Cholesterol zou essentieel zijn voor het lichaam. Krijgt een vegetariër daarvan dan wel voldoende binnen? Hoe stelt je dit veilig?

Als vegetariër maak ik me een beetje zorgen over mijn cholesterol-gehalte. Want te laag zou eveneens schadelijk zijn. Maak ik me terecht zorgen? Wat kan ik eventueel doen om dit gehalte in balans te brengen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je lacto-ovovegetariër, met andere woorden: gebruik je wel melkproducten en eieren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik tracht normaal gezien zo weinig mogelijk dierlijke producten te nuttigen, maar mocht het nodig zijn wil ik wel melkproducten en eieren gaan nuttigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nodig is een groot woord, het maakt vooral uit voor de vraag of je er überhaupt extra op moet letten. Als je melk, kaas en eieren zou gebruiken, zou het wel héél moeilijk worden om ooit te laag cholesterol te krijgen. Maar zelfs zonder is dat niet heel waarschijnlijk, tenzij je ook vetvrij eet. Voordat je wat dan ook doet, zou ik eerst even bij de huisarts je cholesterol laten controleren. Mocht dat inderdaad te laag zijn (waarschijnlijk niet) dan zijn er ook genoeg vegetarische opties om daar wat aan te doen.

Antwoorden (3)

Genoeg soja en noten eten. Soja heeft een vergelijkbaar eiwit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leg de relatie eens uit tussen eiwit en cholesterol?
Er is een natuurproduct, gemaakt van een medicinale vrucht. Deze staat er bekent om dat het o.a. je cholesterol en meerdere zaken in balans brengt en heeft geen bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je dat nog iets vager maken? Sowieso heeft de vraagsteller helemaal geen wondermiddeltjes nodig, alleen een evenwichtige vegetarische voeding. Waarom zou je in vredesnaam middeltjes gaan kopen als er niets mis is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg niet dat er iets mis is. Ik geef alleen aan dat er een dergelijk product is. Reclame en namen ga ik hier niet vermelden omdat ik niet weet of dat is toegestaan.
Dat is geen probleem.
Cholesterol hoef je niet uit voeding te halen, omdat je lichaam het ook zelf aanmaakt.

Zelfs veganisten, die helemaal geen dierlijke producten binnenkrijgen en dus ook geen cholesterol, hebben bijna nooit een te lage cholesterol.
En als je wel andere dierlijke producten gebruikt, zoals ei, krijg je in je voeding extra cholesterol binnen, dus hoef je je normaal gesproken daar helemaal geen zorgen over te maken. Extra veel daarvan eten om meer cholesterol binnen te krijgen, is niet handig, omdat je dan kans hebt op een te hoge cholesterol en/of een slechte verhouding tussen de verschillende soorten cholesterol, wat niet gezond is.