Ik ben vegetarier om de volgende redenen:
- Het slecht voor het wereldvoedselprobleem (voedsel voor de groei van dieren wordt veel efficienter gebruikt als we het voor eigen voeding gebruiken)
- Het is slecht voor het milieu (denk aan mestoverschot en bossen die gekapt moeten worden voor de landbouwgrond)
- Het is niet nodig om vlees te eten (alle stoffen zijn prima te vervangen door ander voedsel)
- Ik vind niet dat mensen het recht hebben om dieren te doden als het niet nodig is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank je. Ik eet geen vis en vleesbouillon (groentebouillon smaakt ook prima!), gelatine toch wel eens. Maar ik ben niet zo strikt als ik bij iemand anders eet overigens, dan pas ik me vaak wel aan. Mijn principe is: het maakt me niet zo veel uit hoeveel vlees ik binnen krijg, het gaat me om zo min mogelijk consumptie van vlees in het algemeen. En ieder steentje wat ik daaraan kan bijdragen is meegenomen.

Andere antwoorden (12)

Omdat ik geen dieren wil eten...
Is dat niet de meest logische reden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ben ik helemaal niet. Twee dagen in de week eten we vis maar dat is het dan wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Twee redenen:

Ik vind het verminderen van leed zwaarder wegen dan mijn eigen trek in vlees.

De kennis van hoeveel plantaardig voedsel en water er nodig is om een kilo vlees te 'produceren', maakt dat ik die verspilling voor mezelf niet meer kan verantwoorden als het niet noodzakelijk is.

Soms wordt ik wel overvallen door enorme trek in bepaalde soorten vlees (anders dan het stereotype van vegetariërs ben ik nogal een bourgondiër), maar mijn redenen om geen vlees te eten, winnen het daarvan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In principe eet ik geen dieren, dus ook geen vis, garnalen, weekdieren etc. Overigens ben ik geen heilige: ik hou te veel van kaas om me te beperken tot het vegetarische assortiment, ik draag leren schoenen (maar zal bijvoorbeeld weer geen leren jas of tas kopen), en bij oprechte ongelukjes bij de boodschappen (bijvoorbeeld de als 'vegetarisch' aangeprezen instant miso waar toch tonijn in bleek te zitten) eet ik het wel op in plaats van weg te gooien. Over gelatine: hier let ik op bij boodschappen doen en ik koop geen dingen waar het in zit. Maar ik zal het niet per se weigeren als iemand me iets aanbiedt waar het in zou kunnen zitten. Geen veggie fundamentalist dus. Sommigen noemen dat hypocriet, maar als het om resultaat gaat: beter 'hypocriet' vegetariër dan principieel vleeseter.
Ik heb lange tijd vegetarisch gegeten, toen ik nog alleen woonde, en we eten nog steeds regelmatig een vegetarische maaltijd. Kinderarbeid is niet geaccepteerd, en de situatie in de bio-industrie door velen ook niet, het is vast een kwestie van tijd dat je er gewoon voor uit mag komen zonder dat met gelijk gaat kijken of je ook sandalen aan hebt ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is inderdaad het korte antwoord :-) Mijn vrouw is geen vegetarier, ze komt uit Servie, waar bio-industrie eigenlijk niet bestaat. En toen de kinderen kwamen, kwamen de zorgen van gezond eten. Apart voor jezelf koken is weer té pricipieel, en ook niet praktisch in een druk gezin met kleine kinderen. Ik koop wel altijd de kleinste verpakking kip/gehakt in de supermarkt, we eten regelmatig vis of vegetarisch, dus proberen we op die manier wat balans te krijgen. Vegetarisch eten is eigenlijk al een niet natuurlijk principe, maar dat is de bio-industrie ook. Het is een beetje laveren tussen uitersten en je geweten en het familie-budget, en dat is niet altijd even makkelijk.
Ik heb ooit op een proefboerderij gewerkt, waar werd uitgetest hoe varkens het goedkoopste en het snelste slachtrijp gemaakt konden worden. Sindsdien is vlees voor mij taboe. Alleen biologisch vlees wil ik een enkele keer wel eten, maar commercieel vlees bah
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor mij zit er een dubbele reden achter. Ik ben vegetariër en heb hier bewust voor gekozen (zo'n 5 a 6 jaar geleden).

