Inzake vlees wel of niet gezond. Ons maag- en darmstelsel, onze darmbacterien zijn erop ingesteld om proteinen te consumeren. Immers wij hebben geen vier magen zoals de herbivoor, maar ook niet het typische korte maag- en darm kanaal van een carnivoor.

Voor ons lichaam is vlees een goede bron voor vele stoffen. Vegetarisch kan mits je heel goed oplet wat je als alternatief eet. En dan nog kan je lichaam soms de behoefte hebben aan vlees. Vegetariers die een zware operatie hebben ondergaan, krijgen het doktersadvies om (even) weer vlees te eten om het lichaam helpen te herstellen.

Dus vlees is gezond maar net zoals alles, eet met mate. Je lichaam hoeft geen half pond gehakt per dag.

Inzake de vleesindustrie. Dat is een ander verhaal. In Europa valt het hormoonmisbruik mee (helaas is Belgie een negatieve uitzondering - sorry). Antibiotica is - in mijn optiek - wel een punt van zorg en de Europese Unie is bezig met dit aspect om het verbruik terug te dringen.

Vis. Helaas zijn de zware metalen overal terug te vinden en is de zee / oceaan een grote afvalput geworden. Vis bevat ontzettend veel zware metalen en dioxinen. Schandelijk maar de trieste waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ligt eraan watvoor vlees varkensvlees is wel slecht voor je omdat dat erg vet is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met mate
wij mensen eten veels te veel vlees hoe lekker het is het beste is
3xper week vlees
2xper week vis
1xper week geen vlees of vis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich is vlees niet ongezond, sterker nog: het bevat veel B-vitaminen en die zijn heel belangrijk voor je gezondheid, o.a. voor de opbouw van botten en huid, zeker voor kinderen, die nog in de groei zijn.

Maar tegenwoordig halen we ons vlees uit een supermarkt, en dat vlees komt uit de bio-industrie, is dus massaal geproduceerd en bevat veel hormonen en antibiotica om ziektes en virussen bij die kleinbehuisde dieren, die met honderden in een kleine ruimte opgepropt zitten, te voorkomen. Bij miljoenen worden de dieren in Nederland over de kling gejaagd, ter meerdere eer en glorie van de menselijke vleesconsumptie.

Vlees van een scharrelkip is prima, niks mis mee. Vlees van een varken dat zijn hele leven in de modder heeft kunnen rondwoelen, heerlijk. Vlees van een koe die haar eigen kalfje vanaf de geboorte bij zich heeft gehad en lekker in de wei heeft kunnen rondlopen, niks mis mee.

Maar gestresst vlees, volgepompt met hormonen en antibiotica, nee, da's niet zo best. Niet voor het dier, niet voor de consumerende mens. Dus maak een keuze: kiloknaller of scharrelvlees. Laatste is iets duurder, maat dan heb je ook wat.

Of eet wat meer peulvruchten: bonen, linzen, pinda's. Vis is trouwens ook gezond, haring bijvoorbeeld barst van de B-vitaminen. Visolie, wondermiddel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De intentie van je antwoord vind ik prachtig, alleen klopt het niet helemaal.
Een scharrelkip, bijvoorbeeld, is na een leeftijd van 56 dagen te hebben bereikt rijp voor de slacht en heeft die tijd dan doorgebracht op een plek waar niet meer ruimte is dan ongeveer 2 A-4'tjes per kip. Let wel: binnen, niet buiten. Want daar komt deze kip niet.
Ook ontkomt deze kip niet aan antibiotica en groeihormonen, in tegenstelling tot haar gelukkigere "zusjes" in de biologische kippenhouderij.
Het zelfde geldt voor ander vee; scharrelvlees is NIET wat het woord impliceert!
Kies daarom voor biologisch vlees en eieren. (Of Rondeeleieren, te koop bij AH.) Wat je over vis schrijft is helaas ook al lang verleden tijd.
Vis is tegenwoordig zwaar vervuild met o.a. zware metalen, vaak word consumptie van vis ook afgeraden voor zwangere vrouwen, en dit terwijl de omega vetzuren juist zo gezond zijn voor de ontwikkeling van een (ongeboren) kind.
Neem dan kweekvis, zou je zeggen; maar laten die nu toevallig weer aan overmatig veel antibiotica worden blootgesteld!
Ook is de visserij weer erg dieronvriendelijk - ja, de vissen hebben vrij in het water kunnen leven (kweekvis daargelaten), maar bedenk je eens dat er verschrikkelijk veel bijvangst is van waterdieren waar de vissers niet naar op zoek waren.
Deze sterven op de boten om, voor het aanmeren, weer dood teruggegooid te worden.
Over de manier waarom vissen aan hun einde komen valt ook weer het een en ander te zeggen; immers, urenlang stikkend liggen te spartelen tussen je stervende lotgenoten is ook geen pretje.
Maar vissen hebben natuurlijk geen gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde met scharrel ook biologisch. Wat betreft de vis heb je ongetwijfeld gelijk.
Het is bewezen dat vegetariërs langer leven dan vleeseters.
Let wel, dit is als deze ervoor zorgdragen dat ze geen tekorten aan voedingstoffen oplopen.

