Welke vleesvervanger kun je gebruiken in de rijst?

Seitan heb ik geprobeerd maar vind ik niet lekker.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
Ritsuka
11 jaar geleden
niet echt een vleesvervanger, maar heb je bonen al eens geprobeerd?
zijn veel soorten van die lekker kunnen smaken in een gerecht.
en wat voor rijstgerecht is het?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je vegetarier bent, dan zou ik helemaal niet op zoek
gaan naar "vleesvervangers". Rijst met groente en noten en bonen en mais en ui en zaden
en pitten ..............
Je moet niet denken in termen als "vlees" en de vervangers daarvan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt eindeloos varierenals je geen vlees wilt eten. Ik kan me voorstellen dat je seitan geen succes vond, het heeft een specifieke smaak die niet iedereen lekker vindt. Je kunt gebruikmaken van andere sojaproducten als tofu. Als je dit kruidt of marineert is dit heel smakelijk. Zelfs met alleen kerrie erover is dit prima!
Of quorn heeft ook goede producten.
Je kunt ook zorgen voor veel groente naar keuze door/bij de rijst en noten/zaden.
Varieren met plantaardige voedingsmiddelen is goed te doen!
Je moet er een beetje handigheid in krijgen of het gaan aanvoelen. Een aantrekkelijk kooktijdschrift of kookboek voor vleesloze recepten kan je weer op nieuwe ideeen brengen.

Het beste antwoord

Met tahoe (tofu) kan je alle kanten op.
Laat het blok tahoe eerst goed uitlekken. Snijd het blok in plakken en laat zoveel mogelijk vocht eruit lopen door bijv. op een snijplank te leggen en te persen door er een andere snijplant op te leggen en deze te verzwaren met wat blikken, pan ofzo. en snijd het blok dan in blokjes, dep ze goed droog, bak ze in de wok in 2 el. zonnebloem-/of arachideolie. Op deze manier worden ze lekker krokant.
In ca. 8 min, zijn ze rondom bruin en gaar. Doe er eens een zak oosterse groentenmix bij, zo'n 5 min. roerbakken en tot slot een zakje pruimensaus erbij (oosterse schap in de supermarkten). Alles even doorwarmen en heerlijk bij witte rijst . Nog lekkerder is het om alles te bestrooien met grof gehakte cashewnoten!

Voor bij de nasi is Tofu goreng ketjap ook lekker om erbij te maken.
Meng in een blender of keukenmachine 1 gesnipperde ui met 1 teen fijngehakte knoflook, 1 theel. sambam oelek, 1 eetl. bruine suiker en 100 ml. ketjap manis tot een gladde saus.
Snijd een blok tofu in 2 cm. kleine blokjes, dep ze droog en bak ze goudbruin in een hapjespan met een flinke laag olie. Laat ze op keukenpapier utlekken. Verdeel ze met taugé en ringetjes bosui op een schaal en schep de ketjapsaus erover.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt :-)

Andere antwoorden (5)

Ik zou tofu doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vega roerbakblokjes (biologisch) verkrijgbaar bij AH
11 jaar geleden
De producten van Quorn vind ik erg lekker. Daar zijn ook roerbakblokjes van, zowel licht als pittig gekruid. En "gehakt"korrels, die passen goed bij rijstgerechten met tomaat.
Amadea
11 jaar geleden
Noten!! Beste vleesvervanger (zeggen ze) met name Walnoot en Hazelnoot. Tal van veganisten en vegetariërs vangen zo hun tekort aan vitaminen op die wél in vlees zitten. (Ben geen van de 2 maar tevens gek op noten en ook op vlees & vis). Bon Appehap!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast Tahu - vind ikzelf wat flauw van smaak - is Tempeh ook prima, wat steviger, meer smaak en een "bite", wordt net als Tahu als (wat platter en langer) blok verkocht waar je repen kunt afsnijden en bakken in 5 minuten, neemt ook veel vocht op en is stukken goedkoper dan veel vleesvervangers.