Wat zou er gebeuren als iedereen op aarde vegetarisch gaat eten?

Dus wel eieren, kaas en zuivel eten/drinken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.2K
rose
13 jaar geleden
Wellicht zou het het beste zijn als de productiedieren na een dierwaardig leven toch zouden worden opgegeten. Je hebt dan minder afval en haalt het meest uit de grondstoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@rose: dat betekent wel dat dieren maar een veel korter leven zullen hebben dan nu, dus dat je dubbel zoveel dieren nodig hebt. Mensen willen namelijk geen vlees van oude dieren; het vlees dat je in winkels koopt is altijd van behoorlijk jonge dieren.
rose
13 jaar geleden
Tja, maar het gaat er niet om de mensen van vlees te voorzien, maar om het opruimen. En reken maar dat het gretig aftrek vindt als het het enig verkrijgbare vlees is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wel eieren, kaas en melk blijft gebruiken, houd je de bio-industrie in stand en worden er toch dieren teveel gefokt en vermoord.

Antwoorden (7)

Dan zouden spreekwoorden als "het kat op het spek binden" langzamerhand uit onze spreekwoordenboeken verdwijnen, terwijl "Ergens een slaatje uitslaan" hoogtijdagen gaat vieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Hoewel 'ergens een slaatje uit slaan' niets met groenten te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als we allemaal vegetariërs zijn, zal dat wel veranderen, Rose:)
rose
13 jaar geleden
Maar dat van die kat... 'geen nagel om je gat te krabben' wordt ook nog steeds gebruikt' terwijl we toch al enige tijd (bijna) allemaal over een modern toilet beschikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk bedacht :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En "iets in de melk te brokkelen hebben" heeft nooit een kant, noch een wal geraakt. Dus ik vrees inderdaad het ergste...
dan zouden we, gek genoeg, meer land nodig hebben om ons eten te verbouwen. In veel landen waar landbouw zeer slecht zou zijn, worden bv geiten gehouden, welke zeer goed in staat zijn allerlei marginale stukken grond te gebruik om hun eten te vinden. Dit wordt nu als onontgonnen grond gezien.

Een studie een half jaar geleden ongeveer had doorgerekend dat minder vleees eten beter is dan helemaal vegetarisch.

Toegevoegd na 41 minuten:
Hierbij werd uitgegaan van een systeem waar dieren gehouden wroden op marginale gronden, waar landbouw nietsd op zou leveren, en het houden van dieren die leven van ons biologisch afval. Een paar kippen in de buurt die groen afval krijgen bv. Een beetje zoals vroeger het boerenbedrijf draaide.

Hoofdconclusie van hret stuk vwas dat het compleet afschaffen van dierlijk eten niet positief was, omdat er zeel vele producten zijn die van dieren komen, EN je niet zoveel productie krijgt als je bv geen mest meer hebt om je landbouwgronden te bemesten (Geen vee = geen mest, en kunstmest is ook gebaseerd op eindige grondstoffenm)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is onbekend wat daar de gevolgen van zouden zijn.

Veel vegetariërs (en ook niet-vegetariërs) redeneren dat, omdat voor de productie van vlees (5 tot 8 keer) meer landbouwgrond nodig is dan voor het verbouwen van het equivalent aan vegetarisch voedsel, het beter zou zijn als iedereen vegetariër zou worden.

Echter, dit artikel ( http://www.newscientist.com/article/mg20727691.200-veggieworld-why-eating-greens-wont-save-the-planet.html?full=true) redeneert dat, omdat op voor landbouw ongeschikte grond vaak nog wel geiten gehouden worden, het het beste zou zijn als we wel minder vlees zouden gaan eten, maar niet stoppen.

Nou ken ik maar weinig vleeseters in mijn omgeving die vaak geitenvlees eten, en het is bekend dat er nog steeds voortdurend oerbos wordt gekapt om plaats te maken voor landbouwgrond (en niet voor de geitenhouderij).

Hier nog een lijstje voordelen:

De voordelen:

De mensen zouden veel gezonder zijn. Darmkanker zou vrijwel tot het verleden behoren. Borstkanker zou 50 % minder voorkomen. Doordat de (westerse-)mens veel minder last zou hebben van overgewicht, zouden de daaruit voortkomende ziektes als diabetes zeer veel minder voorkomen.

De mensheid zou niet meer bang hoeven te zijn voor de uitbraak van een vogelpest pandemie omdat er vrijwel geen contact tussen vogels en mensen zou zijn. Ook zouden we geen kans meer lopen op Creutzfeld-Jacob (en wellicht dementie ?), salmonella besmetting en de gevolgen van de MRSA bacterie.

Het probleem van het broeikaseffect zou voor een groot deel opgelost zijn ! De intensieve veeteelt is verantwoordelijk voor 20% van de uitstoot van broeikasgassen.

Zure regen zou tot het verleden behoren.
Er zou zoveel landbouwgrond (welke nu gebruikt wordt voor veevoer) vrijkomen dat het honger probleem geheel opgelost zou zijn.

Er zou een eind komen aan de verzuring van de bodem welke veroorzaakt wordt door dierlijke mest.

De enorme verspilling van drinkwater zou tot het verleden behoren.

99 % van het dierenleed in deze wereld zou verdwenen zijn.

De ontbossing welke het gevolg is van de steeds stijgende vraag naar landbouwgrond voor veevoer zou stoppen.
De biodiversiteit zou behouden blijven.

