Waarom eten sommige vegetariërs geen vlees, maar wel vis? En dan bedoel ik specifiek om de onderstaande reden:

Er zijn mensen die geen vlees eten (varken, kip, rund,wild) uit sympathie voor de dieren. Maar hebben kennelijk geen affiniteit met vissen die ook kunnen lijden en niet aan massaproductie ontkomen wat juist die beweegredenen zijn. Weleens op forums gediscussieerd, maar ik blijf dit vaag vinden. Zelf eet ik alles, maar heb zeker begrip voor vegetariërs in het algemeen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, ik heb dat ook nog nooit echt begrepen.

Antwoorden (15)

Vis is over 't algemeen kleiner dan het dier waar je vlees van eet (varken, koe, kip). Hoe kleiner het dier, hoe minder gevoel de mens er voor kan opbrengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Dat gaat niet altijd op. Denk maar aan hamsters en muizen. Die eet je niet op, maar ze zijn wel klein en schattig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Correct, niet altijd. Maar wel in het algemeen (lees: gemiddeld).
omdat ze denken dat het geen vlees is wat ze eten, als is het wel degelijk vlees en ze zouden eens meer moeten kijken naar hoe een vis leeft en hoe hij gevangen wordt, dan zouden ze het eten hiervan ook wel laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dat gebaseerd op het feit dat vissen in vrijheid rond hebben kunnen zwemmen, dus een aardig leventje hebben gehad voordat ze de pan ingingen. De meeste varkens en kippen hebben in een klein hokje binnen hun tijd doorgebracht, dus eigenlijk gevangen gezeten en een rotleven gehad.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit, terwijl een steeds groter deel van de vis gekweekt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit was voor mij wel de reden dat ik mijn vegetarische tijd nog weleens vis at.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vissen gaan langer dood dan varkens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, ik heb dit ook jaren gedaan. Ik at geen gekweekte vis, alleen vis die lekker de vrijheid heeft gehad om te leven. Nu ben ik helemaal vegetarier. Ik voel me niet goed meer bij het eten van vis, omdat het een dier is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Arno: Ummmm "vissen gaan langer dood" ?????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De doodstrijd van een vis is langer. Hij wordt gevangen in een net met duizenden andere vissen, over de bodem gesleept (beschadigd, verdrukt,verminkt), boven water gehaald kan het nog een half uur duren voordat de vis bezwijkt. Maar mogelijk wordt ie ook weer (verzwakt) teruggegooid omdat de niet tot de doelgroep behoort. De meeuwen en andere vissen genieten dan volop. Een varken krijgt een stroomstoot of een pin door z'n kop.
Veel vegetariërs eten geen vlees vanwege de manier waarop vlees wordt verkregen: (intentieve) dierhouderij en een kil slachthuis na leven in gevangenschap . Vis heeft een vrij leven en wordt daardoor vaak als veel natuurlijker gezien. Ligt natuurlijk ook aan de methode waarop gevist wordt....
Zelf sta ik wel sympathiek tegenover visetende vegetariërs al heb ik vaak zelf liever een stukje vlees.
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
Jawel: dat bedoel ik met de methode waarop gevist wordt (of gekweekt).
Je kan met vis vaak meer duidelijk een keuze maken waar je vis vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw redenering is op zich aardig, echter: Dan zou die vegetarier die zo'n redenering gebruikt weer geen bezwaar tegen jachtschotel moeten hebben. Want wild heeft echt een vrij leven gehad.
ik betrap me ook op deze inconsequentie : ik eet zeer weinig vlees maar van vis lig ik niet wakker. ten eerste omdat ik weet dat vlees in je darmen rot ipv te verteren en dat heb je niet met vis. maar of vis gezonder is weet k niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je eet dus wel vlees, maar liever niet vanwege het rotten zeg je. Dat is toch een andere reden ook al zal er iets van sympathie voor de dieren zitten, maar het maakt je ook niet echt vegetariër. Ik bedoel echt die specifieke reden, maar bedankt voor je input. :)
Deze mensen maken een onderscheid tussen warmbloedige (=no-no) en koudbloedige dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben vegatarier geweest. Het is iets persoonlijks om wel of geen vis te eten. Voor mij is het verschil dat vlees van zoogdieren komt en de mens is een zoogdier, dus dan ga je die dieren vergelijken met mensen mbt gevoel. Met vissen is dat niet voor mij niet aanwezig.
13 jaar geleden
Ik ben zelf vegetariër en eet uit principe ook geen vis omdat dit ook dieren zijn.
Ik maak zelf geen enkel dier dood, dus ook geen vlieg, mier, kever, spin en ga zo maar door.
Als ik ze al in huis heb en ze hinderen me dan zet ik ze buiten (met een speciaal daarvoor gekocht stofzuigertje)
Dit omdat ik respect heb voor al wat leeft.
En waarom zou een spin lager in orde staan als de hond die we als huisdier houden?
Wie heeft dat bepaald?
In China eten ze ook katten, er zijn landen waar het varken niet mag worden gedood.
Ik ben ook vegetariër omdat dit beter is voor het milieu en mijn gezondheid.
En daar komt de reden dat ik af en toe vis eet.
Omdat (vooral vette) vis heel gezond is neig ik om af en toe eens een stukje vis te eten.
Ik laat anderen daarvoor de vis doden (dat leed kan ik zelf niet aanzien) en probeer het eten dan te zien als iets natuurlijks waar mijn lichaam om vraagt om gezond te blijven.
Maar ik laat geen dieren doden voor over consumptie omdat ik het zo lekker vind.
Waar ik zelf nog mee zit is dat het tijd word dat er een goede vervanging word gevonden voor leren schoenen.
Een materiaal dat de eigenschappen van leer kan vervangen.
Zelf draag ik wél leren schoenen en heb zelfs een twee leren jassen (hier zou ik zonder kunnen en zal dit product niet meer kopen omdat hier voldoende vervangende materialen voor zijn)
Om kort te zijn ik heb heel veel respect voor veganisten die geen enkele dierlijke producten gebruiken.(ook geen leerproducten, eieren, melk, bepaalde soorten snoep en medicijnen)
Maar voor mijn gezondheid en welbevinden gebruik ik af en toe dierlijke producten.
Het is in iedergeval een goede stap in de richting want zou iedereen leven zoals ik dan zou er géén vleesindustrie (vroeger bio industrie) meer zijn, minder gezondheidsproblemen, minder dierenleed, het broeikaseffect flink worden terug gedrongen, minder voedselschaarste, minder verspilling van water en ga zo maar door op de wereld zijn.

