Dan krijg je niet genoeg proteïnen binnen en wordt je weerstand o.a. Minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In onze Westerse wereld krijgen de mensen meer dan voldoende proteïnen binnen. En daar hoef je geen vlees of vis voor te eten. Ik heb in mijn hele leven nimmer last gehad van een verminderde weerstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://youtu.be/ae-dlHOmwk4
Je neemt geen vleesvervangers en ook niks anders?
Dan eet je dus niks en ga je dood van de honger.........

Als je verder normaal en gezond en gevarieerd eet,
met alle voedingsstoffen, dan gebeurt er niks. Je kunt je eiwitten en ander voedingsstoffen ook halen uit noten, granen en zuivelprodukten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en je vergeet de belangrijksten : peulvuchten en soja!! (met gemarineerde tahoe en tempeh kan je heel veel lekkere dingen maken!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt.
Maar tahoe en tempeh reken ik dan weer tot de vleesvervangers.
Voordat al die kant-en-klare luxe soja burgers en andere vleesvervangers in de winkel lagen, gebruikte ik regelmatig
brokjes tahoe en tempeh, zelf marineren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik geef toe : dit is een grensgeval : zodra er van alles mee gedaan wordt voor het in de schappen ligt, valt het onder de vleesvervangers.
Maar als je het 'puur' koopt, eigenlijk niet : zo kon je het 30 jaar geleden al kopen, vóór de vleesvervangers bedacht waren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn veel verschillende definities van het woord vleesvervanger.
Sommige mensen rekenen alleen namaakvlees onder vleesvervangers, dus alleen de kant-en-klare producten die op zo'n manier gemaakt zijn dat ze qua smaak en/of structuur zoveel mogelijk op vlees moeten lijken.
Andere mensen rekenen alleen namaakvlees en ook van die kant-en-klare burgers, balletjes, tofureepjes etc. die niet op vlees lijken, onder vleesvervangers; en witte tofu en tempeh bijvoorbeeld niet omdat je die nog zelf moet smaak geven.
Anderen noemen ze ook witte tofu en tempeh vleesvervangers, maar bijvoorbeeld peulvruchten niet, omdat deze niet voor dat doel 'gemaakt' zijn, en ook in andere functies dan als vervanger voor vlees gebruikt worden (al geldt dat voor tempeh en tofu in andere culturen ook, maar dat zijn wij natuurlijk niet zo gewend).
En weer anderen noemen ook peulvruchten, en soms ook noten, zaden en ei vleesvervangers, omdat deze dingen qua voedingsstoffen goed geschikt zijn als vervangers voor vlees (en taalkundig is het natuurlijk ook het meest logisch om alles dat jij zelf eet in plaats van vlees, een vleesvervanger te noemen).
Een tekort aan vitamine B12 kun je dan krijgen, vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten, zoals vlees, vis, kaas en eieren, als je wel kaas, vis en eieren eet, krijg je hier geen problemen mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://youtu.be/otm4enlfOQA
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vitamine B12 tekort komt vooral voor bij veganisten, die ook geen zuivel eten.
mens-en-gezondheid.infonu.nl › Gezonde voeding
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vitamine B12 alleen voorkomt in dierlijke voedselproducten, klopt niet helemaal. Het komt VAN NATURE alleen voor in dierlijk voedsel, maar het wordt tegenwoordig ook aan allerlei plantaardige producten toegevoegd, zoals veel vleesvervangers en zuivelvervangers.
Het is als vegetariër afhankelijk van hoeveel zuivel, ei en verrijkte producten (en eventueel vitaminesupplementen) je gebruikt, of je een B12-tekort zal krijgen of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En vis hoef je ook niet te eten.
Ik weet wat je bedoelt met " verder niets". De voorgeproduceerde vleesvervangers, die lijken op vlees, zijn gewoon een verzameling groenten etc. Kijk maar op de ingrediëntenlijst. Ze zijn gewoon duur en niet echt nodig, als je tenminste volwaardig en afwisselend eet. Koop een goed vegetarisch kookboek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zowel vlees als vleesvervangers zijn niet nodig voor een goede gezondheid. Het zijn beide luxeproducten die niet nodig zijn en die worden geproduceerd voor 't gemak en de gewoonte van de consument. Vlees is zelfs slecht voor de gezondheid in de meeste gevallen.
Een gezond eetpatroon is puur plantaardig en bestaat uit groente, fruit, peulvruchten, (pseudo)granen, noten, zaden, essentiële oliën.
Uit je vraag bespeur ik dat je vegetarisch eet, maar geen fan bent van vleesvervangers, of ze te duur vindt en niet zo goed weet hoe je gezond, lekker, makkelijk en goedkoop kunt eten.
Daarom verwijs ik je graag naar de sites www.deplantaardigekeuken.nl, www.veggiechallenge.nl, www.plantaardigmaandag.nl en www.vegetarisme.be. Daar vind je recepten en mensen die je graag advies geven.
Zie ook de brochure in de bron.