Wordt erwtensoep ook gebonden wanneer die vegetarisch wordt gemaakt?

Ik wil erwtensoep met deze erwtensoep http://www.24kitchen.nl/recepten/traditionele-erwtensoep als inspiratie. Nu ben ik vegetariër en laat het vlees dus weg, wordt de soep dan ook zo gebonden als deze soep? Ik heb namelijk wel eens gehoord dat bijvoorbeeld het been van het bot (wat in dit recept wordt gebruikt) gelatine bevat, die ook zorgt voor binding. Is het een optie om gewoon wat minder water te gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Vlees is niet nodig voor de binding van de erwtensoep. Erwtensoep zonder vlees kan net zo dik worden als erwtensoep met vlees. Het zijn vooral de spliterwten die voor de binding zorgen en ook de prei doet zijn werk. De erwtensoep moet wel lang genoeg koken, als de spliterwten niet meer terug te vinden zijn, is de soep gaar en gebonden. Voor extra binding kunnen een of twee aardappeltjes worden toegevoegd. En als je echt bang bent dat de erwtensoep te dun zal worden, gebruik dan bij het koken iets minder water. Als de soep klaar is, kan er altijd nog wat water worden toegevoegd om deze te verdunnen, als de snert toch te dik is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ klopt helemaal en wij hebben de aardappels nooit nodig voor de dikte.

Andere antwoorden (4)

Klein schepje mais- of aardappelzetmeel, of gewoon bloem door je soep roeren zorgt voor extra binding in vegetarische soep :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Binding van erwtensoep krijg je voornamelijk doordat de erwten kapot koken en zich daardoor een brei vormt. Het heeft nauwelijks met bot te maken, want veel mensen gebruiken vlees waar het bot al af is.
11 jaar geleden
Erwtensoep kan ook vegetarisch worden gemaakt. Wil je de soep bijbinden?, als je dat bemerkt tijdens het koken, voeg je gewoon een gekookte aardappel toe of wat aardappelzetmeel. Pureren en klaar..
Tip: maak eens erwtensoep door erwten en een ui te koken en te pureren. Op smaak brengen met peper en zout/bouillonblokje. Prima soep. Als ik 'm maak is ie al behoorlijk stevig. De erwten binden al van zichzelf. Bij mij is bijbinden niet nodig, hij wordt eerder te dik!
Een beetje uitproberen levert je soms verrassende resultaten op. Je hoeft geen recept te volgen. Twee voordelen als je dit zelf maakt:
1. je weet wat er in gaat, alleen natuurlijke ingredienten
2. je kunt varieren en aanpassen aan jouw smaak: je kunt bijvoorbeeld kerrie toevoegen of een andere specerij. Net waar je van houdt. Zo'n smakelijke soep kun je dan wel iedere dag eten, gaat nooit vervelen. Succes in de keuken gewenst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is zeker mogelijk om erwtensoep te maken zonder vlees! Inderdaad, de meeste recepten zijn voor de klassieke variant met vlees, maar ook zonder kan je het maken. Wanneer je op onderstaande site "vegetarisch" aankruist dan krijg je zo 14 recepten voor een vegetarische erwtensoep, daar moet toch wat tussen zitten!