Welke volgorde is beter voor opname van de voedingsmiddelen?

Is het beter om bijv. eerst een boterham (vezels) te eten en daarna fruit (vitamines), of andersom?

Is daar een verschil in dat je lichaam de vitamines eerder opneemt na een vezelrijke maaltijd?

Of maakt dat niet uit..?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb nu dus een 'maakt niet uit' en een 'beter ervoor'.... Hmm, nog meer andere visies / tips?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Als u de producten direct na elkaar eet, maakt het niks uit in welke volgorde u ze eet. In de maag worden beide zaken immers direct met elkaar vermengd.
13 jaar geleden
Eerst fruit. Dat is na een half uurtje verdwenen uit de maag. Dan de rest. Dat eten heeft 4 uur nodig om de maag te passeren. En vlees zelfs een paar uur langer.

Als je dus fruit nà de maaltijd eet, zoals zo velen doen, dan kan dat fruit niet zijn weg vervolgen omdat die maag nog vol zit met ander eten. Gaat dan lekker liggen gisten daar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Kun je uitleggen hoe fruit zou kunnen gaan gisten? Direct na het eten ligt het bovenop in de maag. De maag is echter continu aan het kneden. Het zal dus niet lang duren voor het fruit helemaal vermengd is met de bestaande maaginhoud. Voor gisten zijn levende gistcellen nodig. De maag is echter ontworpen om alles wat leeft, te doden. Dat gebeurt door het maagzuur; gist kan daar niet tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maag is wel druk bezig met de maagsappen, maar zie het niet als een centrifuge. Zo'n dolle boel is het nou ook niet daar binnen. Als je eerst fruit hebt, gaat dat door de bijna lege maag snel richting dunne darm. Als je net gegeten hebt valt het -plof- zo boven op de hoeveelheid voedsel. En dat ligt compact op de "bodem".
Dat fruit zoekt en zoekt een weg naar de doorgang maar vindt het niet. Dus op de plaats rust. . Je, merkt het ook. Na de maaltijd heb je wel van die oprispingen als je fruit na gegeten hebt. Andersom niet. Op de voedingsleer cursussen wordt hier ook over gesproken. Liever een half uurtje voor de maaltijd die appel, dan daarna.
Bij sommige levensstijl eetgewoonten (Montignac) is het ook bij de regels. Geen fruit na de maaltijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/fruit-direct-warme-maaltijd-slecht.50473 Deze vraag vond ik ook nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha leuk verwoord: 'gaat dat lekker gisten daar'