Vis is vooral gezond omdat vis omega-3 vetzuren bevat.
Een vervangingsproduct voor vis is dus: omega-3 vetzuren in de vorm van een capsule (zie bron 2)

Omega-3 of n-3 vetzuren, soms ook vitamine F genoemd, zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Het zijn zg. essentiële vetzuren , wat betekent dat ons lichaam ze nodig, maar ze niet zelf kan aanmaken en dus uit de voeding moet halen, net zoals vitamines.
De belangrijkste omega-3-vetzuren zijn:
• alfa-linoleenzuur (ALA of LNA)
• eicosapentaeenzuur (EPA)
• docosohexaeenzuur (DHA).

ALA (alfa-linoleenzuur) wordt gevonden in o.m. groene bladrijke groenten zoals bv. spinazie, postelein, waterkers... Andere bronnen zijn o.m. noten, lijnzaad, sojabonen en walnootolie.

De enige belangrijke voedingsbron van EPA en DHA is visolie (aanwezig in vette vis en visoliecapsules).

Ben je geen visliefhebber, maar wil je toch profijt hebben van de gezonde visvetten? Producten die zijn verrijkt met visolie of supplementen met visolie zijn in dat geval een goed alternatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als het gaat om de voedingsstoffen, dan kun je dat vervangen door eiwitten te eten.
Wat betreft mineralen en vitamines, zijn groene groentes een goede vervanging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het hebt over 'nepvis': Ja, die bestaat. Er is bv zalm uit tofu. Persoonlijk zou ik -als ik genevlees zou eten- ook geen nep-vlees eten. Maar dankijken naar een aangepast dieet rijk in noten en bonen.

Er zijn geen stoffen die de positieve effecten op je cholesterol ed die vis heeft nabootsen, voor zover ik weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vis zitten vooral goede vetten in, zoals omega 3.
Volgens mij heb je visvervangers van Valez, waar ook die goede vetten inzitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vleesvervangers zijn ook visvervangers.

Daarmee bedoel ik het volgende: Als je geen vlees/vis eet, dan kun je de voedingstoffen die je dan zou missen goed uit deze vleesvervangers halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je plantaardige vervangers? Dan zijn dat noten. En dan komen de groene bladgroentjes.