Hoe slecht is Noga (nougat) voor je tanden ten opzichte van stroopwafels e.d.?

Mijn ouders blijven maar zeggen dat deze heerlijke lekkernij verschrikkelijk slecht is, maar mij lijkt Cola of een erg zure appel erger?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Dat suiker tandbederf veroorzaakt is niet helemaal waar. Tandbederf wordt veroorzaakt door zuur. Suiker wordt door bacteriën in de mond omgezet in zuur, dus suiker is wel indirect slecht voor de tanden.
Plakkerige levensmiddelen blijven langer in de mond aanwezig en hebben dus langer de tijd om tot zuur omgezet te worden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als je veel suiker eet is dit slecht voor je tanden..
bamibal
13 jaar geleden
Indirect, ja.

Andere antwoorden (2)

Omdat Nougat over het algemeen heel erg plakt aan je tanden, is het een van de slechtere lekkernijen voor je tanden. Hoewel echt goede nougat niet plakt,maar die kom je niet zo veel tegen. Als ik het goed heb staat ijsthee op nummer 1 van de producten die slecht zijn voor je tanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nougat is wel degelijk zeer slecht voor je tanden. Net zo slecht als stroopwafels. Oorzaak: suiker.

Deze producten worden van suiker of met suiker bereid.
In cola zit ook suiker, en het zuur van een appel, in combinatie met de natuurlijke suiker in de appel, tast ook je glazuur aan.

Al de dingen die je opnoemt, zijn dus slecht voor je tanden, en de nougat en de stroopwafels zouden bij mij boven aan het lijstje staan.

http://www.gezondheidsplein.nl/discussiepunt/183/Snoep-verstandig-eet-geen-appel.html

http://af.wikipedia.org/wiki/Nougat

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/taart_en_gebak/stroopwafels-1059.html