Is veganistisch eten gezonder dan vegetarisch eten?

Hi, ik ben nu al vier jaar vegetarier en ik denk erover om veganist te worden. Mijn moeder is het hier echter niet mee eens en zij wil weten waarom ik deze stap zou maken. Is het gezonder/beter voor het milieu?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.5K
Rieneke1
4 jaar geleden
Het is heel veel beter voor het milieu, denk oa aan alle bossen die gekapt worden voor veevoer. Beter voor de gezondheid kan maar hoeft niet. Als veganist kan je ook te vet, zout en calorierijk eten. Alleen wel je B12 in de gaten houden.
Castle
4 jaar geleden
Ik ben zelf veganist en dit is ook omdat ik geloof dat het lichaam van de mens alle kenmerken heeft van een herbivoor. Dus ook melk en aanverwante producten zijn ook slecht voor je. Hierover is veel informatie te vinden. Dus als je het mij vraagt is het naast beter voor je lichaam ook beter voor de dieren en voor het milieu. Enkele links die je kunnen helpen:
https://www.youtube.com/watch?v=b0wpz_GtcyU
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=mpy6lFIFnJQ
tinus1969
4 jaar geleden
Het probleem is, dat 'veganistisch' eten niet direct iets zegt over voedingswaarde en gezondheid. Ons lichaam is van oorsprong ingesteld op een menu dat bestaat uit energiedicht, hoofdzakelijk dierlijk eten (vet vlees) aangevuld met wat fruit en knollen. Dat is het menu van oermensen. Die oermensen waren obligaat vleeseter, oa. vanwege vitamines (B12!) en mineralen, maar ook eiwit.
Vegetarisch/veganistisch eten is mogelijk door het ontstaan van landbouw en vooral de voedingsindustrie. Daardoor is het mogelijk om producten te maken die net als vet vlees energiedicht en makkelijk verteerbaar zijn, en die bovendien alle noodzakelijk vitamines en mineralen bevatten.
Of dergelijke bewerkte producten uiteindelijk beter zijn voor het milieu, valt nog te bezien. Men staart zich vaak blind op calorieën in berekeningen, maar die zijn niet beperkend.
tinus1969
4 jaar geleden
@Castle, jeschreef: "Ik ben zelf veganist en dit is ook omdat ik geloof dat het lichaam van de mens alle kenmerken heeft van een herbivoor."
Niet echt. Onze darmen zijn ongeschikt voor de vertering van laagenergetisch plantaardig materiaal, net als ons gebit. Een bioloog ziet, als hij een mens kijkt, een omnivoor die obligaat (verplicht) vlees moet eten, en die afhankelijk is van energiedicht eten (relatief rijk aan vet en eiwit).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Castle,
Met alle respect voor je keuze. Je opmerking is fout.
De mens is al zolang de evolutie terug gaat een OMNIVOOR ofwel alleseter geweest. Nu nog is ons maag-darmstelsel en ons gebit met kiezen en snijtanden gericht op het alles-eten. We zijn geen herbivoren zoals de herkauwers en de knabbelaars.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Aanvulling voor @Castle:
De mens wordt over het algemeen als een omnivoor beschouwd.[6] Sommige volkeren (Eskimo's of Inuit) leven voornamelijk van vlees (zeezoogdieren, kariboes, vis).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Omnivoor
Castle
4 jaar geleden
@elder161
Mijn opmerking is niet fout in mijn optiek. Ik ben me bewust dat dit onderwerp bij veel mensen gevoelig ligt. Er zijn voorbeelden te vinden waarin mensen vlees eten zoals het ook andersom is. Ook heb ik genoeg argumenten om te vinden waarom de mens een herbivoor is. Echter probeer ik vaak mijn visie te geven zonder persoonlijk te worden naar andere of ellenlange discussies te krijgen. Je kan de vraagsteller jouw visie geven en ik het mijne en dat kan die zijn conclusie trekken.
tinus1969
4 jaar geleden
@Castle, je geeft wel een visie, maar je geeft er geen argumenten bij. In dit kader; er bestaan geen culturen die veganistisch zijn. De in naam vegetarische Indiërs consumeren zuivel (een dierlijk product) en stiekum een redelijke hoeveelheid vlees en vis. Omgekeerd; er bestaan wel culturen die (vrijwel) uitsluitend vlees/dierlijk eten: bv Inuit (Eskimo's) en Masai. Inuit zijn gezonder dan Indiërs, door de bank genomen. We hebben korte darmen, ongeschikt voor fermentatie van cellulose. Onze kaken zijn ongeschikt voor zeer vezelig voedsel. Obesitas is het gevolg van (over)consumptie van suiker/koolhydraten. We krijgen B12 deficiëntie als we geen vlees eten; ook mineralen en andere vetoplosbare vitamines komen we dan makkelijk tekort.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Castle
Ik geef niet MIJN visie op het feit dat de mens van oorsprong een omnivoor is. Dat is de visie van de wetenschap, gestoeld op allerlei onderzoeken. Heeft helemaal niets persoonlijks.
Castle
4 jaar geleden
@elder161
Er zijn ook veel onderzoeken die juist het tegendeel bewijzen. Die aangeven dat veganisme juist beter voor je is. We kunnen dus hiermee op-en-neer gaan. Misschien niets voor u maar hier een klein filmpje waar ik wel wat inzie:
http://www.adaptt.org/veganism/humans-are-herbivores.html
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Castle
Het gaat er mij niet om of veganisme voor een of ander wel of niet beter is. Ik geef alleen aan, dat de mens is geëvolueerd tot een omnivoor. Dat staat helemaal los van de moderne en modieuze ontwikkelingen van de laatste jaren Ik geef verder geen commentaar. Ik hoop, dat je gezond blijft.
tinus1969
4 jaar geleden
@Castle, mbt http://www.adaptt.org/veganism/humans-are-herbivores.html
Een groot deel bestaat uit 'stropoppen'; het weerleggen van onjuiste of irrelevante argumenten, zoals dat stuk over de stand van de ogen. Andere onderdelen zijn (veelgemaakte) fouten, zoals het idee dat onze hersenen alleen op glucose kunnen draaien (fout) we dus koolhydraten 'moeten' eten (ook fout, zelfs als onze hersenen glucose nodig zouden hebben, want gluconeogenese).
Mbt het effect van vet op gezondheid: het paradigma draait op dit moment onder onze ogen: vet mag, moet zelfs weer.

