Is het waar dat het bij mensen die erfelijk belast zijn met een sterk verhoogd cholesterol het slechts 10% uitmaakt of je gezond eet of niet?

Mijn vader kreeg dit te horen van zijn cardioloog (nadat hij te horen had gekregen dat zijn cholesterol heel erg slecht en hoog is). Dit lijkt me erg sterk.

Ook snap ik meestal wel waarom mensen bepaalde dingen doen, maar pas zaten we aan tafel en mijn moeder had het vlees gesneden en de ongezonde/vette stukken in de pan laten liggen. Wil mijn vader ze opeten! Toen mijn moeder weigerde werd hij erg boos.

Ook aten we pas patat en na een erg groot bord patat en een kroket wilde hij nog meer patat. Die avond deelde iemand bonbons uit en zei hij: Dat maakt allemaal toch niets uit en hij at ze op.

Ik kan daar met mijn pet niet bij! Ik zei: Defeatist attitude. Maar dat is de enige verklaring die ik kan verzinnen. Hebben jullie een betere verklaring voor het ongezonde eten van hem?

En is het waar dat bij mensen die erfelijk belast zijn met een sterk verhoogd cholesterol het slechts 10% uitmaakt voor de hoogte van je cholesterol of je gezond eet of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Jaaa, eindelijk een cardioloog die het snapt. Het het hele "hoog cholesterol door verzadigd vet verhaal" blijkt nl. helemaal niet te kloppen. Sssst, dat wil het (door de voedingsindustrie gesponsorde) Voedingscentrum niet weten want de fabrikanten en farmaceuten verdienen grof geld aan allerlei "cholesterolverlagende" producten, producten met linolzuur etc etc.

Het is een onderzoeksfout geweest in het verleden. Maar omdat de betreffende onderzoeker liever niet wilde dat de fout uitkwam is het verzwegen en is tot op de dag van vandaag een hardnekkig fenomeen.

Om alle ins en outs over deze "dwaling" te lezen en alle wetenschappelijke onderzoeken hiernaar beveel ik je dit verhelderende en goed leesbare artikel aan: http://pouleman.mysites.nl/mypages/pouleman/486087.html
Niet voor niets genaamd "de cholesterolmythe". Het was voor mij een enorme eye-opener hoe machtig de fabrikanten (van voeding en medicijnen) zijn. En hoe groot de belangen. Onderschat dat niet!

Ik ken iemand die ook erfelijk cholesterol heeft en koolhydraat beperkt eet (naar de dietiste Yvonne Lemmers). Zij eet roomboter, volle yoghurt, volle melk, volvette kazen etc. Ze wordt regelmatig gecontroleerd maar aan haar cholesterol is niets te zien!

Dus laat je vader lekker eten wat hij wil, mits met mate. Overdaad schaadt. Altijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
En gezond eten, natuurlijk. Met ruim voldoende groenten en fruit.

Toegevoegd na 11 minuten:
Kijk ook eens hier naar Tros Radar over cholesterol en het gebruik van statines (cholesterolverlagers):
http://www.trosradar.nl/188/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mensen die en ervelijk afwijking hebben horen gezond te eten. Daarnaast behoren ze medicijnen te krijgen die het probleem bestrijd. Als mensen die dit hebben zich niet onderbehandeling stellen kunnen hun aderen dicht slippen met gevaar op hartfalen en of hersen aanvallen dus verslipping van de hersen bloedvaten.
13 jaar geleden
Klopt helemaal. Niet cholesterol en dierlijk vet hebben de toename van hart- en vaatziekten veroorzaakt maar vooral de plantaardige margarine, die nota bene tot op de dag van vandaag als remedie wordt gepropageerd. Die surrogaatboter is jarenlang van kunstmatig geharde plantaardige olie gemaakt en zat vol met transvetzuren. Als er iets funest is voor hart- en bloedvaten zijn het wel die transvetzuren.

Iedereen die bewijzen kan aandragen dat cholesterolverlaging het risico op hart- en vaatziekten verkleint mag zich met die bewijzen bij mij melden. Statines, cholesterolverlagers, verkleinen het risico op HVZ minimaal, bij een heel klein percentage van de gebruikers op HVZ maar er is geen schijn van bewijs dat ze het totale sterftecijfer verlagen. Inmiddels is het wel duidelijk dat de ontstekingswerende eigenschappen van statines dat minimale effect veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keesvi, ik had al zo'n gevoel dat wij op een lijn zaten. (-;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook. :-)