Is rijstmelk gezonder dan sojamelk ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K
Amadea
10 jaar geleden
In welk opzicht?
Cryofiel
10 jaar geleden
Misschien vanwege de fyto-oestrogenen. Dat zijn stoffen die vaak in sojaproducten voorkomen. Ze lijken chemisch gezien zo sterk op het menselijke hormoon oestrogeen, dat het lichaam erop reageert alsof het om echt lichaamseigen oestrogeen gaat. Dat is natuurlijk niet gezond, het is hetzelfde als hormoonpillen slikken. Of rijstmelk ook fyto-oestrogenen bevat, durf ik zo niet te zeggen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Rijstmelk was dacht ik meer suikers.
Heb zelf eens amandelmelk gehad, en vond dat best lekker.

Antwoorden (3)

Dat ligt er maar aan in welk opzicht. Als je het als melkvervanger wilt gebruiken, is sojamelk een betere optie, omdat rijstmelk maar weinig proteïne bevat.
Maar voor de rest hangt het er natuurlijk vanaf wat je voor de rest eet en drinkt, en welke voedingsstoffen je dus al voldoende van binnenkrijgt en welke je nog wat extra kan gebruiken.
Dat soja slecht zou zijn, lijken vooral fabeltjes. Mensen roepen bijvoorbeeld wel eens dat je er borstkanker of prostaatkanker van krijgt, terwijl dit niet wetenschappelijk is aangetoond, en uit wetenschappelijke onderzoeken juist blijkt dat soja de kans op prostaatkanker kan verminderen enhet misschien ook (onder bepaalde omstandigheden) de kans op borstkanker zou kunnen verminderen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rijstmelk bevat meer koolhydraten en minder eiwitten dan sojamelk. Sojamelk is dus voedzamer.
Sommige mensen denken dat de fytoestrogenen in soja kanker en onvruchtbaarheid zouden kunnen veroorzaken, maar dat is niet aangetoond.
Wel kan soja problemen geven voor mensen met een verlaagde schildklierfunctie.
Bij mensen met een normale schildklierfunctie is geen effect van soja gevonden.

Toegevoegd na 20 minuten:
p.s. het moet zijn: fyto-oestrogenen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja en nee.

De rijstmelk en sojamelk die je in de supermarkt kunt kopen, zijn beide zwaar bewerkte producten en daarmee beide onnatuurlijk voor de mens om nog te consumeren.

Aan rijstmelk wordt meestal zonnebloemolie toegevoegd; ook zo`n zwaar bewerkt product dat vol zit met chemische kleurstoffen.

Soja zit vol met omega6 vetzuren, die ontstekingsbevorderend zijn in het menselijk lichaam, en met name indien in dat lichaam zich te weinig omega3 vetzuren bevinden.
Kortom, het lichaam van de huidige westerse mens die denkt mee te profiteren van de vooruitgang, en de rekening middels welvaartsziekte gepresenteerd krijgt...

In soja, zit ook een overschot aan mangaan, wat daarmee toxisch voor je lichaam wordt.

Soja is hormoonverstorend. En vele kankersoorten zijn hormonale ziektes.

Rijst is gezonder dan soja.

Maar of rijstmelk gezonder is dan sojamelk hangt voor een deel ook af van de chemische bewerkingen die de producten ondergaan, voor ze uiteindelijk in de supermarkt belanden.