Toegevoegd na 32 minuten:
Met af en toe bedoel ik gemiddeld 1 keer per maand.
Ik heb ook een aantal jaren helemaal géén vis gegeten.
Ondanks dat ik het voor mijn gezondheid doe heb ik er nog altijd grote moeite mee heb.
Iemand die ook vis is eet mag zich officieel géén vegetariër noemen.
Maar het gaat mij hier niet om wat ik ben maar hoe ik wil leven.
Om dit aan anderen uit te leggen geef ik aan dat ik vegetariër ben, dit komt het dichtste bij mijn leefwijze.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die vis eten zijn geen vegetariërs, maar pescotariërs. Ze denken dat ze goed bezig zijn, maar het tegendeel is waar.

In een restaurant krijg ik vis te eten, omdat pescotariërs zich voordeden als vegetariërs.

Vissen gaan langer dood (half uur verstikken) dan de dieren in de bio-industrie (een seconde).

Vissen bevatten veel gif, zoals dioxine.

Verder worden bij het vissen andere vissen bijgevangen, welke weer verminkt, verzwakt of half dood weer overboord worden gegooid. De meeuwen hebben een makkelijke prooi.

Kweekvissen worden gevoed met wilde vissen.

De zee wordt leeggevist.

De meeste pescotariërs vind je in vissersdorpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aaibaarheidsfactor: hoe liever een dier er uitziet, hoe minder het gegeten wordt. We vangen ook geen vogels als tijdverdrijf, maar vissen is heel normaal.
Insecten eten is niet zo populair, ik weet niet zo goed hoe dat komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga sowieso mee met de opmerking van Arno...een viseter is GEEN vegetarier.
Ik eet zelf lacto vegetarisch...dus ik eet (scharrel) ei van de boer om de hoek, drink melk en eet kaas.
Een aantal redenen om vegetarisch te eten:
1: Je kan het zielig vinden voor de dieren....natuur is echter eten en gegeten worden...
2: Je vind vlees eten minder gezond, zeker van al die dieren uit gevangenschap welke preventief volgespoten worden met medicijnen (antibiotica) en mogelijk ook nog hormonen.
3: Medisch...je kan slecht tegen bepaalde dierlijke eiwitten en vetten (ik ken 1 persoon die om die reden geen vlees meer eet)
4: In vrijwel alle vleesproducten (en ook vis) zitten conserveringsmiddelen en vaak smaakversterkers (zie etiketten). Soms wordt er ook water bij gespoten om het vlees zwaarder te maken. Je wilt dit soort toevoegingen niet eten (of wordt er ziek van)

