Wat zijn de "gevaren" van een Raw-Vegan dieet?

Raw food betekend alles ongekookt eten. (voor zover dat kan en niet giftig is)
Vegan betekend geen dierlijke bestanddelen in de voeding.

Het mogelijk tekort van vit. B12 is mij bekend maar wat zijn de mogelijk verdere nadelen van dit dieet?

http://en.wikipedia.org/wiki/Raw_foodism

http://en.wikipedia.org/wiki/Veganism

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
Sommige dingen kan je lichaam niet goed verteren als het rauw is.
Ritsuka
11 jaar geleden
Zorg in elk geval dat je heel goed geinformeerd bent over wat je lichaam nodig heeft voor je begint
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou je aanraden voor je eraan begint het boek Becoming Raw te lezen, van Brenda Davis en Vesanto Melina. Dit is een goed onderbouwd voedingsboek over vegan raw food, geschreven door twee diëtisten die zich gespecialiseerd hebben in vegetarisme, veganisme en raw food. Het is geschreven voor mensen die een raw diet of high raw diet (=deels rauw) willen, en wat ik zo goed eraan vind, is dat het geen reclamepraatje is voor waarom het zo geweldig is (al staan de mogelijke gezondheidsvoordelen ook vernoemd), maar het ook duidelijk aangeeft wat de valkuilen van zulke diëten zijn en hoe je die kan vermijden. En het is goed wetenschappelijk onderbouwd, ze schreeuwen niet zomaar wat (wat de meeste raw food schrijvers namelijk wel doen), ze schrijven ook gewoon dat bepaalde argumenten om raw te eten wetenschappelijk gezien gewoon onzin zijn, en dat bepaalde mogelijke voor- en nadelen volgens de wetenschap gewoon nog onduidelijk zijn. En het gaat ook in op de verschillende stromingen binnen vegan raw food, want die zijn er dus, en die verschillen onderling zéér sterk, de ene is duidelijk veel gezonder dan de andere.
En naast de uitgebreide uitleg van alle voedingskundige aspecten, zitten er ook handige voedingsschema's in, waarin staat hoeveel porties van welk soort voedsel je per dag nodig hebt om alle voedingsstoffen binnen te krijgen (zeg maar vergelijkbaar met hoe we in Nederland de Schijf van Vijf hebben, maar dan concreter)
Het is een Amerikaans boek (er is helaas geen Nederlandse vertaling van), maar wel gewoon in Nederland te krijgen (bijv. bij bol.com).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Fynnya Thanx voor de tip.

Het beste antwoord

Mogelijke gevaren zijn o.a: Vitamine B12-deficiëntie, Hyperhomocysteïnemie, Calciumdeficiëntie (demineralisatie van de tanden en osteoporose) en sommige rauwe voedingsmiddelen bevatten van nature giftige stoffen.

