Kan ik de eieren uit een gistdeeg gewoon weglaten om een recept te veganiseren of moet ik deze toch nog vervangen?

Ik heb diverse recepten voor brood aanverwante lekkernijen zoals een soort bagel of bv. paasbrood, maar in deze recepten wordt bv. gebruik gemaakt van 1 eiwit in het deeg tot soms 2 hele eieren. Ik zou denken dat ik ze eventueel gewoon kan weglaten of moet ik toch nog iets toevoegen om dat verlies aan binding en vochtgehalte op te vangen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Ik zou zelf 1 of 2 theelepels bakpoeder en een scheutje sojamelk toevoegen aan het beslag ter vervanging.
Kijk voor eivervangers en eivrijrecepten ook eens op www.waardelozehaantjes.nl.

Kijk ook eens naar mijn antwoord op deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/vegetarisch-veganistisch/waarmee-eieren-vervangen-driekoningentaart.388484#&from=feed
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat je die eieren gewoon kunt weg laten,het resultaat zal een witter brood zijn.Het gebak kan dan ook wat droger zijn,dit kan je eventueel oplossen door wat extra melk te gebruiken.
11 jaar geleden
Je kunt die eieren gerust weglaten. Wel zou ik een heel klein beetje melk ( of karnemelk) toevoegen, indien dat wel in je eetwijze past. Eieren maken brooddeeg iets fijner van structuur, iets meer cakeachtig. Dat zul je dus wel missen maar het is zeker geen ramp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ei:u kunt een ei vervangen door 2 eetlepels natuuryoghurt of 2 eetlepels aardappel- of maïszetmeel.
zie link
En wat verder onderaan staat een hele uitleg over
Koken zonder Ei
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals in alle receptene die enigzins met patisserie- en broodbakken te maken hebben geldt: het recept moet JUIST zijn.
De eieren gewoon weglaten zal het deeg veranderen en dus ook het eindproduct.
Wat je wel kan proberen is de eieren vervangen door een ander ingrediënt dat het tekort aan vocht en smeuigheid opvangt.
Dit kan een eivervangend product zijn of wat soms ook gebruikt wordt is fifty-fifty melk en room.
Om de juiste hoeveelheid uit te vinden zal je wel even moeten experimenteren.
In ieder geval niet gewoon weglaten dit komt gegarandeerd niet goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van het doel van het ei kan je het vervangen. Je kan bijvoorbeeld lijnzaad, egg replacers (te koop bij veel bio winkels) of agar agar gebruiken om te binden.