Antwoorden (2)

Met "vegetariër" bedoelt men doorgaans "lacto-ovo-vegetariër",
Mensen die geen vlees, maar wel vis eten, worden soms pescotariër of semi-vegetariër genoemdwat wil zeggen dat die persoon geen vlees of vis eet, maar wel zuivel en eieren.
Een minderheid is lacto-vegetariër (wel melk, geen eieren) of ovo-vegetariër (geen melk, wel eieren).
Of veganistisch gezonder is dan vegetarisch hangt er helemaal vanaf hoe je het doet:
Je moet het wel zorgvuldig doen. Hoe extremer je eet, hoe meer je moet opletten dat je wel de goede voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en aminozuren binnenkrijgt. Anders kan het juist gevaarlijk zijn.’
Met een veganistisch dieet krijg je sommige voedingsmiddelen minder snel binnen. Zo kan een tekort ontstaan aan calcium, jodium, ijzer, zink en vitamine B12. Ook eiwitten krijgen veganisten niet altijd genoeg binnen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Verrassend feitelijk antwoord zonder in de bijna religieuze discussie rondom vega te geraken.
(+)
tinus1969
4 jaar geleden
Uit milieuoogpunt is bv de interessante vraag, hoe milieubelastend de productie van supplementen (calcium, jodium, ijzer, zink en vitamine B12) zijn, of de productie van vleesvervangers met hoogwaardig eiwit.
De productie van sla of noten is bijvoorbeeld bijzonder milieubelastend, iets dat nog wel eens uit het zicht verdwijnt als men deze producten met vlees vergelijkt op gewichtsbasis ipv op basis van energiewaarde of hoeveelheid eiwit/vitamines/mineralen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@tinus1969
Je hebt helemaal gelijk, maar daar ging de vraag niet op in. Misschien ook beter om oeverloze discussies te vermijden.
tinus1969
4 jaar geleden
@elder161 maar het milieu argument duikt voortdurend op als het gaat om veganisme. Ook in jouw link naar de Volkskrant. Dus dan is het nuttig om daar vraagtekens bij te zetten.
Castle
4 jaar geleden
Het milieu argument duikt voortdurend op omdat het 1 van de 3 hoofdredenen is waarom iemand een veganist kan zijn.
1. Gezondheid. Veganist gelooft dat een mens een herbivoor is en dierlijke consumptie schaadt de gezondheid.
2. Dierenwelzijn. Veganist gelooft dat dieren uitgebuit worden en lijden tot en met de dood.
3. Milieu. Veganist gelooft dat dierlijke consumptie het milieu schaad.
Dus milieu is vaak een onderwerp die erbij komt kijken.
Erna55
4 jaar geleden
Hij was de held van de vegan community, maar is aardig van zijn voetstuk gevallen. Fotomodel en freerunner Tim Shieff was fit, afgetraind én veganist, een combinatie die je niet veel ziet. Maar de dertigjarige Brit voelde zich al een tijd niet goed en is daarom weer vlees gaan eten. https://www.welingelichtekringen.nl/beroemd-2/895452/beroemde-veganist-eet-weer-vlees-vanwege-gezondheid-fans-zijn-woedend.html
