Het makkelijkste recept is tomaten puree met wat water in de pan opwarmen. Azijn en suiker naar smaak toevoegen. Lepeltje sambal is er ook erg lekker in. Hierna kan je alle variaties die wil op deze basis saus los laten. Om de Umami smaak van de trassi te evenaren kan je bijvoorbeeld in plaats van water een heldere paddestoelen soep gebruiken. Shi take of eekhoorntjes brood leent zich hier goed voor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klinkt goed, en eigenlijk net zo makkelijk als een kant-en-klare mix! Voor mij graag een variant met chili en ve-tsin...

Andere antwoorden (5)

Een pakje van Conimex kopen in de winkel. (of vraag de chinees naar het recept)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ofwel mix in een pan, water erbij, even aan de kookbrengen en doorroeren, en klaar is Dupke
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ingrediënten
1cm verse gember
1 el olie
1 teentje knoflook
1 el lichte sojasaus
1 el rijstwijn of droge sherry
1 dl tomatenketchup
1 el azijn
1 el suiker
2 tl chilisaus

Bereidingswijze
Schil de gember en hak het fijn.
Verhit olie in een klein pannetje en pers de knoflook erboven uit.
ROER DE GEMBERWORTEL ERDOOR EN BAK DIT ? 1 min.
Doe de sojasaus,rijstwijn,ketchup en de azijn erbij.
Laat dit ? 5 min. zachtjes koken.
Breng op smaak met suiker en chilisaus
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoetzure saus? Het zoete komt van gember, het zure van tafelzuur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mix van Conimex is *niet* vegetarisch, er zit trassi in...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Graag gedaan! Zelf ben ik door schade en schande wijs geworden hierin. Als je op de Conimex-verpakkingen kijkt, blijken producten waarvan je het niet direct zou verwachten vaak niet vegetarisch te zijn. Vooral trassi zit er vaak in. En daar ben ik een paar keer thuis pas achtergekomen. Bij de toko heb je vaak meer keuze in dit soort producten. Het blijft opletten, maar daar zijn vaak gemakkelijker vegetarische varianten van van alles te vinden. Kun je ook meteen aan bijvoorbeeld mock duck (vegetarische 'eend' in blik, gemaakt van seitan) en vegetarische oestersaus (gemaakt van paddestoelen) komen. En die lekkere paddestoelen die de Chinees vaak in zijn groentegerechten verwerkt. Als je van oosters eten houdt, zijn de spullen van een goede toko vaak ook nog lekkerder dan van Conimex, die zijn producten wel erg aanpast aan de zogenaamde 'Hollandse smaak' (lees: vooral niet teveel smaak).