Hoe hou ik een sapdieet vol?

Een sapdieet ontgiftigt je lichaam heb ik gelezen. Ooit ben ik er aan begonnen en ik vond het zo vies en stopte al na 2 dagen. Hoe kan ik het nu wel volhouden en moet je echt perse die gore zuurkoolsap drinken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Er is juist wetenschappelijk aangetoont dat sapvasten niet helpt. Het vergt veeeeel discipline. Als je het na twee dagen al opgeeft zal het heel zwaar worden. Je heb ook andere vormen van ontgiften. je kan bijvoorbeeld je dieet aanpassen met alleen maar gezonde dingen. Ik heb zelf bij een natuurarts gelopen en die wilde mij ook ontgiften maar ik mocht niet sapvasten omdat dit niet verantwoord is. (dus nog een tip doe hetonder begeleiding) Ik moest vervolgens veel yoghurt of kwark eten met muesli. Veel eieren want die zijn heel gezond en vlees mijden. Ook vette vis omdat dit vet ook afvalstoffen bevat net als bij de mens. Verder kan je bepaalde kruidentheeen drinken om je organen beter te laten functioneren denk hierbij aan brandnetelthee mariadistel enz. google het een en ander en je zult het vinden. Een ander vorm van ontgiften is een klei kuur. Je drinkt sóchtend en s avonds voor het slapen gaan een beker klei. (luvos en dr vogel bijv) klei absorbeert giftige stoffen en zorgt ervoor dat de balans in je darmen herstelt. Het is heel effectief. Pas ook hierbij je eetpatroon aan. Een klei kuur doe je negen weken totaal dus drie weken wel een week niet dan twee weken wel en dan weer een week niet en dan nog een week en je bent schoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt een stuk genuanceerder. +1 Denk je ook niet dat het maatwerk moet zijn als je echt iets mankeert?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha echt he! Toen ik jouw stukje las dacht ik ook. Oja zo kan het ook! Ik wil altijd heel veel informatie in en antwoord proppen. Maar maatwerk is zeker belangrijk. Ik ben er in iedere geval terughoudend in om op eigen houtje dingen te doen. Een kruidje hier en daar.

Andere antwoorden (7)

Ik heb ook gelezen dat zo'n sapkuur helemaal niet nodig is, dus dat gore zuurkoolsap hoeft niet (zou voor mij al een reden zijn om er nooit aan te beginnen).
Gewoon, normaal eten, en je lijf vindt het allemaal prima
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon gezond eten heeft hetzelfde resultaat. Vaak zijn het de toegevoegde suikers en zoetstoffen conserveringsmiddel e.d. die ons systeem harder laten werken. Dus onder gewoon eten wordt bedoeld. lekker maar verantwoord en weinig suiker en het liefst alles vers. Danis je lichaam prima in staat om de giftige stoffen af te breken.
Als je het zo vies vind ga je het zowiezo niet volhouden. Ik zou zeggen gewoon eten, niet al te vette dingen natuurlijk, niet te veel tussendoor. Dan hou je het tenminste vol. Je moet iets vinden wat te doen is, anders heeft het geen zin. En als je dan op gewicht bent kun je natuurlijk wel eens zondigen maar hou je gewicht wel in de gaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft geen zuurkoolsap te drinken.

Het sap maak je klaar met verse producten. Hiervoor is vrijwel elke soort vrucht geschikt. Groentensapjes kunnen bestaan uit spinazie, bieten, andijvie of sla. Je hoeft de sapjes niet per sé zelf te maken, maar ze moeten wel vers gemaakt zijn. Bij de natuurwinkel zijn ook natuurlijke sapjes te koop. Wel is het belangrijk dat er hier geen suikers aan toegevoegd zijn. Tijdens de derde of vierde dag kan je je even beroerd voelen door de gifstoffen die het lichaam verwerkt, maar dit zal vrij snel over zijn als deze zijn uitgescheiden. Voor de dagen dat je het sapdieet volgt is het belangrijk rustig aan te doen en vele uren slaap te maken.

Het sapdieet is een ultieme manier om je lichaam goed te reinigen. Helaas val je er niet veel van af. De afgevallen kilo's zijn voornamelijk verloren vocht wat na het dieet snel weer terugkomt. Het dieet is wel goed vol te houden. De sapjes zijn erg vullend waardoor je niet snel last zult hebben van een hongergevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet heel goed weet waar je mee bezig bent dan VERgiftig je jezelf met een sapdieet. Voor gezondheidsbevordering door ontslakken of ontgiften van het lichaam met vasten of een uiterst minimaal dieet van sap, verdunde esdoornsiroop of iets dergelijks is geen enkel wetenschappelijk bewijs.

De kans is veel groter dat je lichaam juist uit balans raakt door het zo'n fysieke opdonder te geven. Als je zo'n kuur langer dan een enkele dag volhoudt dan ga je niet alleen vetweefsel maar ook spierweefsel verbranden. Dat proces genereert potentieel schadelijke afvalstoffen.

Je kunt het veel beter zoeken in het laten staan van junkfood en andere geraffineerde fabrieksmeuk, geen suiker, volkoren, vers of diepvries, geen frisdrank maar water of thee en niet teveel fruit. Daar voel je je uiteindelijk veel beter bij dan met een crashmethode die wellicht meer schade aanricht dan goed doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt sap en je hebt sap. Zuurkoolsap is gewoon smerig, maar bij de meeste supermarkten kun je ook sap voor sapvasten krijgen van Cereal. Daar zit veel meer een fruitsmaak aan en die vind je waarschijnlijk wel lekker.

Er is niet mis met een paar dagen vasten, maar dat je je lichaam ontgift is je reinste larie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houd alsjeblieft op met dat vieze sapdieet en het ruineren van je stofwisseling. Je krijgt zo nooit genoeg kcal binnen. Eet gewoon gezond, 3x per dag en 3x iets tussendoor. Eet voedzaam, onbewerkt eten. Schrap zoveel mogelijk bewerkte, witmeelrijke, suikerrijke, zoutrijke, E-nummerrijke en transvetrijke voedingsmiddelen uit je menu. Vermijd ook kunstmatige zoetstoffen. Eet volkorenproducten, (half)volle zuivelproducten, groenten, fruit, noten en (biologisch) vlees. Eet wat de natuur je biedt en alleen als je buikhonger hebt. Alleen dan zal je lichaam alles optimaal verbranden en kom je niet aan en zul je zelfs langzaam maar zeker op een gezond gewicht komen.

Als alle afslankwondermiddelen van deze tijd zouden helpen, zouden er nu geen mensen met overgewicht meer zijn. En aangezien de mens tegenwoordig dikker is dan ooit, kun je gerust aannemen dat de huidige trend van zoetstoffen, light en vetloze voedingsmiddelen (wat massaal geconsumeerd wordt) niet brengt wat men ervan gedacht had. Het tegendeel zelfs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom verbaast mij dat niet, Kees? (-; Leuke website heb je trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel! Sabbatical gaat wat lang duren maar vaak zie ik elders al vaak geschreven hoe ik over actualiteiten denk voordat ik die zelf heb geformuleerd. Misschien moet ik toch weer eens meer echt gaan lezen en schrijven. :-)
Als je echt jezelf van binnen wilt reinigen, doe dan niets anders dan een paar dagen tot een week alleen maar water drinken.
Veel water. Liefst lauw water.

Kan je heel goed van plassen en poepen en dan wordt je redelijk "schoon" van binnen .

Gezond is het niet.
Maar dat is een sapkuur ook niet.