Er is geen makkelijke manier om de pitjes uit de zwarte zaden te halen, dit wordt machinaal gedaan. Je kunt ze eruit peuteren als je veel geduld hebt en je verveelt, dit gaat echter niet zo makkelijk als bij de zonnebloempitten . Zonnezaden hebben een minder compacte schil. Meloenpitjes kan je echter ook met het schilletje erom eten.

Wil je nu persee de pitjes zonder schilletje eten, dan kan je ze veel beter in een biowinkel in een gepelde versie kopen. Watermeloenpitjes hebben dan een witte kleur omdat de zwarte schil eraf is gehaald. Ze zijn ook op deze manier makkelijker verteerbaar en het lichaam neemt er de voedzame bestanddelen nog beter mee op.