Ik wil zelf bietensap maken,(heb net een nieuwe sapcentrifuge)moet ik de bieten eerst koken of mag het rauw? moet ik er iets aan toevoegen qua kruiden

groentesappen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Het kan allebei, zelfs ongeschild, maar ik kook ze zelf altijd.
Rauw vind ik ze niet lekker en het ziet er niet zo lekker uit dan gekookte bietjes.
Lekker om nu de zomerbietjes te kopen.
Draai het loof eraf, laat het steeltje zitten en borstel ze goed schoon onder de stromende kraan, ze smaken anders té gronderig.
Doe ze in hun geheel in de pan en vul met water tot ze net onder staan.
Breng aan de kook en zet het vuur dan dan laag. Je kunt ze helemaal gaar koken maar ik kook vooral de zomerbietjes ca. 15 min. Winterbieten iets langer.
Daarna afspoelen met koud water en als je wilt het schilletje eraf stropen, het hoeft echter niet per se.
De pulp blijft toch wel achter in het apparaat.

Zelf vind ik het ronduit vies om alleen de bieten als sap te drinken. Ik vermeng het met sinaasappel of appel. Soms doe ik er wortel bij en altijd wat citroensap omdat ik gevoelig ben voor oxalaat. Bietjes zijn daar rijk aan en citroenzuur heft dat op. Heb jij echter nooit problemen met je nieren gehad dan is daar geen reden voor, want oxalaatzuur veroorzaakte het niet. Je moet dan alleen uitkijken daarmee.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
top antwoord, dank je wel, de reden dat ik de vraag zo snel afsluit is dat ik het straks gaat maken.

Andere antwoorden (3)

nee hoor, ze kunnen raauw
in bijgaand recept hebben ze er appel aan toegevoegd, maar misschien vindt iets pittigers lekkerder.
gewoon wat experimenteren, soms valt het tegen, vaak valt het mee. succes ermee
11 jaar geleden
Je kan het gewoon rauw in de sapcentrifuge doen, doe ik altijd. En evt. doe ik er naar behoefte soms ander fruit of groenten bij.Wel in stukken snijden, maar dat wist je waarschijnlijk al. En kruiden doe ik nooit iets, maar kan je zelf natuurlijk ook naar eigen inzicht doen, smaken verschillen zeg maar :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je bietjes in de supermarkt koopt, zijn ze altijd al voorgekookt en kunnen ze er zo in.
Klein stukje van onder en bovenkant snijden en dan in plakken snijden...
Als ze rauw uit de grond komen moeten ze wel gekookt worden.
Succes, het is heel gezond !

Toegevoegd na 1 minuut:
o ja...je kunt er natuurlijk een beetje peper en zout aan toevoegen