren gebruik; deze dragen dus bij aan mijn perfecte vitamine/mineralen waarden. Ziet er interessant uit, dat Keltische zeezout.
Ik zal me er wat meer in gaan verdiepen!
Mij lijkt het niet echt goed. Als je teveel kalk in één keer binnenkrijgt zal het teveel aan kalk afgevoerd worden via de urine en kunnen er in je nieren kleine niersteentjes gevormd worden. Geloof me, dat is niet lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er op de verpakking staat dat je de tabletten 2x per dag moet nemen, dan heeft dat een reden.
Ik zou het zeker niet op eigen houtje gaan veranderen. Vraag eerst maar raad aan je arts of apotheker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms staat er dat je in meerdere porties het in zou moeten nemen, omdat het dan beter opgenomen wordt. Van sommige stoffen wordt er van een kleine hoeveelheid naar verhouding veel meer opgenomen dan van een grotere hoeveelheid.
Éénmaal per dag 4 tabletten kan dan zorgen dat je in totaal een stuk minder ervan opneemt dan als je het braaf in 2 porties doet.
Of dat bij calcium en vitamine D ook het geval is, weet ik niet.

Misschien dat het ook te maken heeft met veiligheid, om een overdosis te voorkomen, maar dat lijkt me bij calcium en vitamine D niet erg waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is inderdaad ongunstig voor de werking. Voedingssupplementen waarvan je meerdere tabletten per dag moet slikken kun je juist beter over de dag gespreid slikken, anders wordt het niet goed opgenomen door je lichaam.
Daarnaast zou ik sowieso zo min mogelijk gebruik maken van voedingssupplementen, deze bevatten vaak een dosis die vele malen hoger zijn dan je nodig hebt. Deze hoge dosissen kunnen ongezond zijn, van een teveel aan vitamines kun je ziek worden. Een teveel aan vitamine D bijvoorbeeld zorgt ervoor dat je lichaam kalk af zet, dan heb je dus niks meer aan de calcium tabletten.
Wanneer je een tekort aan vitaminen of calcium hebt, kan het handig zijn, maar wanneer je dit niet hebt kun je beter gewoon gezond en gevarieerd eten.