Is Parmezaanse kaas vegetarisch?

Is kaas überhaupt vegetarisch? In het kader van Eet Geen Dierendag wil ik vandaag geen vlees op tafel zetten. Nu wil ik vanavond een vegetarische lasagne met Parmezaanse kaas, maar is dat dan nog wel diervriendelijk?

Het beste antwoord

Nee, kaas is niet per definitie vegetarisch. Dat hangt van de kaas af. Stremsel, wat gebeuikt wordt om de melk te laten stollen (stremmen) tot kaas is afkomstig uit een kalvermaag.

Er zijn vegetarische kazen, maar parmezaanse kaas is er daar niet een van. Veel mensen verwarren parmezaanse kaas met Grana Padano en deze kaas was recent nog heel negatief in het nieuws.
https://www.ad.nl/koken-en-eten/animal-rights-grana-padano-kaas-bron-van-ernstig-dierenleed-moet-uit-supermarktschap~affdb530/

Bij Albert Heijn is veel vegetarische kaas te krijgen en ook makkelijk op te zoeken want ze hebben "vegetarisch" als zoekfilter.

Als vervanger voor parmezaanse kaas gebruik ik zelf een van deze soorten, toevallig zag ik van de week op het zakje het vegetarisch logo staan.
https://www.parrano.nl/
2 jaar geleden
Pientreintjes
10 maanden geleden
Dit. En het geldt voor de meeste kazen. Tenzij er in de ingrediëntenlijst “microbieel stremsel of vegetarisch stremsel” staat is het niet geschikt voor vegetariërs. Maar tegenwoordig gebruiken supermarkten ook het groene vega en lichtgroene vegan label dat heel makkelijk te herkennen is.

Andere antwoorden (1)

Nee. Voor sommige kazen die erkend zijn als Europees streekproduct is het wettelijk verplicht om dierlijk stremsel te gebruiken. Waaronder Parmezaanse kaas valt.
Er is wel een vegetarische variant van Willicroft, en dat is geen onbekende in de wereld van vegan kaas: ‘This is Not Parmesan’.
Commentaar van iemand: de kleur is donkerder dan verwacht, de structuur lekker korrelig. Maar het gaat natuurlijk om de geur en smaak. En die valt echt niet tegen! De volgende dag nam ik ‘m mee naar de redactie. Ook daar viel ie zowaar in de smaak. Een collega deed het over haar salade: ‘Ja, dit vind ik echt wel lekker’. Een ander: ‘Dit zouden mijn kinderen zo eten over hun pasta’ en nummer drie: ‘Lekker, het smaakt naar Hamka’s!’
2 jaar geleden
Utrecht
2 jaar geleden
Als een kaas smaakt naar Hamka's, is dat geen aanbeveling...