eten veganisten pasta?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
15.7K
Ritsuka
10 jaar geleden
Standaard pasta is vaak met ei gemaakt, dus die niet
Utrecht
10 jaar geleden
Standaardpasta is zonder ei gemaakt; alleen de meer luxe varianten zijn wel eens met ei gemaakt.
bamibal
10 jaar geleden
Zwarte pasta wordt gekleurd met inkt van inktvissen, dus dat eten ze niet.

Antwoorden (2)

Ja hoor.
In de natuurvoedingswinkel, en in veel andere supermarkten, kan je pasta's kopen die gemaakt zijn van tarwemeel en water. Aan tricolorepasta is voor de kleuren vaak tomatenpoeder en spinaziepoeder toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, veganisten eten ook pasta, alleen niet alle soorten pasta.

De meeste macaroni, spaghetti en lasagnavellen die in Nederland verkocht wordt, is veganistisch, ook in de supermarkt.
Luxere soorten bevatten soms ei, dit zie je dan bij de ingrediëntenlijst staan. Bij veel van de pasta's met ei kan je het ook al aan de voorkant van de verpakking zien, omdat het als meer luxe beschouwd wordt maken die merken er graag reclame mee, dus dan zie je plaatjes van eieren of groot de tekst 'met ei' etc.
Behalve ei zit er in gewone pasta (zeg maar 'naturel' pasta) over het algemeen geen dierlijke ingrediënten. Ook tricolore pasta is vaak gemaakt met veganistische ingrediënten. Er zijn ook allerlei soorten noodles, miehoen, soba, ramen, udon, ed. die veganistisch zijn, en pasta's die gemaakt zijn van andere granen dan tarwe (rijstspaghetti, boekweitspaghetti, maisspaghetti, ed.)

Wel heb je allerlei speciale pasta's, zoals kant-en-klaarpasta's waar al saus of kruiden bij zit, en noedelsoep waar zakjes met kruiden/saus bij zit, dit is vaak niet veganistisch (soms dus wel). En er bestaan ook wel wat speciale pastaproducten die niet veganistisch zijn, zoals zwarte pasta.

Sommige merken geven ook zelf aan dat (een deel van) hun pastaproducten veganistisch zijn, zoals de merken Orgran, Terrasana, Lima, Biona, Bio-verde, Hierl en Natur Compagnie.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik bedoelde overigens niet dat alle zwarte pasta niet veganistisch is. Er bestaan ook veganistische soorten. Die bevatten geen inkt, maar zijn zwart omdat ze gemaakt zijn van zwarte rijst. Ze zijn te koop in sommige biologische winkels.