ik ben vegetarisch sinds kort en weet niet goed wat ik voor vleesvervangers op mijn brood kan doen want alleen kaas wordt een beetje saai iemand?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Amadea
11 jaar geleden
Vreemd dat je account nu al weer opgeheven is, vraagsteller!
Ritsuka
11 jaar geleden
Kaas is niet vegetarisch
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka: Kaas is niet per definitie vegetarisch, maar er is genoeg kaas die wel vegetarisch is.
Amadea
11 jaar geleden
Anderhalve week geleden stonden mensen in het winkelcentrum met nieuwe kaas van Arla. Ik vroeg aan de uitdeler of die kaas vegetarisch is, of dat er toch dierlijk stremsel in zit. Dat wist hij niet....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar moet voor jou een vleesvervanger aan voldoen? Vegetarisch broodbeleg is er natuurlijk zát, maar waarvoor wil je en vleesvervanger op brood? Gaat het je om het eiwit, ijzer, b1, of b12? Of meer om de smaak, de calorieën, of ben je vooral op zoek naar niet-zoet broodbeleg? Het maakt nogal uit natuurlijk wat je verstaat onder een vleesvervanger als het gaat om broodbeleg.
Ritsuka
11 jaar geleden
Er is inderdaad wel vegetarische kaas, maar de standaard kaas in de winkel is niet vegetarisch
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dus dan is het 'de meeste kaas is niet vegetarisch' en niet 'kaas is niet vegetarisch', want er zijn in Nederland een heleboel vegetarische kazen te koop (meer dan 15 merken waarvan alle of het merendeel van de kazen vegetarisch is, plus nog zo'n 60 losse kazen van andere merken).
Een deel daarvan is overigens gewoon te koop in de supermarkt (hoewel inderdaad het merendeel van de kazen in de supermarkt niet vegetarisch is).

Antwoorden (13)

Ei met tomaat ,ui en champignons. Kaas gebakken met paneermeel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tartex, hummus, tofuspread, etc...:

http://www.vegatopia.com/vega/producten/kant-en-klaar/9097-de-wondere-wereld-van-vegetarisch-broodbeleg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat dacht je van sandwichspread of pindakaas, het hoeft toch niet speciaal een vleesvervanger te zijn?
Er zijn veel soorten broodbeleg die geen relatie met vlees hebben, dus variatie genoeg lijkt me.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de supermarkt is ook vegetarisch broodbeleg te krijgen, oa pate, worst en nog veel meer lekkers, in de link kun je zien wat er allemaal te krijgen is.
www.veggiedeli.nl/webshop-overzicht/broodbeleg-hartig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veel lekker beleg inderdaad, maar de link die je geeft is van een webwinkel, de producten die op die bladzijde staan worden in Nederland niet in de supermarkt verkocht (of bedoelde je het niet op die manier?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik wilde hiermee zeggen en laten zien, dat er veel te koop is op vegetarisch gebied, er is en komt steeds meer, je moet er bij je supermarkt naar vragen, als meer mensen dat doen, gaan ze vast wel iets ondernemen, als iedereen zijn mond houdt, dan denken ze dat er geen vraag is naar dit soort producten. Maar je kunt nu ook al veel variatie vinden op dit gebied, je moet alleen beter zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, op die manier :)
Er zijn zoveel soorten vegetarischs .
Wat dacht je van een broodje hamburger vegetarischs of knakworst vegetarischs.
En een ander soort kaas b.v met walnoten en daarop wat marmite strijken variatie genoeg.
Jumbo heeft divers beleg wat vegetarisch is.
Ga eens naar de winkel en kijk eens wat er te koop is.
Het wordt steeds meer.
Gewoon uit proberen veel succes.
11 jaar geleden
Koop vis beleg! Zoals gerookte zalm!
Gerechje: pistoletje met gerookte zalm pijnboon pitjes en honing!! (Je kan gerookte zalm ook vervangen in brie, als je het met brie neemt doe ht dan in de oven! Heerlijk smeuig)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vis is niet vegetarisch, dus dat zal een vegetariër niet eten. Pescotariërs wel, en die worden wel eens onterecht vegetariërs genoemd, maar dat zijn ze niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, vegetariërs eten geen vis. Dat zijn namelijk ook dieren.
Er zijn heel veel soorten vleesvervangers voor op brood.
Tivall (te koop bij Albert Heijn):
Vegetarische Tuinkruiden Paté
Vegetarische Saksische Leverworst
Filet Americain
Vegetarische Boterhamworst
Vegetarisch Gebraden Gehakt Bieslook
Vegetarische Gerookte Ham