Degenen die vanwege punt 1 vegetarisch zijn zouden dan ook geen leren producten mogen gebruiken.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben vegetariër en eet dús geen vis (zoals eerder genoemd, iemand die wel vis maar geen vlees eet, heet gewoon anders, dat is een pescetariër). Ik heb wel overwogen of ik pescetariër zou worden en kan daar dus wat over zeggen.

Sowieso ben ik niet in één klap vegetariër geworden, ineens van de bio-industriekip naar helemaal geen vlees. Het is een veel langer proces van bewustwording geweest.

Ik ben begonnen met opletten wélk vlees ik kocht (en welke eieren en zuivelproducten), waarbij ik eerst bepaalde welke welzijnsnormen ik belangrijk vond voor de dieren en daarbij heb uitgezocht welke (keur)merken aan mijn eisen voldeden.

Vervolgens ben ik minder vlees gaan eten, heb ik wat vaker vlees weggelaten, vanuit het idee dat je niet iedere dag vlees nodig hebt. Toen mijn man besloot vegetariër te worden, ging ik nog minder vlees eten, ik zag namelijk geen reden om voor mezelf vlees 'te maken voor de avondmaaltijd als ik het ook op brood kon eten. Dat ging me eigenlijk gemakkelijk af, wat voor mij het argument om vlees te eten zwakker maakte.

Uiteindelijk ben ik zelf gestopt met vlees eten omdat ik voor mezelf het genot van vlees niet meer vond opwegen tegen het leed van dieren (hoe fatsoenlijk ze ook worden gehouden, ze gaan nog steeds naar de slachterij), terwijl me duidelijk was dat ik voor mijn gezondheid dat vlees niet nodig had.

Het is dus een proces geweest, waarin ook beslissingen voorkwamen over welke dieren wel of niet, en hoeveel dan. En de vraag over hoeveel leed het in welke situatie precies gaat. Daarbij is ook de vraag langsgekomen hoe het zit met het zenuwstelsel van vissen, dat toch anders in elkaar zit dan dat van zoogdieren of vogels. Er wordt soms zelfs (overigens onjuist!) gedacht dat vissen geen pijn kunnen voelen. En er valt best wat over te zeggen dat je de meeste vissen niet hetzelfde niveau van bewustzijn kunt toedichten als bijvoorbeeld een varken.

Eén van de redenen dat ik heb besloten géén vis en andere zeedieren te eten, is dat ik mezelf ken. Ik ben niet vegetariër omdat ik vlees en vis niet lekker vind, ik vind het heerlijk. Ik kan er nog steeds enórm trek in hebben. Het zou erg gemakkelijk zijn om een bepaalde categorie dieren te bestempelen als 'valt niet onder mijn ethische normen'. En soms produceren mijn hersenen gedachten als 'mosselen zijn toch eigenlijk best stomme beesten'. Maar als ik daaraan begin, denk ik binnenkort: 'kippen zijn toch eigenlijk best stomme beesten...'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij denken een heleboel mensen dat vissen geen gevoel hebben. Dat is natuurlijk nier waar, want alle levende wezens hebben gevoel. Ik zelf eet ook geen vlees, maar dat heeft niks te maken met het zielig vinden dat dieren geslacht worden.....ik lust geen vlees, maar ik lust wel vis.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sommige vegetariërs eten vis omdat je de vitamine nodig hebt. Sommig mensen kunnen 'slechter' tegen geen vlees eten dan andere. Stoffen in (de meeste) vissen zijn belangrijk dus eten mensen vis voor de vitaminen enzo. het heeft natuurlijk voor andere vegetariërs te maken met de aaibarheidfactor en ook het fijt de je vissen nooit echt ziet en er (naar mijn idee) geen band mee kunt opbouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat vis meestal nog een vrij leven heeft gehad in de zee en omdat de ouders meestal niet goed vinden als ze geen vis en geen vlees eten, omdat 1. vis heel gezond is en 2. ze anders niks meer kunnen koken.
Ook als je last hebt van je darmen dan kun je beter vis eten, want dat is veel makkelijker te verteren dan vlees.