Zijn de gassen die vrijkomen bij het openen van een volle colafles onprettig voor je lichaam?

-De vraag klinkt een beetje dom, maar ik vraag me dit af.-

Net liet ik een 2L colafles omvallen, waarna er een grote hoeveelheid schuim ontstond. Naderhand opende ik de fles en liet de druk eraf gaan. Al vrij snel wilde ik het schuim, dat zich nog in de tuit bevond, opzuigen, maar ik kreeg een vreemd ruikend gas binnen. Onmiddellijk verslikte ik me en moest ik hoesten.

Komt dit dan doordat mijn lichaam deze gassen als onprettig beschouwd, of moest ik hoesten omdat ik niet had verwacht dit binnen te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In tegenstelling tot wat anderen beweren is CO2 wel degelijk een giftig gas. Als we dit in hogere concentratie binnenkrijgen werkt het verlammend en kunnen we hieraan overlijden. Dat kan gebeuren als je CO2 inademt in een concentratie die boven de 8% is. Normaalgesproken zit er in lucht maar 0,03% CO2 (zie ook http://www.lenntech.nl/lucht-samenstelling.htm )

De hoeveelheid CO2 die in een fles cola zit, is echter niet voldoende om een serieus probleem voor iemand te veroorzaken. Het kan een prikkeling geven bij het inademen, en op dat moment zit je wellicht met een hogere concentratie CO2, maar de rest van de lucht die je daarna inademt is weer normaal en zal het normale evenwicht in je lichaam snel herstellen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat lijkt inderdaad het geval te zijn geweest. Aangezien de hoeveelheid schuim naar mijn idee recht-evenredig is met de concentratie CO2, zou die grotere hoeveelheid schuim kunnen duiden op een grotere concentratie vrijgekomen CO2, waardoor het me dus irriteerde. M'n gehemelte achter in mijn keel voelt nog steeds een beetje alsof ik lichte keelpijn heb, maar dat kan ook door andere dingen komen. Bedankt voor je antwoord!

Andere antwoorden (2)

Wat dat letterlijke is is CO2. Ons lichaam zelf produceerd zelf ook CO2 door verbranding en gaat door onze ademhaling via het luchtkanaal weer naar buiten. Het zelfde geld voor je glas met cola alleen dan komt het er iets harder uit dan gewoon uitademen, een boer.

Toegevoegd na 49 seconden:
Natuurlijk verwacht je dat er iets vloeibaars in je mond stroomd terwijl het gas is. Daarom misschien...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan geen kwaad, zou het wel kwaad kunnen dan had het nooit op de markt gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet geheel waar (dat het geen kwaad kan, dat klopt, maar cola op zich kan wel kwaad). Onze scheikunde-leraar vertelde dat er een stofje in cola zit waar je niet teveel van per dag binnen mocht krijgen. Hij had het er geloof ik over dat 6L cola in een vrij korte tijd de maximaal toelaatbare hoeveelheid was.
Overigens gaf hij toe dat het niet getest was...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nyck, rattengif is geen consumptieproduct.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O zeker wel ^^, alleen niet voor mensen.