Bestaat er een vis vleesvervanger?

Ik wil wel eens een vleesvervanger eten die een beetje, vooral qua structuur, maar ook qua smaak, lijkt op vis? Vooral vis als zalm, pangasiusfilet of in ieder geval zo'n zachte structuur. Ik ken wel de tonijn van de vega slager, heeft iemand hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Nee er bestaat geen vis vleesvervanger.
Er bestaat wel visvervanger.
Een paar producten bestaan: nepkreeft, nepgarnalen en nepfishsticks, die in Nederland echter niet altijd in de supermarkt, maar wel bij een aantal Aziatische toko's te krijgen zijn. Ze zijn gemaakt van soja of andere, minder dure vissoorten.

Om het makkelijker te maken om van de zalm en de makreel af te blijven schreef onderwaterfilmer en natuurbeschermer Dos Winkel samen met Lisette Kreischer het eerste visvervangende kookboek ter wereld. In het boek 50 recepten van diverse chefs van over de hele wereld. Wel met de smaak van vis, maar het is het niet.

http://vroegevogels.vara.nl/Nieuws-detail.1006.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=357501&cHash=69dbbf067e31cdfe3a5dd513d5c23d2a
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik wel je er wel even op attent maken dat "nep" -kreeft, -garnalen worden gemaakt van koolvis waaraan smaakstoffen worden toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@WWDiver: Niet per se hoor, het kan best dat die ook bestaan, maar er is ook nepgarnaal te koop van meerdere merken, die echt vegetarisch zijn, op basis van bijvoorbeeld soja.
Ja, er zijn verschillende soorten visvervangers.
De Vegetarische Slager (te koop in hun eigen winkel in Den Haag, in hun webwinkel, bij sommige biologische winkels, Jumbo's en C1000's) had je zelf al ontdekt. Ik heb nog geen visvervangers van hen gegeten, maar wel een aantal vleesvervangers, en die smaakten goed vond ik. Dit merk staat er ook bekend om dat zelfs verstokte vleeseters het vaak niet merken dat het vegetarisch is, of hun visvervangers net zo goed op vis lijken, weet ik niet.

Vantastic Foods heeft ook visvervangers (en zelfs andere zeedierenvervangers, zoals vegetarische calamari), die in Nederland te koop zijn bij de webwinkel Veggiedeli (alleen is de website nu net een paar dagen offline wegens onderhoud).

Redwood heeft een aantal visvervangers, deze zijn te koop bij sommige biologische winkels/ natuur(voedings)winkels.

Sommige Aziatische toko's hebben ook allerlei namaakvis, namaakoesters, namaakgarnalen, etc., van allerlei verschillende merken.

Het merk Soyes heeft ook visvervangers, deze verkochten ze vroeger ook bij Veggiedeli, maar ik weet niet of dat
nog steeds het geval is.

Veggiemasters heeft ook vegetarische visfilet en oester, maar ik weet niet of je die tegenwoordig nog kan krijgen in Nederland, en waar.

Toegevoegd na 5 minuten:
Die van Soyes zijn overigens ook te koop bij de Vegetarische Slager.