De zogenaamde "versgeperste" sappen die langer dan 2-3 dagen houdbaar zijn, ondergaan altijd een of andere vorm van verhitting, zeg maar een zeer milde pasteurisatie.
Deze is bedoeld om enerzijds de gisten af te doden die de sappen heel snel zouden laten bederven, en anderzijds om de enzymen die voor oxidatie zorgen enigszins te inactiveren. Hiermee blijft de verse sap iets langer houdbaar, en is het verlies aan vitamines een smaak zeer beperkt.

Heel recentelijk zijn er nieuwe "pasteurisatie" technieken ontwikkeld die hetzelfde effect qua kiemreductie bereiken, zonder de sap zo sterk hoeven te verhitten, zoals bij voorbeeld de behandeling van de sap met gepulseerde electrische velden. Deze techniek staat bekend als 'PEF' (van het Engels: pulsed electric fields) en hiermee kan de sap ongeveer 3 weken in de koelvak prima worden bewaard.
Zie de link voor een uitleg over PEF.
Overigens, de pH van vruchtensappen die van nature erg laag is helpt enorm om deze langer te kunnen conserveren.

In ieder geval, de houdbaarheid van een sap is een goede indicatie om te weten of deze gepasteuriseerd is of niet:
- Tot 2-3 dagen is naar alle waarschijnlijkheid niet gepasteuriseerd
- Tot 10 dagen heeft een milde pasteurisatie ondergaan.
- Tot ca. 3 weken heeft een gewone pasteurisatie (of PEF) ondergaan.
- Langer dan dit betekent dat de sap volledig gepasteuriseerd is, en in feite ook buiten de koeling bewaard kan worden, mits steriel verpakt.
... by the way, pin me niet vast aan deze cijfers, dat is ter oriëntatie, want wat voor fruit in de sap zit is enorm bepalend voor de houdbaarheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Fijn dat je weer (zoals gebruikelijk: uitstekende) antwoorden geeft. Ik had je al een tijdje gemist!