Kun je scheuten/kiemen van erwten eten?

In het programma the edible garden kweekt de presentatrice erwten in een bak op de vensterbank en eet de jonge plantjes. Maar in boeken vind ik nergens dat je de scheuten van erwten kan eten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (2)

ja erwten dat kan je laten kiemen en eten zoals meerdere bonen of zaden leuk om zelf te doen en lekker op een boterham kaas /salade /tomaat / een biefstuk op de link zie je hoe je het kan doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral de oosterse keuken verwerkt al heel erg lang kiemplantjes van peulvruchten, granen en enkele bladgroenten in veel van hun gerechten. Ze staan bekend als delicatesse en worden veel gebruikt in salades, snacks en soepen of bij warme schotels.

Spruitgroenten worden ze vaak genoemd, of kiemlingen, zijn zelfs erg gezond, ze bevatten heel wat voedingsstoffen.

Je kent toch wel de taugé? Dat is bijv. ook zo'n spruitgroente die uit een boon komt. Vaak wordt zelfs op basisscholen door de kids 'tuin- of setrkers' gekweekt, door de tuinkerszaadjes op een laagje watten in een ( bijv. v.d. Chinees) bakje uit te strooien, doe dit dik en gelijkmatig, en druk ze licht aan. Sproei er met de plantenspuit lauwwarm water over en dek ze af met bruin papier of zwart plastic.
Zet het bakje dan bij 10-15 graden C. neer en haal de afdekking weg als de zaailingen ca. 4 cm. groot zijn.
Zet ze dan een paar dagen op een lichte plek op de vensterbank en laat ze groen worden en uitgroeien. Houd ze altijd vochtig, maar niet zo nat dat ze echt in het water komen te staan. Als de witte stengeltjes ca. 5 cm. laan zijn knip je ze af met een schaar en kan je ze eten. Dit is meestal 12=14 dagen na het zaaien. De mosterd en tuinkers zijn bijv. heerlijk op je boterham met kaas. Geeft een lekker pittig smaakje!

In feite zijn de spruitzaden van de meeste groenten en granen eetbaar. Slechts 2 soorten zijn schadelijk; nl. die van tomaten en aardappels. Zaden voor spruitgroenten zjn te koop bij kwekerijen, grote tuincentra en Chinese en ecologische 'groene' winkels.
Controleer wel eerst altijd goed of de zaden ook daadwerkelijk voor spruitgroente bestemd zijn, want zaden die bestemd zijn voor uitzaai buiten zijn vaak behandeld met kiemremmende of schimmeldodende middelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
corr; setrkers moet sterkers zijn.