bij zelf ingemaakte groente(en fruit) is de zuurgraad belangrijk voor het voorkomen van botulisme in eigengemaakte conserven.Hoe hoog moet die zijn?

en hoe weet je dat?bijv bij zoete peren

13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Wecken is alleen een geschikte conserveermethode voor fruit. Vanwege het risico van botulisme, raadt het Voedingscentrum het af om groente te wecken.

Invriezen van groente is wel veilig.

De groei van de botulisme bacterie is onzichtbaar, er verandert niets aan de kleur, geur of smaak. Tijdens de groei vormt de bacterie botuline, een gifstof die een dodelijke voedselvergiftiging kan veroorzaken. Deze giftstof wordt onschadelijk als het geweckte voedsel een kwartier wordt gekookt.

Het wecken van fruit is wel veilig omdat fruit veel voedingszuren bevat. De botulisme bacterie kan niet groeien in een zure omgeving. Sporen van de bacterie kunnen daardoor geen schade aanrichten in potten geweckt fruit of zelfgemaakte jam.

Bij het wecken en maken van jam is het belangrijk erop te letten dat pannen, potten, rubberen ringen, deksels en (pol)lepels goed schoon zijn

Kijk eens op deze site voor meer info en recepten:
http://www.weckenonline.eu/index.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Botulisme is een vergiftiging door het vergif botuline waaraan vooral watervogels en vissen sterven.
Vergiftigingen traden in het verleden vooral op door het eten van besmet vlees en besmette worst. Niet van groente.

Essentieel bij de bestrijding van botulisme is het verwijderen van dode dieren. Wanneer een kadaver achterblijft wordt het water verontreinigd met botuline.

Maar als je je groente kweekt en je gebruikt geen verontreinigd water bij het begieten van je groente en je wast de groente heel goed dan is er toch geen sprake van botulisme.

Dan heb je het over inmaken?
De ouderwetse manier, met weckflessen? Of hoe?

De generatie voor mij - en in andere landen nog veel - maakte groente in in weckflessen. Denk jij dat die zich bezig hielden met zuurgraad van wat dan ook?

http://eten-en-drinken.infonu.nl/diversen/31636-conserveren-drogen-wecken-inmaken-pekelen-en-invriezen.html

http://www.volkstuinen.be/leesvoer/fruit/bewaren.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
Kokend heet in zuivere jampotjes of appelmoespotjes doen,op z'n kop zetten en af laten koelen.