Is vis vegetarisch?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.9K
paulus811
2 jaar geleden
Wat bedoel je? Of vis eten onder vegetarisch eten valt of dat vissen zelf vegetarisch zijn en dus geen andere dieren eten?
Castle
2 jaar geleden
Het vlees dat aan dieren zit is vlees. Dus een vis heeft eigenlijk ook vlees. Op een of andere manier heeft men dit doen lijken alsof het twee verschillende groepen zijn dus vlees en vis. Dit hoort eigenlijk niet omdat vlees nu eenmaal vlees is ook al komt het van een vis.
amc
2 jaar geleden
Vegetatie zijn planten/gewassen en een vis is een dier. Dieren zijn geen planten.

Antwoorden (2)

Nee. Vissen zijn ook dieren en vegetariërs eten geen dieren of proberen dat niet te doen.
Vegetarisme is de voedingswijze waarbij men geen vlees eet (inclusief gevogelte, VIS, schaaldieren en insecten).

Mensen die bijna vegetarisch zijn, maar die toch vis/zeedieren eten worden wel pescotariër of pesco-vegetariër genoemd
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pescotarisme
Pescotarisme of pescetarisme is de voedingswijze waarbij iemand ervoor kiest geen zoogdieren en vogels te eten, maar wel vis of andere zeedieren. Andere dierproducten zoals eieren en zuivelproducten worden meestal ook wel gebruikt.
===
Als je de vraag anders opvat.
Vissen kunnen zowel herbivoor, omnivoor, of carnivoor zijn.
https://www.devisvoerwebwinkel.nl/blogs/aquarium/is-mijn-vis-carnivoor-herbivoor-of-omnivoor/

Herbivoor mag je daarbij niet verwarren met vegetariër. Mensen die vegetariër zijn, zijn nog steeds omnivoor. (Of voor de mensen die dat bestrijden en toch even daar door heen kunnen zien om het punt te snappen wat ik maak; als een mens enkel vlees eet is deze ook geen carnivoor.)
Toegevoegd op 06 maart 2022 15:58: afbeelding
Plaatje bij antwoord
2 jaar geleden
paulus811
2 jaar geleden
Ik lees de vraag als 'is een vis vegetarisch', dus eet een vis andere dieren.
LeonardN
2 jaar geleden
Zo heb ik er ook even over gedacht MAAR.
1. Kijk naar de categorie. Dit gaat dus over eten/drinken. Het is geen vraag gesteld in wetenschap/biologie
2. Als je praat over het "dieet" van dieren dan heb je het niet over vegetarisch, maar over herbivoor/omnivoor/carnivoor (afgezien als je een hond/kat bewust geen vlees geeft oid stoms)
3. De vraag zou dan gesteld zijn als: ZIJN vissen vegetarisch? (maar dat is dus een kromme vraag) Eens dat de vraag niet lekker gesteld is, maar ik ben er zeker van dat de vrager het antwoord verwacht zoals ik het geef.
Zal echter even het antwoord uitbreiden.
LeonardN
2 jaar geleden
Kijk ook maar naar hoe je de vraag terugstelt aan de vrager: "...VIS eten onder vegetarisch eten valt of dat VISSEN zelf vegetarisch ZIJN..."
Thecis
2 jaar geleden
Mee eens, plus
Nee, vissen zijn niet vegetarisch. Vissen eten andere dieren en planten in het water en daarom is het eten van vlees een natuurlijk onderdeel van hun dieet. Sommige mensen die geen vlees eten, eten misschien wel vis, maar zij worden niet als vegetariërs beschouwd omdat zij nog steeds dieren eten.