Wanneer worden de kilocalorieën opgenomen?

Is dat bv. al vanaf dat het in je mond zit of pas als je het echt doorslikt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.3K

Het beste antwoord

Het maagdarmkanaal neemt voedingsstoffen op. Alleen eiwitten, koolhydraten, vetten en alcohol leveren energie. De verbrandingswaarde daarvan druk je uit in kilocalorieën. Sommige stoffen, zoals alcohol en glucose, worden al deels door de slijmvliezen van de mond, de slokdarm en de maag opgenomen. Het grootste deel van de voedingsstoffen moeten eerst bewerkt worden voordat ze opneembaar zijn. Die bewerkingen bestaan uit kleiner maken door middel van kauwen, kneden en het bewerken met spijsverteringssappen maar vooral door alle voedingsstoffen vloeibaar te maken.

Eiwitten worden in de maag bewerkt door zoutzuur en eiwitsplitsende enzymen en in de darm door pancreassap en darmsap verder afgebroken tot aminozuren.

Koolhydraten worden vooral in de mond en in de dunne darm verteerd door zetmeelsplitsende enzymen, pancreassap en darmsap tot de enkelvoudige suikers glucose, galactose en fructose en galactose. De eerste twee worden door de lever omgezet in glycogeen en fructose in vet.

Vetten worden pas in de darm verteerd door gal, pancreassap en darmsap tot de opneembare vetzuren en glycerol.

Alcohol wordt door de slijmvliezen van het maagdarmkanaal direct geresorbeerd waardoor het in de bloedsomloop terecht komt en door de lever verbrand wordt.

Het grootste deel van het voedsel wordt dus pas in de dunne darm opgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De meeste opname vind plaats in de dunne darm. Dus eigenlijk nadat het voedsel je maag heeft verlaat worden calorieen opgenomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de naam calorie is een aanduiding voor een hoeveelheid energie. Die energie zit verpakt in:
- koolhydraten, zoals zetmeel en suiker
- eiwitten
- vetten
- alcohol

Die stoffen kan je lichaam opnemen, en omzetten in energie. De eerste drie groepen voedingsstoffen worden hoofdzakelijk in de dunne darm opgenomen (10 minuten tot 4 uur nadat je hebt gegeten komt je maaltijd daar aan)
Mensen met suikerziekte kunnen niet altijd zo lang wachten. Als de suikerspeigel in het bloed te laag is, moet die snel opgekrikt worden. Dat kan bijvoorbeeld door middel van een suikerhoudend drankje, omdat suiker ook door de slijmvliezen in de mond en in het verdere spijsverteringsstelsel kan worden opgenomen.
Dan is er nog alcohol, dat zich overal een weg doorheen lijkt te kunnen banen. Wanneer je sterke drank drinkt, verdampt de alcohol gedeeltelijk in je mond. Wanneer je inademt, komt het in je longen terecht, waar het direct in het bloed wordt opgenomen.

Samengevat: Vanaf het moment dat je suiker of alcohol in je mond hebt, kunnen die worden opgenomen. Een deel van die energie is dus vrijwel meteen beschikbaar.
Wanneer je gecompliceerdere suikers zoals zetmeel tot je neemt, of eiwitten, of vetten, dan neemt je lichaam die pas op vanaf het moment dat het de dunne darm bereikt.

Je lichaam neemt geen caloriën op, maar voedingsstoffen, die omgezet worden in energie. De beschikbare hoeveelheid energie in een product wordt aangegeven in caloriën.