Mijn filosofie is dat ieder levend wezen in een leerproces zit. Dat betekent dat zelfs muggen en ratten en katten en olifanten tijdens hun bestaan leren en zich ontwikkelen. Om dit reden te geven (omdat ik niet in een hogere macht geloof), geloof ik dat delen van ons bewustzijn terugkomen als een nieuw wezen en verder gaat met het geleerde. Ik zal niet ingaan op de ontstaansgeschiedenis hiervan, maar vanuit deze overtuiging is het voor mij onaanvaardbaar dat ik verantwoordelijk zou zijn voor het eindigen van het leven van een ander dier. Daarnaast woon ik in een gevorderde maatschappij, die dusdanig veel vervangende middelen heeft, dat ik hier ook gehoor aan kan geven.

Zou ik in een vissersdorp in Groenland hebben gewoond, zou het wellicht niet mogelijk zijn geweest om dit te doen. Dan zou ik daarentegen wel hebben gekozen om zelf de strijd aan te gaan met de natuur en mijn eigen voedsel hebben gejaagd en verwerkt (en hier de natuur dankbaar voor zijn geweest).

Ik vind ook dat een ieder een eigen keuze hierin moet maken. Het gaat altijd om hoe jezelf naar dit soort dingen kijkt. Mijn kinderen zullen ook zelf deze keuze moeten maken, ik verbied ze niet om vlees te eten, maar ik zal het ook niet goedpraten of aanmoedigen. Het hoort echter wel bij een goede ontwikkeling in eerste instantie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben vegetarier omdat ik niet wil dat er een dier voor mij gedood wordt. Bovendien is het helemaal niet nodig om vlees of vis te eten, sterker nog: vegetarisch leven is gezonder!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben vegetariër sinds mijn 16e (ben nu 34). Als het aan mij had gelegen, was ik het mijn hele leven (vanaf dat ik het zelf aan kon geven) al geweest. Vroeger moest ik vlees eten van mijn ouders, omdat ze niet beter wisten dan dat je dat gewoon nodig had. Bij mij 2 redenen, ik heb het nooit lekker gevonden plus het idee van een dood dier eten.. tja, dat staat me heel erg tegen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik eet vegetarisch omdat mijn kinderen bij toerbeurt vegetariër werden. Ik wilde ze toch verantwoord laten eten en heb me toen verdiept in het vegetarisch koken. Mij beviel het vleesloos eten zo goed, dat ik ook toen de kinderen uit huis waren vegetarisch ben blijven koken. Ten tijde van diverse ziekten met dieren: varkenspest; gekke koeienziekte etc., realiseerde ik me hoeveel er gerotzooid werd met dieren en dierenvoer.
Eigenlijk ben ik flexitariër, want als ik bij iemand ga eten die er geen rekening mee heeft gehouden dat ik geen vlees eet, doe ik niet moeilijk. Ik lust het nog wel, maar eet het liever niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, ik heb gehoord dat dit kan gebeuren, maar ben eigenlijke van nature geen echte vleeseter, maar een groenteneter. Ik eet dan gewoon zo min mogelijk vlees.
Goed voor het milieu, koeien zijn verantwoordelijjk voor de hoogste CO2 uitstoot. :(
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben (nog) geen vegetariër, maar ik vind veel soorten vlees niet lekker, stinken of gewoon vies. Ik krijg al de rillingen als ik aan die knizzels denk die soms in vlees zitten, of spiertjes enzo...

Bij mij blijft het bij heel af en toe een gehaktbal of stukjes kipfilet..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik eet geen dieren en probeer ook niet iets te gebruiken waarvoor een dier moet sterven of gemarteld wordt.
In principe ben ik helemaal niet tegen het eten van dieren,maar zoals we er tegenwoordig mee omgaan, heeft het me doen afzien van vlees eten.
Makkelijk is het niet, want zelfs in een ijsje of tandpasta zitten dierlijke bestanddelen.