Bovendien vergroot koken de biologische beschikbaarheid (opname door het lichaam) van een aantal stoffen zoals de carotenoïde Lycopeen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Duidelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord, hoewel ik er wel wat opmerkingen over heb. Je stelt een 4 tal punten als nadelen van een raw vegan dieet. te weten: 1. Vitamine B12-deficiëntie.
2. Hyperhomocysteïnemie.
3. Calciumdeficiëntie.
4. sommige rauwe voedingsmiddelen bevatten van nature giftige stoffen. 1. Was mij reeds bekend. (zie vraag) oplossing is een voedingssupplement. 2. Heeft in 38% van de gevallen te maken met vit. B12.
Tref verder op de Wiki geen uitleg of link over de verdere oorzaak. 3. (a) tandproblemen. Verwijst op Wiki naar bronnen, noten en/of referenties nummer 9. Deze bron geeft echter geen verdere uitleg.
(b) osteoporose. Staat op Wiki vermeld zonder bron. 4.Was mij reeds bekend. (zie vraag) oplossing: niet eten. Indien je de bronnen van punt 3 kunt achterhalen maak je grote kans op "beste antwoord". alvast mijn dank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koken van voedsel zou de biologische beschikbaarheid (opname door het lichaam) van een aantal stoffen zoals de carotenoïde Lycopeen vergroten. Wiki hierover.
Niettemin hebben mensen die langdurig strikt volgens de rawfoodregels hebben gegeten gunstige bètacarotenspiegels in hun serum.
Ritsuka
11 jaar geleden
Zo te horen weet je het zelf al precies vraagsteller. Maar heb je ook andere bronnen naast Wikipedia?
Nooit van 1 boek of site uitgaan, altijd een 'second opinion' nemen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De reden waarom ik van wiki uit ga is omdat Ludic dit als bron vermeld in zijn antwoord. Verder ben ik al aardig op de hoogte betreffende de "ins and outs" van raw food. Maar ik zit nog met een paar vragen waar op internet onduidelijkheid over bestaat. Althans, waar de meningen over verdeeld zijn. Ik dacht, laat ik eens kijken of er hier een "specialist" rond hangt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tandproblemen zijn vooral een gevaar van bepaalde stromingen binnen de raw food, waarbij men absurde hoeveelheden (citrus)fruit per dag eet. Bij andere stromingen, die gewoon een normale hoeveelheid fruit eten, is dat nauwelijks een probleem (of misschien wel helemaal geen probleem, dat weet ik niet uit mijn hoofd).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zit over het algemeen i.t.t. zuivel minder calcium in veganistische (rauwe) voeding. Bovendien wordt de calcium vaak minder goed opgenomen door het lichaam. Spinazie bevat bijvoorbeeld relatief veel calcium, maar er wordt slechts 5% calcium opgenomen door het lichaam omdat spinazie rijk is aan oxaalzuur wat bindt met de calcium. Ook fytinezuur (in granen en peulvruchten) heeft de eigenschap zich te binden aan mineralen zoals calcium.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De concentratie bèta-caroteen is goed, maar de concentratie lycopeen is aanzienlijk lager dan gemiddeld. Dit heeft overigens ook veel te maken met de hoeveelheid vet dat wordt gegeten, aangezien de biobeschikbaarheid van lycopeen uit tomatenproducten significant hoger is als de tomatenproducten worden geconsumeerd in aanwezigheid van vet. Zie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18028575
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

Je moet alleen al bij raw food weten wat je eet alleen alom het feit dat bepaalde voedingsproducten giftig zijn als ze niet verhit worden. Dit zijn bijv. spruitjes,aardappelen,peulvruchten,pastinaken, kidneybonen, rauw vlees en onverhitte rauwe melk.
ook rauwe eieren kunnen leiden tot voedselvergiftiging.

Recent wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat raw-foodisme bepaalde slechte gevolgen kan hebben op je lichaaam. Zo zou er botontkalking, uitblijven van menstruatie en tanderosie kunnen ontstaan. Bij kinderen is er het risico op groeiachterstand. Ondergewicht vormt ook een risico. Het lichaam kan ook tekorten aan essentiële stoffen krijgen zoals vit.B12, calcium en ijzer.
Vit.12 tekort kan zelfs leiden tot schade aan het zenuwstelsel en dat is onomkeerbaar! Dit zit vooral in vlees, zuivel en eieren. Ook ijzer zit veel in vlees en een tekort kan leiden tot bloedarmoede en bij kinderen groeivertraging. Veel ijzer zit ook in peulvruchten maar het is niet raadzaam deze rauw te eten vanwege gasvorming ed.

Raw-veganisme is zeker voor kinderen niet aan te raden!!!
Als volwassene moet je het ook niet op eigen houtje doen
omdat je moet weten welke aanvulling of combinaties je moet nemen om verantwoord bezig te zijn.
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Maar rauwe eieren eet je niet bij veganistisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka, Klopt. En rauw vlees ook niet. Maar amc heeft zijn antwoord dan ook gekopie/past van http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/overig/nadelen-raw-food.150452 zonder mijn vraag goed te lezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om het rijtje maar even af te maken: En rauwe melk ook niet ;) Wat peulvruchten betreft, die moet je inderdaad niet gewoon rauw eten, je kan ze wel kiemen. En gekiemde peulvruchten kan je wel prima rauw eten, en ook in die vorm zijn het goede proteïne- en ijzerbronnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer wat wijzer.
dat je peulvruchten niet rauw kon eten wist ik maar dat ze gekiemd wel kunnen wist ik nog niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En of je het nou wel of niet eet als veganist:
Rauw vlees en rauwe melk zijn niet giftig. (als van een goeie bron) Aardappelen trouwens ook niet, die zijn sowieso een beetje giftig, maar het koken verandert niks aan het gif waar het hier om gaat.
Er is wat dit betreft dus geen verschil tussen een rauwe en een gekookte aardappel.
Dit dieet bevat in verhouding veel koolhydraten en zeer weinig vetten , simpelweg omdat er nog maar weinig vetten zijn die je mag eten.

