Waarmee kan ik de eieren vervangen in een driekoningentaart?

Ik zou graag eens een driekoningentaart bakken, maar ik probeer veganistisch te eten. Nu heb ik een lekker recept gevonden gelijkaardig aan dit recept (http://www.libelle-lekker.be/recepten/eten/3530/driekoningentaart), maar in de vulling worden 3 eieren gebruikt. De andere ingrediënten zijn simpel te vervangen, maar ik ben nog een leek in het veganistisch bakken, dus de juiste vervanging voor eieren kiezen vind ik erg moeilijk.

Nu ben ik niet helemaal zeker wat de functie van de eieren in dit gebak is (behalve voor de vochtigheid), dus ik weet niet welke vervanger ik hiervoor het beste zou kunnen gebruiken?

Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
liveisgreat
11 jaar geleden
driekoningentaart is met franchipanedeeg. ik heb op internet gezocht naar franchipanedeeg zonder ei maar niks gevonden. maar misschien kan je je licht eens opsteken bij dit "veganistisch" forum : http://forum.evavzw.be?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als je in Nederland woont: www.veganisme.org/forum
Dit recept is overigens met bladerdeeg, bij de Jumbo hebben ze lekkere veganistische bladerdeeg, van het merk Tante Fanny. En bij biowinkels heb je ook veganistisch bladerdeeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op eva heb ik reeds gekeken hoor, met de Nederlandse tegenhanger tegenhanger werk ik eigenlijk niet zo graag, ik ben niet van Nederland en dus zijn veel zaken hier niet van toepassing (op gebied van winkels en producten e.d.). Het bladerdeeg is niet zo'n probleem hoor, dat vind ik wel en als ik eens héél veel zin heb kan ik het ook wel vers proberen te maken eventueel.)

Het beste antwoord

Bij winkels als De Tuinen hebben ze No-Egg, een product dat speciaal gemaakt is om eieren te vervangen.
Maar je kan bij het bakken ei ook goed vervangen door ingrediënten die je gewoon bij supermarkten als AH en Jumbo kan krijgen, zoals sojayoghurt, banaan en lijnzaad.
Zijdetofu kan ook, dat kan je kopen bij Aziatische winkels, de rest bij supermarkten als AH en Jumbo.

Iedere vervanger heeft andere eigenschappen, hier kan je meer lezen over welke ei-vervanger het beste bij welke soort baksels past: http://www.theppk.com/vegan-baking-the-post-punk-kitchen-shows-you-how/

Toegevoegd na 7 minuten:
1 ei =
60 ml gepureerde zijdetofu, of
1/2 gepureerde/goed geprakte banaan , of
60 ml sojayoghurt, of
1 eetlepel gebroken/gemalen lijnzaad plus 3 eetlepels water

Bij no-egg en andere speciale ei-vervangers staat op de verpakking hoeveel je moet gebruiken in plaats van 1 ei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die link vind ik best wel handig, de info is alvast even opgeslagen. Jammer genoeg staat er niet specifiek wat over zulke taarten in.

Andere antwoorden (3)

Ei zorgt ervoor dat gebak/cake luchtig wordt.
Je kunt ei vervangen door wijnsteenbakpoeder, voor elk ei 3 theelepels gebruiken.

In natuurwinkels is ook een speciale eivervanger te verkrijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eieren in een deeg hebben meerdere functies.
Ze zijn de "lijm" die alles bijelkaar houdt. ze zorgen voor een bepaalde smeuigheid en ze zorgen mee voor de luchtigheid in een beslag.
Wat je eventueel kan proberen is de eieren vervangen door 1/2 melk en 1/2 room, je gebak gaat dan wel iets minder luchtig zijn maar dat kan je opvangen door het toevoegen van een weinig natriumbicarbonaat of bakpoeder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staan heel veel eivervangers op www.waardelozehaantjes.nl
Zelf zou ik met dit recept experimenteren met deze opties:
1. Een mengsel van (vanille)sojayoghurt met bakpoeder
of
2. 2 geprakte bananen
3. appelmoes
Banaan lijkt mij persoonlijk het lekkerst.

Hieronder voeg ik ook nog een link naar vervangers voor ei en zuivel en een infographic met eivervangers.

Je kunt ook je vragen met betrekking tot plantaardig eten stellen op het forum op www.veganisme.org
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat mengsel van vanillesojayoghurt met bakpoeder lijkt me wel wat. In welke verhouding zou ik dat dan moeten doen per ei? (Sorry, maar in vegan bakken heb ik echt nog niet veel ervaring.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe meer bakpoeder hoe luchtiger het wordt. Ik zou minstens 1 theelepel doen, maar als het meer muffinachtig wil dan kunnen er wel 3 theelepels in. sojayoghurt zou ik een beetje op gevoel doen.
Heb je Amerikaanse cupmaten? Ik zou dan vb voor 1/3e cup gaan. Zeg maar een theekop vol.
Durf te experimenteren. :)