Vivera (te koop bij Jumbo, C1000, Deen, Vomar, Super de Boer en nog veel meer supermarkten):
Boterhamworst naturel
Filet American
Ham lichtgerookt
Vivera Kipfilet met tuinkruiden
Paté

Goodbite (te koop bij C1000):
Filet met Tuinkruiden
Gebraden Gehakt
Ham met Augurk
Sandwich Filet

Dit zijn een paar grote merken, maar er zijn er nog wel meer. Vleeswarenvervangers voor op brood liggen in de supermarkt vaak niet bij de andere vleesvervangers, maar in een ander deel van de koeling.
Daarnaast kan je veel gewone vleesvervangers als burgers, balletjes, filets, schnitzels, etc. ook best op brood eten, als je ze bijvoorbeelden in de 'lengte' door midden snijdt (zodat je zeg maar 2 dunne burgers hebt ipv 1 dikke). En er bestaan in Nederland honderden verschillende vleesvervangers, dus daar heb je variatie genoeg. In supermarkten zijn allerlei soorten te krijgen, maar biologische winkels (ook natuur(voedings)winkels genoemd) en Aziatische winkels hebben weer heel andere vleesvervangers.

Daarnaast zijn er natuurlijk tal van andere dingen die je op je brood kan eten, die geen vleesvervangers zijn maar gewoon lekker hartig beleg. Denk aan dingen als pindakaas, andere notenpasta's (cashewpasta, amandelpasta, etc.), hummus, avocado met kruiden, allerlei soorten tapenades, baba ganoush, tahin, tartex (een paté die een heel klein beetje te vergelijken is met leverworst), andere vegetarische paté, zonnebloempittensmeersels, gebakken champignons, gebakken ui, rauwkost met een sausje (broodje gezond etc.), gekruide tofu, pesto, falafel, gebakken groentes, etc.
Er zijn wel duizenden dingen te bedenken, als je alle lekkere combinaties meetelt. Hier een paar forumtopics over vegetarisch broodbeleg, waarin je genoeg inspiratie kan opdoen:
http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,11449.0.html
http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,10293.0.html
http://www.vegatopia.com/smf/index.php/topic,11714.0.html
http://www.veganisme.org/forum/viewtopic.php?f=21&t=3728
http://www.veganisme.org/forum/viewtopic.php?t=1438
(de laatste twee zijn uit een veganistenforum, maar alles wat veganistisch is, is natuurlijk ook vegetarisch).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk eens bij Ekoplaza enzo daar heb je veel lekkere dingen voor op je brood! Ik vind het pestoslaatje heel erg lekker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een boterham met rijpe avocado en plakjes tomaat..mmmm...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cashewnotenpasta! Te krijgen bij de biologische winkels. Gezond, lekker en nog zonder suiker ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij de vegetarische slager verkopen ze broodbeleg zoals tonynsalade, smaakt precies naar tonijn
Maar ook honing is lekker, jam, hagelslag, vlokken, gekleudre muisjes, stroop met kaas, appelstroop, pindakaas, tomaat/komokommer/kaas, smeerkaas, philidelphia, speculaas, nutella, pesto met parmezaanse kaas (heel lekker!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook in de natuurwinkel vind je in nederland een ruim assortiment vegetarisch broodbeleg : zie www.hobbit.be
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pindakaas is heel gezond. Je moet veel noten eten als je geen vlees eet, en dit is een gemakkelijke doch goedkope oplossing.