Je zal een tekort aan alle in vet oplosbare vitamine krijgen, die worden namelijk zonder vet slecht opgenomen.
Daarnaast zal je een tekort aan vetten krijgen, je lichaam kan niet zonder bepaalde dierlijke vet.

Of het gezond is, is vooral afhankelijk van wat je nu eet, het is natuurlijk wel veel gezonder dan een McDonald's dieet.
In het begin zal je je mogelijk beter voelen, na verloop van tijd zal je steeds verder afvallen en energie verliezen.

Als je dit gaat doen, ga dan veel kokosolie eten, hier zijn rauwe versies van die niet warm geperst zijn.

Er is een variant op dit dieet waarbij je wel rauwe melk mag nemen, hierdoor vermijdt je de meeste problemen.

ps. Ik eet voornamelijk vlees van dieren waarvan ik weet dat ze een goed leven hebben gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je lichaam heeft helemaal geen dierlijk vet nodig, je lichaam kan qua vet alles dat het nodig heeft ook halen uit plantaardig vet.
En als raw food veganist kan je ook prima genoeg vetten binnenkrijgen, via bijvoorbeeld avocado, noten en zaden. Dat is geen enkel probleem.
Je brengt sommige dingen véél te stellig. Afvallen en energie verliezen is een risico, maar het is niet zo dat iedereen daar automatisch last van krijgt. Als je het op een goede manier doet (inclusief aanvulling van B12), hoef je helemaal niet af te vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kijk ook naar de praktijk en veel veganisten zijn magere bleke mensen. (dit is wat ik zie, ik ken er trouwens ook een paar die er wel gezond uitzien, echter nog steeds wat bleekjes)
Je lichaam kan veel en veel stoffen kan het zelf omzetten, maar slecht in kleine hoeveelheden. Ook kost dat energie. Hier een beginonderzoek naar de relatie tussen autisme en veganisme.
http://www.bcm.edu/news/item.cfm?newsID=5633
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ps. Ik heb zelf ook geprobeerd deels raw te gaan en met vlees te minderen. Was geen succes. (dat zegt op zich niks hoor, alleen om aan te geven dat ik me er in verdiept heb)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dan kennen wij een heel andere praktijk (en iedereen kent natuurlijk andere mensen, dus dat is natuurlijk altijd zo).
Ik heb in de laatste paar jaar minstens 100 veganisten ontmoet, en het grote merendeel daarvan heeft gewoon een normaal postuur en kleur. Slechts een klein groepje is bleek en/of mager, en een vergelijkbare hoeveelheid moet zich eerder zorgen maken over overgewicht dan ondergewicht.
Ik ken het clichébeeld van mager en bleek wel, uit de jaren 80 enzo, maar tegenwoordig gaat dat in mijn ogen echt niet meer op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Jackd, Je stelt in je antwoord: "Daarnaast zal je een tekort aan vetten krijgen, je lichaam kan niet zonder bepaalde dierlijke vet". Welke bepaalde dierlijke vetten bedoel je? En is volgens jou beter: varkensvet of olijfolie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Fynnya: ik ken er niet zoveel.
Foutje van mij: met mager doelde ik op de RAW eters en daar ken ik er nu geen een meer van, ben er wel wat tegengekomen toen ik dat probeerde.
Vegan zegt op zich niks over gezond eten, ladingen suiker, snoep, alcohol, enzovoorts mag.
Een gezond etende vegan zal trouwens niet snel overgewicht hebben. Voor de duidelijkheid: raw vegan is als je het goed doet beter dan wat 90% van de Nederlanders eet, maar mijns inziens niet het beste. @responsum: Als vet om in te bakken/braden: varkensvet.
Maar ik heb het niet zo op varkensvlees/vet. Ook door de manier waarop ze gehouden worden en het voer wat ze krijgen. (ik eet geen varken en denk niet dat dat snel gaat gebeuren)
Ik gebruik trouwens ghee of kokosolie bij het koken en mijn voorkeur gaat uit naar producten van gras gevoerde buiten lopende runderen.
o.a. kefir van rauwe melk. Omega 3 vetzuren in zodanige hoeveelheden dat ze goed in verhouding zijn met omega 6
http://www.fonteine.com/omega6_vetzuren.html
Hier wordt lijnzaad als oplossing gezien, maar zaden en noten wil je eigenlijk weer vermijden vanwege hun fytinezuur, waardoor de opname van bepaalde mineralen verminderd wordt.