Vind je het vegetarisme een te grote stap, eet dan weinig vlees.
Men eet tegenwoordig veel te veel vlees; 90 gram per dag is voldoende, maar als je wat willekeurige recepten doorkijkt zie je dat vrijwel alle maaltijden om het vlees draaien.
Eet af en toe een vleesvervanger - deze zijn er in talloze varianten en zijn een bron van eiwitten, ijzer en B vitamines, zodat je niks tekort komt.

Vergeet niet dat vlees vol zit met cholesterol, vet en ziektekiemen, en meestal ook antibiotica en groeihormonen.
Als je gezond wilt doen en toch vlees wilt eten, kies dan voor biologisch vlees, natuurlijker ga je het niet krijgen, of je moet zelf gaan jagen.
Is nog een klein beetje diervriendelijk ook, heb je de bio-industrie ook niet meer op je geweten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij. Goed onderbouwd antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ van mij , erg mooi antwoord. Het is denk ik wel zo dat sommige mensen moeite hebben dat vegetarisch veel lichter "voelt" , en dat ze sneller weer honger krijgen. Maar daar kan je denk ik aan wennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank jullie! GoldEnten, ik ben dan wel vergeten hoe snel ik vol raakte toen ik nog vlees at (ik ben inmiddels zo'n 14 jaar vegetariër), maar ik kan je wel vertellen dat mijn vegetarische kookkunsten me behoorlijk kunnen verzadigen, zonder dat ik binnen de kortste keren weer om eten zit te springen.
Het is een kwestie van de juiste ingrediënten kiezen; eiwitten vullen altijd goed, of deze nu dierlijk of plantaardig zijn. Bonen, eieren, (vegetarische) kaas en vleesvervangers doen hun werk wel! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar is bewezen dat vegetariërs langer leven? Bron? En doen die dan verder alles hetzelfde als niet-vegetariërs of bewegen ze ook meer, roken en drinken minder etc. Want dat moet je dan weten voor je zo'n uitspraak (het is BEWEZEN) doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak geen loze uitspraken, mendelson.
Geef jij loze minnetjes? Als jij even snel Googled naar 'vegetariërs leven langer' dan spuugt de zoekmachine binnen één seconde een hele zooi artikelen over onderzoeken uit, allemaal met de door mij genoemde uitkomst.
Veel plezier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En jij gelooft alles wat google je voorschotelt? Bovendien, jij zegt dat het bewezen is. Ik betwijfel of niet allerlei ander factoren een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad onduidelijk of het ligt aan het geen-vleeseten of dat vegetariers een soort mensen zijn dat sowieso al bewuster eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, ik had duidelijker moeten zijn in mijn antwoord; Vegetarisme is in de meeste gevallen onderdeel van een totale levensstijl die ook inhoud dat men bewuster met andere dingen (roken, drinken, medicijngebruik) omgaat. Dat die totale levensstijl gezonder is zou bewezen kunnen zijn (dan nog is het jammer dat je geen bron noemt). Dat dat langer leven alleen door het niet eten van vlees komt lijkt me daarmee niet bewezen. Eigenlijk is het ook een onjuiste vraag om te stellen of vlees nu wel of niet gezond is. Volgens mij is een totaalpakket aan voedingsstoffen gezond of ongezond en daarin moet vrijwel alles met mate gebruikt worden, om de balans niet te verstoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mendelson, ik begrijp je vraag/opmerking, maar hoe gezond een vegetariër leeft is veelal afhankelijk van zijn beweegredenen om voor het vegetarisme te kiezen.
Ik zou niet durven te beweren dat vegetariërs "in de meeste gevallen bewuster omgaan" met zaken als roken, drinken en medicijngebruik (zoals jij wel beweert - bron?), omdat een persoon die zich afzet tegen dierenleed, en daarom geen vlees eet, niet ineens transformeert tot een healthfreak, want dat staat daar natuurlijk helemaal los van. Veel vegetariërs die ik ken, en omwille van de dieren hun eetpatroon hebben aangepast, zijn dan ook rokers, drinkers en vaak zelfs niet eens vies van drugs. (Denk eens aan al die hippies...)
Natuurlijk zijn er genoeg mensen die geen vlees eten omdat ze hier zelf op vooruit denken te gaan, maar om nu te zeggen dat dit de grootste groep is? Ik geloof daar niet zo in en denk dat mensen met dit motief eerder "part-time vegetariërs" zullen worden (wat dus géén vegetariërs zijn). The British Medical Journal schijnt de uitkomsten van een onderzoek te hebben gepubliceerd waarbij vegetariërs en vleeseters met vergelijkbare levensstijlen (financiële situatie, roken/niet roken, gewicht, etc.) werden gevolgd.
Het betreffende artikel heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik zal hier later verder naar zoeken, als ik het niet vergeet.
De resultaten schijnen o.a. te zijn dat er minder sterfte plaatsvond onder de vegetariërs en dat deze groep 40% minder kanker kreeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je het nu over het zelfde onderzoek als ik?
Want er zijn en talloze gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Want er zijn eR talloze gedaan. *
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede bijdrage @nyx . en ik herinner me het onderzoek dat ondermeer in New Scientist is behandeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is niet wetenschappelijk bewezen dat vegetariers langer leven dan vleeseters als ze verder onder gelijke leefomstandigheden leven.
Het wordt ongezond als je er te veel van neemt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet meer echt gezond. Twee keer per week vlees is meer dan voldoende. Tegenwoordig zo verknald door de mens, gebaseerd op winst, dat je niet wil meewerken aan de slechte levensomstandigheden van de dieren. Het kleine deel bio blijft ver achter bij de vraag.

