Verantwoorde tussendoortjes, zijn ze écht wel zo verantwoord?

Omdat ik door mijn werk een ander ritme heb dan doorsnee zijn mijn 'eet-tijden' ook anders. Ik ontbijt over het algemeen rond lunchtijd, waardoor mijn avondeten in feite de lunch is. Ik kom thuis rond 12 uur 's avonds, wat qua verdeling van ritme en de dag logischerwijs dan het tijdstip zou zijn voor het daadwerkelijke avondeten. Vanzelfsprekend heb ik dan ook vaak redelijk trek. Mijn neiging is dan om naar boterhammen met hagelslag en pindakaas te grijpen of chips maar eigenlijk wil ik wat verantwoorden eten.

Nou zoek ik iets met een 'bite' met smaak wat vult en wat 'mag'. Dingen zoals appels, bananen, rijstkoeken en yoghurt wordt ik niet vrolijk van en over het algemeen moet ik daar dan belachelijke hoeveelheden van eten om er wat aan te hebben.

Wat is nou een goed en smakelijk, verantwoord maagvullertje?

Zijn dingen als muselirepen, b'tween, sultana en liga bijvoorbeeld verantwoord? Ook als ik er meerdere van eet... zoals sultana's, daar moet ik toch echt 3 pakjes van eten om er wat aan te hebben.

Weet jij het antwoord?

/2500

Pakje met 3 Sultana's, plak snijkoek, 1 knäckebröd: lekker om te eten en (langzaam) te kauwen. Neem dan als beleg en plak kaas met daarop plakjes komkommer of tomaat. Dat vult ook en is gezond. En anders maak je een salade van sla, gekookt eitje of ons kipfilet, , tomaat, komkommer. En een kop soep erbij. Riante maaltijd en verantwoord. Van die 3 pakjes Sutana's die je noemt: na 20 minuten eten geven je hersen een signaaltje af van genoeg. Als je dus langzaam eet en uitgebreid en bewust kauwt is dat beter dan snel naar binnen werken.

Je vraagt om een 'tussendoortje' die dan wel de maagvult. Deze bestaan niet. Maagvullend betekent calorieen die wil je juist niet. 1 pakje sultana of evergreen is prima. De rest wordt al snel calorierijk. Natuurlijk is dit een afweging die je maakt: moet ik afvallen, niet teveel aankomen of 'neutraal'. Ik neem even aan dat je voor de laatste 2 gaat. Ten eerste is ontbijten de belangrijkste maaltijd. Ontbijt je niet, wordt je dik. Dit ligt iets gecompliceerder maar dat ga ik nu niet uitleggen. Ontbijt stevig met veel langzame suikers, bruine boterhammen, muesli etc. Als je luncheed om 6 uur 's avonds en avond eet om 12 uur 's avonds is er niet echt een probleem. Wat ik probeer te zeggen is dat tussendoortjes jouw probleem niet oplossen. Je wilt iets hebben dat vult, niet iets omdat je 'lekkere trek' hebt. Als dit wel zo was zou je genoegen nemen met 1 sultana. En, om het cirkeltje rond te maken, deze zijn er niet. Neem een zak ijsbergsla, knapperig ( net als chips ) en met een bite. Het is maar een van de vele ideen....

Je hoeft niet je maag zo vol mogelijk te stoppen om een verzadigd gevoel te krijgen, zoals je ervaren hebt met Sultana's, chips, rijstwafels en eigenlijk alle tussendoortjes die je opnoemt. Logisch, want die barsten van de suikers en andere geraffineerde koolhydraten die de honger eerder opwekken dan stillen. Ook mueslirepen hebben een gezonder imago dan terecht is. Probeer eens een uitsmijter ham of kaas met volkorenbrood. Die kun je ook nog aankleden met wat sla of andere rauwkost. Je kunt ook een flinke hand gemengde noten nemen als het simpeler moet. Een stevige plak Gelders worst, salami of kaas stilt de honger ook beter dan die fabrieksliflafjes. Geloof het of niet maar na het eten van één of twee gekookte eitjes kun je echt uren vooruit zonder hongergevoel. Probeer het gewoon eens, zou ik zeggen. Vet? Nou en? Vet hebben we nodig en koolhydraten niet. Gestoord cholesterol? Dat krijg je juist van die geraffineerde fabrieksmeuk!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100