Ja, een te hoge alcoholconsumptie verhoogt de bloeddruk. Drie of meer glazen per dag werken op termijn hypertensie (te hoge bloeddruk) in de hand. Het effect is omkeerbaar: wanneer de alcoholconsumptie beperkt wordt, zakt de bloeddruk weer. Uit gerandomiseerd klinisch onderzoek blijkt dat één glas per dag minder de systolische en diastolische bloeddruk met ongeveer één millimeter kwik doet zakken.
Matig en regelmatig drinken vermindert het risico op hart- en vaatziekten. Mensen met hoge bloeddruk die graag een glas drinken, beperken hun drinkgedrag echter best tot maximum één glas per dag voor vrouwen en twee glazen per dag voor mannen.

De bloeddruk verhoogt progressief wanneer men meer alcohol drinkt. Hoe groter de alcoholconsumptie, hoe hoger de bloeddruk. Althans vanaf een gemiddelde inname van meer dan twee glazen per dag (één glas komt overeen met 14 gram alcohol). Bij lichte tot matige drinkers (maximum twee glazen per dag) wordt de bloeddruk niet beïnvloed. Integendeel. Sommige studies maken zelfs gewag van een lichte bloeddrukdaling bij mensen die minder dan twee glazen per dag drinken in vergelijking met geheelonthouders. Maar dat gunstig effect wordt weer tegengesproken door andere onderzoeksgroepen. Het effect van een hoge alcoholconsumptie op de bloeddruk is alleszins reversibel: wanneer de consumptie beperkt wordt, daalt de bloeddruk quasi onmiddellijk. Weekend-drinkers hebben doorgaans een hogere bloeddruk op maandag dan op donderdag. Over het algemeen kan men stellen dat vanaf drie of meer glazen alcohol per dag het risico op hypertensie verdubbelt. Alcoholconsumptie zou verantwoordelijk zijn voor naar schatting 5 tot 20% van alle hypertensie-gevallen.
Het effect van alcohol op de bloeddruk is waarschijnlijk een direct effect. Alcohol zet de bloedvaten open (vasodilatatie) in sommige vaatbedden en verhoogt tijdelijk de sympatische zenuwactiviteit. Er zijn geen blijvende, structurele veranderingen van de bloedvaten, ook niet bij een chronisch hoge alcoholconsumptie. Van zodra men minder drinkt, neemt de bloeddruk terug af. Artsen zouden er goed aan doen om bij mensen met hoge bloeddruk te informeren naar hun drinkgewoonten. Een reductie in alcoholconsumptie heeft eenzelfde gunstig effect op de bloeddruk dan andere interventies in de leefgewoonten (zout beperken, vermageren,...).

Zie reacties voor vervolg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Absoluut en zelfs een klein beetje alcohol verhoogt de bloeddruk al duidelijk!

Alcohol heeft weliswaar enkele gunstige eigenschappen voor de gezondheid, maar is in feite een toxische (giftige) stof en een bekende opjager van de bloeddruk. Dat geldt voor gedestilleerde dranken, bier, maar ook voor rode wijn. Een reeks recente onderzoeken toont aan dat ook een klein beetje alcohol de bloeddruk al doet toenemen. Drink je dagelijks alcohol, dan wordt het opdrijvende effect nog sterker.

Alcohol vermindert de elasticiteit van de vaatwanden. Die werking wordt groter naarmate je leeftijd vordert. Mensen met hoge of verhoogde bloeddruk kunnen alcohol het beste laten staan of het drinken beperken tot enkele glazen per week, 1 glas per dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het maakt je bloedvaten wel wijder,waardoor je snel verbrand in de zon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja alcohol houd het vocht vast en daardoor wordt jou bloeddruk vooral nachts te hoog .
Ben er zelf ook achter gekomen door een 24 uurs bloedmeting te laten doen .