Welk vegetarisch kookboek is jouw favoriet?

Sinds ik vegetariër ben heb ik nog niet een favoriet kookboek weten te vinden. Of de kookboeken hebben een hoog geitewollensokkengehalte (ik wil lekker koken, geen bruingrijze prutjes maken), óf recepten uit veelbelovende kookboeken blijken onnodig bewerkelijk, of erger, blijken fouten te bevatten waardoor ze niet goed uitvoerbaar blijken.

Ik zoek dus goede, moderne vegetarische kookboeken, met uitvoerbare lekkere recepten. Mediterraanse stijl, oosters, Noord-Afrikaans, dat maakt me niet zoveel uit (of beter: kan allemaal erg lekker zijn, ik kook graag gevarieerd), als het maar lekker is, niet al te jaren-70-achtig, en uitvoerbaar zonder zelf allerlei correcties op te moeten schrijven omdat bijvoorbeeld hoeveelheden niet kloppen.

Een goed veganistisch kookboek mag natuurlijk ook, zelf ben ik geen veganist, maar ik sta open voor lekkere veganistische recepten.

Alvast bedankt voor het meedenken! Wel een aanvulling: het punt is niet dat ik niet lekker kan koken zonder kookboek of dat ik überhaupt geen vegetarische kookboeken kan vinden, ik ben benieuwd naar jullie persoonlijke favoriet. Van welk vegetarisch kookboek ben je nou blij dat je het in huis hebt, welke gebruik je het liefst?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het Grote Vegetarische kookboek
De Lantaarn, Soest 2003
ISBN 90 5426 293 1
The essential vegetarian cookbook (1996 Sydney)

Ik kook er geregeld uit, erg lekker en vaak verrassend.
de gerechten zijn onderverdeelt in 3 groepen;
* simpel snel
** iets moeilijker kost meestal ook iets meer tijd
*** bijzondere gerechten kosten meestal ook meer tijd, zorg en geduld maar daar is het resultaat dan ook naar.

Beginners kunnen alles bereiden als ze de recepten maar zorgvuldig volgen.

zelfs mijn kinderen (4-6-8 jr) koken hier regelmatig uit (met een beetje hulp :) )

Inmiddels heeft mijn hele vriendenkring dit boek.

echt een aanrader en dat zeg ik als carnivoor, niks geitenwollen sokken gedoe, gewoon eerlijk lekker.

Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wellicht is het boek "Vegeterranean" iets voor jou?
(Je krijgt het zelfs gratis als je lid bent van de partij voor de dieren.)
Zie de link.

Kijk anders ook eens bij Bol.com of een andere boeken-site.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ga lekker naar de groentewinkel, er is zoveel te koop.Bedenk voor jezelf wat een lekkere combinatie kan zijn, en ga experimenteren.Schrijf op wat je doet, en welke ingredienten je gebruikt.Dan heb je een uniek kookboek.
Alle recepten zijn op deze wijze ontstaan, ik doe het zo al meer dan 40 jaar, en heb vaak mijn gasten op deze manier verrast.( Dan vaak ook niet vegetarisch.)
Maak eens lekkere saté van gemarineerde soya brokken!
Succes
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Vandaag geen vlees" van het Voedingscentrum
Toen mijn zoon vegetariër werd, deed iemand mij dit boekje cadeau . Ik vond dit een goed boek voor vegetarische gerechten omdat de recepten gevarieerd zijn en zeer goed uitvoerbaar. Daarnaast vond ik de uitgebreide productinformatie goed en zinvol. Het is geen dik boek maar wel een boek dat je goed op weg helpt bij vegetarisch koken.
Vandaag geen vlees is een praktisch boekje van het Voedingscentrum met recepten voor maaltijden zonder vlees. Bedoeld voor iedereen die, om welke reden dan ook, niet elke dag vlees wil eten. Naast recepten geeft dit boekje uitgebreide productinformatie over vleesvervangende producten.
Naast dit boekje haal ik de meeste recepten van internet. Even googelen op "recepten vegetarisch ...... (wat je maar wilt eten)" en je kunt aan de slag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb wel een aantal boeken. Maar het liefst surf ik toch. Meestal heb ik ingredienten in de koelkast, ik tik dat in op internet samen met het woord 'recept' of 'vegetarisch' et voila. Of gewoon ff kijken op de site van Appie: www.ah.nl/recepten.
Hier kun je ook je ingredienten aangeven.
Smakelijk vegetarisch eten!