Alle enge ziektes, de ingespoten troep: dat wil je niet meer.

Vervangend is prima: bonen, noten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlees is op zich niet ongezond. Onze voorouders leefden daar in belangrijke mate van.
Het lijkt er op dat "gezond" vlees schaars is. We weten vaak niet of de dieren antibiotica toegediend hebben gekregen of vervuild of verkeerd veevoer hebben gekregen.
En zoals voor alles geldt: overal waar het woordje "te" voorstaat is niet goed.
Ik geloof in het principe: eet vlees met mate en koop vooral biologisch verantwoord vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals ook in andere antwoorden staat is het erg belangrijk om met mate vlees te eten. Vlees bevat essentiële bouwstoffen, dus als je besluit te stoppen met vleeseten dan moet je wel je voedingspatroon goed overdenken.
Voor wat betreft de risico's van antibiotica: dit probleem is vooral een reëel probleem door het optreden van resistentie in bacteriën op de boerderijen. Daarom mogen boeren niet zo meer het ziekenhuis in maar moeten ze zich melden.. Indirect geeft de gangbare bio-industrie daarom een reëel gezondheidsrisico. Scharrel en biologisch vlees is in die zin echt beter.

Peter (okvlees.nl)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezondheid is het gezond zijn, het gevoel dat alles in orde is, zowel in lichamelijk, in geestelijk, als in maatschappelijk opzicht. De definitie van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO 1948): Gezondheid is een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn en niet slechts de afwezigheid van ziekte of andere lichamelijk gebreken.

Of iemand zich gezond voelt, is een subjectief oordeel. Niet iedereen zal bepaalde lichamelijke of geestelijke condities als gezond of ongezond beschouwen.

Je kunt je bij alles afvragen of iets gezond is, maar het is voor een leek zeer moeilijk te beoordelen wanneer iets gezond of ongezond is. Laat je daarvoor leiden door de Voedsel en Waren Autoriteit en instanties als Voedingscentrum en niet door specialisten zoals ik en anderen op GV.
We hebben allemaal water nodig en als je het niet binnen krijgt is dat zeer ongezond en ga je dood. Maar als je er te veel van drinkt is dat ook weer ongezond en kun je zelfs vergiftigd worden.

Gezond eten betekent met gezond verstand bewuste keuzes maken. Gebruik daarbij de onderstaande belangrijke regels.
Eet gevarieerd.
Eet niet te veel en beweeg.
Gebruik minder verzadigd vet.
Eet volop groente, fruit en brood
Ga veilig met voedsel om.

Als je die regels op vlees toe laat betekent het dat als je zo nu en dan vlees eet (maakt niet uit welk) en een beetje rekening houdt dat het niet te vet is, dan is vlees niet ongezond. Alle andere kretologie is ongefundeerd en slaat nergens op.