Is er een oorzakelijk verband aangetoond tussen overgewicht en het consumeren van lightproducten?

Nav mijn antwoord op een vraag over coca cola ontstond er een discussie over of lightproducten wel zo goed voor je zijn. Ik gaf aan dat ik vind dat lightproducten, met mate, goed kunnen werken om minder calorieën binnen te krijgen. De reactie van Loenie op mijn antwoord was echter: “Sinds de komst van light producten is overwicht verdubbeld in Nederland!! Dus is het niet slecht???”

Mijn stelling is dat overgewicht er niet is dankzij lightproducten, maar dat er door de vele mensen met overgewicht juist meer lightproducten zijn gekomen (vanwege de toegenomen vraag) en dat mensen die lightproducten kopen geen maat weten te houden en dus gewoon meer gaan consumeren omdat ze denken dat het niet erg is als het om lightproducten gaat.

Beide stellingen kan ik eigenlijk niet onderbouwen, vandaar dat ik mij afvraag hoe het nu echt zit:

Is er een oorzakelijk verband aangetoond tussen overgewicht en het consumeren van lightproducten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is een groot verschil tussen causatie en correlatie. Overgewicht en lightconsumptie hebben wel een correlatie, maar geen causaal verband. Het is niet aangetoond dat light-frisdrank overgewicht veroorzaakt, al zijn er wel theorieën.

Dit is een interessant artikel:
http://www.dieetblog.com/light-dranken-zijn-dikmakers/
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijke woorden gebruik jij.
Bedoel je zoiets als: De meeste mensen die light drinken zijn dik, dus je zal er wel dik van worden dan? ;-))))
bamibal
13 jaar geleden
Nee, ik bedoel: Het drinken van light veroorzaakt niet direct overgewicht. Maar de mensen die light drinken, zijn wel vaak mensen met overgewicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat idee had ik ook al. daarom ben ik het ook niet eens met de conclusie dat light producten "dus" slecht zijn. mensen die vooral light producten gebruiken zijn dikker, maar dat komt niet door de light producten, maar door de rest van de ongezonde voeding die ze naar binnen werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ter illustratie een leuk voorbeeld. met een vage (zwaarlijvige) bekende belandde ik samen bij de macdonalds. hij bestelde 1 supersize bigmacmenu met extra fritessaus, een losse mckroket en een grote portie kipnuggets met saus. Wat wilt u daarbij drinken? werd gevraagd Het verrassende antwoord: Cola LIGHT ?!?!? WTF? Was hij anders bang om dik te worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen vinden Cola Light echt lekkerder dan gewone Cola. Ik niet... Maar we zijn idd genoeg mensen die dan bij zo'n vet menu Cola light drinken om de calorieën... (en dan soms toch nog beweren dat ze het lekkerder vinden en klagen dat ze toch dik zijn geworden van de Light Cola)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vooral vanwege je link is dit het beste antwoord. ik geloof wel in die 'alice-in-wonderland'-theorie. bedankt!

Andere antwoorden (4)

Het schijnt dat je lichaam te dom is om het verschil te zien tussen echte en nepsuiker, en dat je dus ook van light producten dik word.
Maar er word zoveel beweerd... zelf geloof ik het niet. Al zijn die kunstmatige stoffen natuurlijk niet gezond.

Goede vraag wel, ga ik volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie beweert dat? Ik ben heel benieuwd naar een bron hiervoor. Zelf heb ik dit nog nooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoor ook heel veel mensen dit zeggen. Helaas ik heb ook geen bron..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heb ik ook al vaak gehoord, en dan dat je juist dikker van word omdat in de 'nep suiker' stoffen zitten die je lichaam niet kan verwerken, en dat je daarom dan dikker word, dan wanneer je normale suiker zou eten.
Goeie vraag.

Ik hou het erop dat mensen meer van het light spul drinken dan ze zouden drinken van het niet light-spul, onder het motto: Het is light, we worden er niet dik van.

Als bronnen heb ik enkele vrienden die op een avond zo een hele fles light cola wegwerken, waar ze vroeger aan 2 glaasjes cola wel genoeg hadden.
Na een opmerking van mij erover kwam er inderdaad een antwoord in de trant van dat het niet slecht was, omdat er immers geen suiker in zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is recent aangetoond dat bij gebruik van light producten je hongergevoel meer toeneemt.
Dit zou het verband kunnen verklaren met het toenemen van gewicht

Toegevoegd na 56 seconden:
http://liliankluivers.nl/blog/bericht/lightproducten-zijn-dikmakertjes/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Light producten bevatten wel minder calorieën maar als je er veel van neemt wordt je nog steeds dik. Veel mensen vergeten dat nog wel eens. Verder hangt de komst van light producten ook samen met de roep om calorie arm eten en drinken door een steeds dikker wordende bevolking met steeds meer zittende beroepen.

Dik worden is nog altijd iets dat je zelf doet. Er kunnen veel oorzaken zijn waardoor mensen meer eten en minder bewegen maar uiteindelijk is dat toch echt de grondoorzaak van dik worden. Ook afvallen heeft alles te maken met een gezond eetpatroon aanmeten en op de calorieën letten en meer bewegen. Light drank is een manier om je te helpen de dagelijkse hoeveelheid calorieën te verminderen maar meer dan dat is het ook echt niet.

Er wordt vaak geroepen dat aspartaam veel meer calorieën bevat dan suiker. Per gram klopt dat inderdaad maar er wordt wel vergeten dat voor een zoete smaak maar een fractie van de aspartaam nodig is van de hoeveelheid suiker voor een vergelijkbare zoete smaak waardoor je uiteindelijk op minder calorieën uitkomt dan wanneer je suiker gebruikt zou hebben. Mensen die light producten eten en drinken en toch aan komen doen echt nog iets anders verkeerd. Het is alleen zo gemakkelijk om de schuld niet bij jezelf te leggen. Ik denk dat iedereen die de kilo's daadwerkelijk is kwijtgeraakt het er over eens is dat je eerst moet beginnen met de smoezen aan de kant te zetten voor je kan beginnen met daadwerkelijk afvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aspartaam bevat per gram meer calorieen als suiker.
Zou dan daar het verhaal vandaag komen dat je van light producten net zo dik word, of zelfs nog dikker?
Omdat mensen vergeten dat de hoeveelheid veel minder is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een deel denk ik wel maar de discussie rond suikervervangers (er zijn er meerdere) is nog lang niet over. Het is nl niet 100% zeker dat er geen bijwerkingen zijn die dikker worden kunnen bevorderen. Voorlopig echter slaat de schaal nog gemakkelijk door naar de calorie arme kant van het verhaal. Verder moet je ook met light producten uit kijken hoeveel je neemt. Liters Cola Light drinken is nog steeds verre van gezond. De kern is toch altijd gevarieerd en met mate. En bij afvallen hoort nog altijd consistentie, gezond eten en beweging. Tenzij je een gezonder levensstijl aanmeet heeft geen enkel dieet nut. En wanneer mensen dat overstappen van de gewone Cola op de Light versie en nog steeds aankomen is het nu eenmaal heel wat gemakkelijker om de vinger naar de Cola te wijzen ipv naar jezelf te kijken. Er zijn gewoon te veel mensen die zoeken naar de 'miracle cure' terwijl die niet bestaat. Wie overgewicht heeft en serieus wil afvallen heeft levenslang. En dat is niet gemakkelijk om te aanvaarden.