Zeezout gebruiken zou ik zeggen

Toegevoegd na 3 minuten:
In zeezout zit oa. jodium die een bestanddeel van schildklierhormoon vormt, welke je verbrandingsnelheid en andere processen aanstuurt.
Als je te weinig jodium binnen krijgt, kun je storing krijgen in het functioneren van je schildklier en ontregelt je energiehuishouding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een site met veel informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schildklier laat zich niet sturen. Dit wordt gereguleerd door hormonen TSH en de T3 en T4 cellen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben verpleegkundige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
TSH (thyroid stimulerend hormoon=schildklierstimulerend hormoon) wordt gemaakt in een klier (hypofyse) onderaan de hersenen. Is er te weinig T4/T3 (de beide schildklierhormonen) dan maakt de hypofyse TSH om de schildklier te stimuleren om meer T4/T3 te maken. Een hoge TSH geeft daarom aan dat je schildklier niet goed werkt. De TSH wordt hoger om de schildklier te stimuleren om veel meer hormonen (de T4 en T3) te gaan maken. Kort genomen is dit zoals het werkt. Je TSH (ook al maakt de schildklier het niet) is daarom het hormoon dat aangeeft of je schildklier goed/te snel (=te lage TSH) of te langzaam (te hoge TSH) werkt. http://www.schildklier.nl/asp/invado.asp?t=show&var=1031
Natuurlijke middelen en supplementen zijn oa. Kelp, Kelptabletten, supplementen die speciaal op hypothyreoïdie afgestemd zijn zoals bv. Thyro-care of Kelpasan van A. Vogel. Het beste is natuurlijk om dit in overleg met de huisarts te doen
fremar
13 jaar geleden
Het zou inderdaad kunnen, maar met weer te veel natuurlijke middelen kun je het ook juist stimuleren (dat hij juist langzamer gaat werken)
Hier bij deze link kun je er alles over lezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OP deze site kan je veel vinden over de schildklier. Waarom wil je je schildklier sneller laten werken? Als het om af te vallen is zou ik het je sterk afraden. Ik heb zelf een te snel werkende schildklier gehad en dat is echt geen pretje. Alles gaat dan sneller werken wat tot uitputting zal lijden. Ik zou dit ook niet op eigen houtje gaan doen maar altijd onder toezicht van een arts. Het is te gevaarlijk om op eigenhoutje te experimenteren. Ik ben ook altijd van de kruiden en dingen en dit weet mijn internist maar ik heb wel medicatie geslikt omdat dit het verstandigst was.

http://home.planet.nl/~holtj019/NL/Art_Schildklier.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mogelijk kun je aangeven waarom je het wilt weten waardoor de antwoorden concreter zijn. Op het moment dat je iets gaat manipuleren dan wordt het steeds onnatuurlijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jodium is inderdaad nodig voor een goede schildklierwerking. Maar in zeezout zit nauwelijks jodium (een veelgehoorde misvatting dat het jodium bevat!).

Jodium zit vooral in zeeproducten. Echter, sommige zoals kelp/zeewieren kunnen erg veel jodium bevatten en dat kan juist schildklierproblemen geven. Dus niet voor dagelijks gebruik. Het kan (teveel jodium) de schildklier meer kwaad dan goed doen. Ons brood (niet het dieetbrood of van de biologische bakker helaas) bevat toegevoegd jodium, speciaal om schildklierproblemen te voorkomen. 4 boterhammen per dag geven ongeveer 50/60% van de benodigde hoeveelheid jodium per dag. Vis eten is dus ook voor de schildklier gezond 1/2x per week. Dat levert jodium op. Verder bevat ons eten miet zoveel jodium (melk/ei met name). Koken met jozo (zout waaraan jodium is toegevoegd) is verder ook een mooie aanvullende bron om aan genoeg jodium te komen. Dat zou iedereen moeten doen (geen zeezout dus, zoals overal gepropageerd).

Meestal is in Nederland een te trage schildklier een auto-immuunziekte: je eigen lichaam vernietigt je schildklier. Een foutje van je afweersysteem. Daar valt behalve het slikken van vervangend schildklierhormoon (= hetzelfde hormoon dat een gezonde schildklier maakt) niets aan te doen.

Een heel enkel geval is een te trage schildklier tijdelijk: bij sommige ernstige ijzertekorten bijvoorbeeld of ontstekingen na de bevalling of een virale ontsteking van de schildklier.
Of soms door een te weinig, of te veel jodium.
Bij verdenking op jodiumtekort (dan is er ook een dikke nek door een struma=verdikking schildklier) altijd een arts (liefst endocrinoloog=schildklierspecialist) om raad vragen. Nooit zomaar kelp/zeewier gaan slikken op advies van anderen. Daarmee kun je van de regen in de drup belanden. Ofwel een blijvende schildklieraandoening oplopen.

Maar meestal helaas is een trage schildklier een blijvende beschadiging van de schildklier. En daar is geen 'natuurlijke' genezing voor.

Zie verder bij de patiëntenverenigingen en het HmnH forum.