Wat zijn kcal? En wat voor drinken is dan gezond?

In cola zitten bijvoorbeeld 110 kcal, en in melk 45 kcal, in mayonaise zitten er 44, wordt je van die kcal dan dik of is het slecht voor je wat houd het in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het zijn kilocalorieën, het is een stof die je lichaam verbrandt en zo krijg je energie. Je mag er echter niet te veel van binnen krijgen, want als je meer kcal eet dan dat je omzet in energie dan wordt het omgezet in vet en op lange termijn zul je dan aankomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Kcal staat voor kilocalorie en geeft de energie waarde aan in voedsel. Als je veel Kcal verbrandt kun je meer eten voordat je aankomt, en afvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kilocalorieën geven aan hoeveel energie het product geeft. De hoeveelheid energie in een voedingsmiddel hangt af van de hoeveelheid koolhydraten, vetten, eiwitten en alcohol.
1 gram vet levert 9 kcal
1 gram koolhydraten levert 4 kcal
1 gram eiwit levert 4 kcal
1 gram alcohol levert 7 kcal
De hoeveelheid energie kan ook worden uitgedrukt in kilojoules. 1 kcal = 4,2 kJ
Wanneer het lichaamsgewicht constant blijft, is het aantal calorieën dat het lichaam nodig heeft in evenwicht met de hoeveelheid die via eten en drinken binnenkomt. Wordt er te veel gegeten en/of te weinig bewogen, dan ontstaat een te veel aan energie. Dit wordt opgeslagen als lichaamsvet, waardoor het gewicht stijgt. Is er te weinig energie beschikbaar uit eten, dan zal het lichaam energie vrijmaken uit lichaamsvet, waardoor het gewicht afneemt.
Voor het gewicht maakt het geen verschil welke voedingsstoffen de calorieën leveren: elke calorie telt. Wel hebben ze ieder een eigen invloed op het mechanisme van honger en verzadiging en behandelt het lichaam ze verschillend. Zo geeft vet niet zo snel een verzadigd gevoel, maar verzadigt het wel voor lange tijd. Verder gebruikt het lichaam in eerste instantie koolhydraten als energiebron. Voedingsvezels - die voorkomen in groente, fruit en graanproducten - leveren geen energie (calorieën), maar zorgen wel voor een verzadigd gevoel.
Amadea
13 jaar geleden
Het is een maat voor energie.

1 kc = 4.2 kj = 4200 joule. En een joule is dan weer de hoeveelheid energie die nodig is om een gram water een graad te evrwarmen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens: De hoeveelheid energie is zeker niet het enige waar je op zou kunnen letten. Zo hebben sommige vruchtensappen zeer veel natuurlijke suikers, maar ook weer veel vezels en vitamines. Belangrijk is om gevarieerd te eten en drinken, en met mate.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezond drinken:
- Water
- Thee zonder suiker (en dan het liefst groene thee of witte thee, want daar zit geen theïne in).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drinken met energie erin (het aantal kCal) is niet persé ongezond, je het nl. energie nodig. Gezond is het om deze energie uit producten te halen die meer leveren dan alleen energie, zoals fruit, en niet uit bijv. cola.

Drinken waar geen energie in zit: water!
Neem liever water dan frisdrank als je dorst hebt, ook beter voor je tanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik de volksmond wordt er vaak gesproken van "calorieën", wat striktgenomen fout is: letterlijk is 1 kilocalorie gelijk aan 1000 caloriën. Maar ga er maar vanuit dat als ze in een reclame zeggen dat iets slechts één calorie bevat, dat ze bedoelen dat het slechts één kcal bevat, in feite dus duizend caloriën.