Hoe kan ik voorkomen dat ik steken in mijn zij krijg bij mijn voetbalwedstrijd?

Voor de wedstrijd ik ik expres niet zo veel en krijg ik toch nog steken hoe kan dit en wat kan ik ertegen doen ik weet wat het is dus daar hoef ik geen uitleg meer voor

Toegevoegd na 24 minuten:
Ps:ik heb een goeie conditie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks je goede conditie, kan het toch mogelijk zijn, dat je te kort van tevoren eet, of gewoonweg, niet op de juiste wijze ademhaalt. Let tijdens je training eens op je ademhaling. Het antwoord van Willem 216 en Marco 473 zou ik als juist bestempelen, daar ik ook uit eigen ervaring spreek. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou de vraag dan maar eens bij je clubarts neerleggen.

Het beste antwoord

De pijn in de zij wordt wetenschappelijk toegewezen aan het samentrekken van de middenrifspier. De populaire opvatting dat het aan de milt zou liggen kan naar het rijk der fabeltjes worden verwezen. De middenrif spier helpt bij het ademen. Zodra dus het tempo wordt opgeschroefd, moeten de longen dus harder werken en kan er kramp in deze spier optreden. Dit kan onder meer worden verholpen door kortstondig hard een vinger op de plek van de pijn de duwen, de pijn weg te denken door er niet mee bezig te zijn (het is namelijk ook geen schadelijke pijn), geen twee uur van te voren zwaar op de maag liggend voedsel innemen, echter wel voldoende vocht opnemen voor, tijdens en na de training, goede warming-up door zowel het boven als onderlichaam op te warmen, bij onervaren en niet-getrainde hardlopers is het aan te raden dan ook rustig aan te beginnen en bij pijn het tempo verlagen, en zo zijn er nog een aantal andere dingen wat je er tegen kunt doen.

De pijn wordt daarnaast ook wel eens toegeschreven aan een luchtophoping in de darmen. Het komt er uiteindelijk toch op neer dat het een kwaaltje is wat in de meeste gevallen voorkomt bij niet-getrainde sporters.
Dus meer trainen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey Tnx

Andere antwoorden (3)

Volgens mij krijg je zo'n steek in je zij als je vlak voor het sporten nog gegeten of gedronken hebt.

Hier is nog een citaat:
In de loop der jaren zijn talloze verklaringen gegeven voor dit fenomeen. De meest aangehangen verklaring is een zuurstoftekort cq. kramptoestand van het middenrif. Dit is een grote spier die de borstholte scheidt van de buikholte. Men vermoedt dat een
nog onvoldoende verwerkte maaltijd of lichamelijke vermoeidheid de grootste boosdoeners zijn voor deze klacht. De pijn kan zowel rechts als links optreden. De meeste sporters wijzen dan naar de zijkant van de ribbenkast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet proberen je conditie te verhogen.
Want zoals je dus waarschijnlijk weet komt het omdat je dan "zuurstof gebrek" hebt.
Mijn antwoord is dus gewoon veel trainen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan niet mijn conditie is het best v/h team
Als je een steek in je zij krijgt, wordt er reservebloed in je lijf gepompt, als dat "zakje" in je zij leeg is gaat hij het leeg persen. Dat is de steek die je ervaart. Wat je het beste kunt doen is op een rustig tempo verder gaan, niet stoppen. Om dit te voorkomen moet je rustig opbouwen, warming up is voldoende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"reservebloed in je lijf gepompt" en het "zakje".... waar kan ik dat terugvinden? (bronvermelding), want hier heb ik nog nooit van gehoord...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft toch met jemaag en je eten te maken ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zakje is dus je milt, ik was de naam effe kwijt, maar ik heb een bron ja, die zegt het volgende: "Een theorie zegt, dat het bekende verschijnsel van de "steek in de zij" bij overmatige fysieke inspanning het gevolg is van samentrekking van de milt bij zuurstoftekort om extra rode bloedcellen in de bloedbaan te brengen." http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Milt Toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maarja er zijn dus verschillende theorieën..