Het topfitte model had vorig jaar aanhoudend last van spijsverteringsproblemen, vermoeidheid, depressie, concentratieproblemen en stijfheid in zijn gewrichten. “Ik kon amper nog push-ups doen zonder mezelf pijn te doen”, legde hij in een video uit. Hij probeerde tal van diëten, maar niets hielp. Ook Rawvana:
Ze viel haard van haar voetstuk, sommige fans noemden haar zelfs een ‘ziekelijke bedriegster’. In een filmpje van maar liefst 33 minuten geeft Rawvana nu toe dat ze sinds twee maanden gestopt is met de strikte levensstijl. Niet uit vrije wil, maar om gezondheidsredenen.
Nee, zelfs vegetarisch leven is niet automatisch het allergezondste om te doen. Het biedt wel gezondheidsvoordelen, zoals het risico op hart-en vaatziekten en ook zal het de bloeddruk verlagen, maar je zal ook vitamines/eiwitten missen die alleen in dierijke producten zitten. Als je die niet aanvult met supplementen of plantaardige vervanging, kom je al snel op een vitaminetekort ..... slik je teveel supplementen krijg je een vitamine overschot en daar wordt je ook niet blij van; lees maar eens door;
https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/vitaminen/kun-je-ook-te-veel-vitamines-slikken/item43003

Bij veganisme moet je zeker een goed uitgebalanceerd en gezond dieet samenstellen, want de kans op tekorten van waardevolle voedingsstoffen is hierbij nog meer aanwezig dan bij vegetarisch. Veganisme schakelt alles wat dierlijk is uit. Het gaat bijvoorbeeld om vis (verlaagt het risico op fatale hartziekten) en melk- en melkproducten (zuivel hangt samen met een lager risico op diabetes (yoghurt) en darmkanker). Vitamine B12 is bijv. heel belangrijk en komt alleen voor in dierlijke producten. Daarom krijgen veganisten het advies een vitamine B12-supplement te gebruiken, of producten verrijkt met vitamine B12.

Ook Vitamine Vitamine D3 kom je bij veganisme al gauw tekort. Deze Vit. tzorgt voor een betere opname van calcium. Je krijgt het door blootstelling aan zonlicht of door het eten van vette vis, lever, eigeel of kaas. De vitamine in supplementen is vaak afkomstig uit schapenwolvet en daarom niet veganistisch. Gelukkig zijn er wel veganistische D3-supplementen te krijgen in natuurvoedingswinkels.

Als je hieraan wilt beginnen, laat je dan adviseren door een deskundige op voedselgebied of diëtiste. Bespreek tijdens een consult je huidige dieet, evtl. klachten en medische voorgeschiedenis om samen een juist plan samen te stellen, dit is de gezondste optie!

Of het ook beter is voor het milieu? Niet perse....je beperkt uiteraard dierenleed en produceert minder CO2 omdat de productie van vlees meer water kost .
Aan de andere kant;.. Dieren kunnen plantaardige stoffen die niet eetbaar zijn voor mensen, omzetten in eetbare eiwitten. Varkens kunnen bijvoorbeeld worden gevoed met reststromen uit de voedingsmiddelenindustrie (bietenpulp, aardappelschillen enz.). Daarnaast is een deel van de Nederlandse landbouwgrond alleen geschikt voor vee en niet voor akkerbouw. Rundvlees in Nederland is deels een bijproduct van koeien die geen melk meer geven en dus al beschikbaar.