Er is niet één bepaalde oorzaak voor aften aan te wijzen. Het is waarschijnlijk zo dat er verschillende factoren zijn die aften kunnen uitlokken bij patiënten die daar de aanleg toe hebben.

Er zijn wel uitlokkende factoren:

1. Beschadiging van het slijmvlies van de mond zoals door tanden poetsen, flossen, kauwgom kauwen, scherpe harde stukjes in voedsel, een slecht sluitend gebit, injecties en tandheelkundige behandelingen kunnen bij sommigen aften provoceren.

2. Stress wordt over het algemeen als een belangrijke provocerende factor beschouwd.

3. Een overtuigende relatie tussen aften en de menstruatie cyclus is nooit aangetoond. Toch komt het af en toe voor dat aften bij vrouwen verdwijnen tijdens het gebruik van de pil of tijdens zwangerschap.

4. In de loop van de jaren zijn vele bacteriën en virussen aangewezen als mogelijke oorzaken voor aften. Het is echter nooit gelukt dat te bewijzen.

5. Een erfelijke factor lijkt vaak een rol te spelen. In de families van patiënten met aften komen ook heel vaak aften voor.

6. Veel patiënten met aften denken dat deze veroorzaakt worden door voeding. Allerlei voedingsmiddelen, conserveermidden en kleurstoffen zijn in de loop van de jaren verantwoordelijk gehouden voor het ontstaan van aften. Het bewijs daarvoor is nooit geleverd, maar in individuele gevallen zou een reactie op voeding of
of toevoegingen daarin een rol kunnen spelen.

7. Van medicijnen die het immuunsysteem onderdrukken zoals cytostatica is bekend ze dat op aften lijkende zweren kunnen veroorzaken. Datzelfde geldt voor nicorandil (voor angina van het hart) en waarschijnlijk ook voor bepaalde pijnstillers en betablokkers (medicijnen voor hoge bloeddruk en voor het hart).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

en als toevoeging: mijn tandarts vertelde me dat zendium tandpasta goed helpt. mijn ervaring bevestigd dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmmm...... very strange!