Kan je 'spontaan' lactose intolerant worden?

Laatste 3-4maanden zit ik na het nuttige van melk, eieren, pannekoeken(ei) ed de volgende dag heftig op de wc.

Wat is hiervan de oorzaak?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een allergie die daarop reageert?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien als in bijna zeker?.. Want als het 'stom' toeval is ga ik niet naar de huisarts, anders wel

Antwoorden (6)

Ja, dat kan. In vele gebieden in de wereld worden kinderen op een gegeven moment lactose intolerant. En het kan ook op latere leeftijd nog gebeuren.
Je kan eens proberen of je met yoghurt, kaas of karnemelk minder last hebt dan na het drinken van melk. Zo ja is dat een duidelijke aanwijzing dat het de lactose is.

Eieren bevatten overigens geen lactose dus hebben er niets mee te maken.
13 jaar geleden
Het kan lijken dat je 'spontaan' intolerant bent geworden voor lactose, maar je hebt dit dan waarschijnlijk al langer. Alleen wordt het langzamerhand steeds erger, omdat je het binnen blijft krijgen.

Ikzelf heb ook een lactose intolerantie, en ben er ook pas sinds een jaar ongeveer achter.
Had al vaak darmklachten, maar het werd steeds erger en op een gegeven moment gewoon dagelijks. Toen is uit testen de lactose intolerantie gebleken.
Dus ik zou zeggen: laat het eens testen!

In eieren zit overigens geen lactose.... Maar in pannenkoeken, wat je opnoemt, zit wel melk. Dus als je last krijgt van je darmen na het eten van pannenkoeken en je hebt een lactose intolerantie, dan komt het van de melk en niet van de eieren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een allergie of intolerantie kan aangeboren zijn, maar kun je ook opbouwen gedurende je leven. Als dat laatste het geval is, zul je er op een gegeven moment last van krijgen, maar dat kan jaren duren. Misschien is voor jou nu dat moment aangebroken. Je zou bij de huisarts een test kunnen laten doen om zekerheid te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan. De meest voorkomende vorm is de Primaire lactose-intolerantie en ontstaat door onvoldoende productie van het enzym lactase. de 2e vorm is Secundaire lactose-intolerantie die ontstaat bv door een darm ontsteking of een beschadiging aan je darmwand. 3e oorzaak is aangeboren wat maar zelden voorkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, mijn man heeft 56 jaar melk gedronken en nu kan hij er niet meer tegen.

De oorzaak is lactose. Deze kan door niet goed verwerkt worden in de darmen en geeft irritatie. Gewoon geen melk meer drinken.

Alleen snap ik niet waarom je last van eieren hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spontaan een intolerantie opbouwen is goed mogelijk.

Er zijn ook andere mogelijke oorzaken van het buikklachten krijgen van melkproducten, als je b.v. recentelijk in een tropisch land bent geweest kan je een amoebe opgelopen hebben die dit veroorzaakt. Dit kleine vriendje zorgt er voor dat melkproducten niet meer opgenomen kunnen worden door je darmen en je gaat er enorm van aan de racekak, met bijbehorende krampen. Niet bij iedereen verloopt het even heftig.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus tip: toch maar even langs de dokter want als je Giardia hebt, moet het wel behandeld worden! Het is namelijk erg besmettelijk.