De enorme kosten verbonden aan het "ruimen" van dieren bij iedere uitbraak van varkenspest, BSE, vogelpest, blauw tong, etc. welke uiteindelijk voor rekening van door de belastingbetaler komen, zouden verdwijnen.

Aan het uitroeien van vele vissoorten zou een eind komen.
13 jaar geleden
Dit zou heel wat consequenties hebben, dus laten we ervan uitgaan, dat al het vee en alle kippen die er nu nog voor gefokt zijn, in de komende weken opgegeten worden, en de laatste vissersschepen met hun vangst binnenkomen en daarna niet meer uitvaren.
De CO2-uitstoot zal verminderen, evenals de mestoverschotten. Leer zal een zeldzame grondstof worden, omdat een koe die alleen voor de melk gehouden wordt, toch zeker 8 jaar meegaat, voor ze afgemaakt zou wordt, en dan dus gebruikt kan worden voor diervoeders en leer.
(Ik ga er tenminste nu even van uit, dat dieren, die van nature carnivoor zijn, zoals onze huisdieren, wél vlees blijven eten.)
Alle hoogwaardige granen, mais en sojaproducten, die nu aan vee gevoederd worden, kunnen nu voor menselijke consumptie gebruikt worden, evenals de weidegronden en de hooivelden, die ingezaaid kunnen worden met groenten en granen. De verdeling over de wereld van voedsel zal in de hand genomen moeten worden, want nu blijft veel voedsel in de rijke landen hangen, of in de landen waar het geproduceerd wordt (rijst). Maar door de vissersvloot om te bouwen tot transportschepen, zal er veel capaciteit vrijkomen voor dat vervoer.
De zee zal zich langzaam gaan herstellen van de roofbouw, die er de laatste jaren op gepleegd is, en wetenschappers zullen onderzoek moeten gaan doen om de dierlijke componenten in cosmetica en medicijnen te vervangen.

De belangrijkste consequentie is, dat er geen honger meer zal zijn, omdat vegetarisch eten (wat van het land komt regelrecht in een mens stoppen, en niet via een enorme omweg via een te slachten dier) veel meer mensen kan voeden. (Van het stuk land, dat één koe nodig heeft om slachtklaar te worden, en waar 7 mensen een week vlees van hebben, kan een veelvoud van mensen veel langer dan een week gevoed worden, als er groenten, aardappels, granen op verbouwd worden).

En er zou minder agressiviteit in de mens zijn. Er is onderzoek gedaan naar het voeden van tijgers en leeuwen met vegetarisch eten, en deze dieren werden minder agressief in gevangenschap.

Nu ben ik persoonlijk geen voorstander van gedwongen leefwijzen voor mens en dier, dus nog een alternatief zou zijn, dat ieder mens die vlees/vis zou willen eten of aan huisdieren voeren, dit zélf zou moeten kweken en slachten.
Maar géén kant-en klare vleesproducten in de schappen meer, en geen massagefokte bioindustrie vol dierenleed, groeihormonen en antibiotica meer.

Het móét haalbaar zijn honger de wereld uit te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
als obligate vleeseters zoals tijgers en leeuwen vegetarisch gevoerd worden, lijden ze aan tekorten en worden ziek.
dat ze dan geen puf hebben om agressiviteit te tonen lijkt me aannemelijk. verder een superantwoord, dikke plus!
wel eieren, kaas en zuivel eten/drinken?
dan zou de gigantische hoeveelheid kippen en koeien
die daarvoor nodig is bij het minder worden van hun "productie" wel voor een probleem zorgen.
Waar laat je ze ? Destructiebedrijven oprichten ? Co2-uitstoot?
(na hoeveel eieren is een kip "aan zijn einde"?).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Wellicht zou het het beste zijn als de productiedieren na een dierwaardig leven toch zouden worden opgegeten. Je hebt dan minder afval en haalt het meest uit de grondstoffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"opeten" past niet in de vraagstelling " vegetarisch eten".
rose
13 jaar geleden
Dat is waar. Ik dacht even probleemoplossend, buiten het keurslijf van GV. Maar je hebt natuurlijk gelijk.
Dat zou een strop zijn voor de wereldeconomie!
De handel in vlees en vis is voor veel volkeren van levensbelang.

Er zullen veel kippen en koeien gefokt moeten worden om aan de vraag naar zuivelproducten en eieren te voldoen.

Maar wat doen we met kippen en koeien die "bejaard"worden, EN die eigenlijk plaats moeten maken voor jong vee?

Vlees en vis is een belangrijk voedingsmiddel voor de mens, we zullen de productie van vleesvervangers moeten verhogen.

We krijgen dus te veel vee in de wei, dus mestoverschot.
Mensen die geen vlees of vleesvervangers meer eten zullen zwak en lusteloos worden omdat hun lichaam een tekort aan voedingsmiddelen krijgen.

Wereldwijd zal er een overschot aan diverse dieren komen omdat de mensen ooit het natuurlijk evenwicht hebben verstoord door extra dieren te fokken voor consumptie.

Nooit meer "broodje bal". :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ook geen eieren, kaas en melk gebruikt, is het paradijs in zicht.

(En voor de mensen, die zich zorgen maken over de economie... wat gebeurt er als er met de economie als er geen wapens meer gemaakt worden?)