Waarom maken ze de smaak van vegetarisch vlees, bijna identiek aan echt vlees?

Toegevoegd na 8 minuten:
En dan is de vraag gericht over vegetariërs die deze bijna-aan-echt-vlees identieke 'vlees' kopen.

Tegen vlees-eten zijn, maar wel vlees kopen wat identiek smaakt, vind ik dan weer zo dubbel.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben benieuwd wat onze meer culinair ingesteld Belgen van jouw vraag vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar je doet wel een leuke suggestie. Men zou er ook een zoet gerecht van kunnen maken, met een groene kleur o.i.d.
paulus811
11 jaar geleden
Dat bestaat klaas1952, maar dan heet het pudding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja precies klaas, het had ook een totaal andere smaak en een totaal andere kleur kunnen zijn toch!
paulus811
11 jaar geleden
Zou kunne Spleipnir, maar met een andere smaak en kleur is toch niet vol te houden dat het om 'vleesvervangers' gaat? Je kunt van sla toch ook niet zeggen dat het een cola vervanger is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
welke vleesvervangers smaken volgens jou naar vlees? ik ben al 6 jaar vegetariër omdat ik (o.a.) geen vlees lust en ik vind dus dat het qua smaak en structuur niet op vlees lijken.
paulus811
11 jaar geleden
Ik vind rul gehakt van Quorn en wokblokjes (kip) van datzelfde merk goed in de buurt komen zowel qua smaak als structuur. Vaak gebruik ik rul gehakt van Quorn door spaghettiesaus en zelfs de mee-etende carnivoren proeven het verschil niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar.. je eet toch geen vlees (9 vd 10 x) omdat je principieel er tegen bent.. Waarom zou je dan niet iets mogen eten dat er (blijkbaar) wel naar smaakt, maar niet uit de bio industrie komt? Ik ben al sinds mijn 6de vegetariër (ja, eigen keuze) maar snap de vraag niet helemaal... Ik eet geen vlees meer niet vanwege de smaak maar omdat ik mijn ecologische voetafdruk kleiner willen maken, ik tegen dierenleed ben, en vind dat onze maatschappij teveel vlees eet. Kijk, mocht ik nu nog voor de keuze staan, misschien had ik dan voor biologisch vlees gekozen 1* per week.. Maar ik eet geen vlees omdat ik mijzelf daar fijn bij voel, en dat ik dan een vleesvervanger pak die (blijkbaar) naar vlees smaakt.. Wat maakt dat uit, het is immers geen vlees! Jouw vraag zou alleen maar kloppen als je het vraagt aan een vegetariër die vega is geworden omdat die vlees vies vind smaken. Trouwens vind ik dat iedereen zijn eigen keuze mag maken qua voedsel.

Antwoorden (10)

Zodat de drempel om het te gebruiken voor niet vegetariers niet te hoog is.

Toegevoegd na 47 seconden:
Tweede reden is dat in veel recepten vlees gebruikt wordt. Het is dan wel zo leuk als een vleesvervanger er dan ook enigszins naar smaakt.
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Dat begrijp ik niet. Je kunt ook zorgen dat het er als vlees uitziet ipv smaakt.
Waarom eigenlijk vleesvervanger? Het gaat toch alleen om bepaalde aminozuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1. Er zijn genoeg mensen die liefst alleen dingen willen eten die ze kennen, en sneller een product durven uitproberen dat lijkt op iets wat ze lekker vinden, dan een product dat volkomen nieuw voor ze is. Wat een boer niet kent, dat eet ie niet; dat idee.
En als je niet zo avontuurlijk aangelegd bent of weinig gevoel hebt voor koken, is het natuurlijk heel handig als je gewoon je vaste recepten kan volgen.
Het is niet zo, dat fabrikanten van dit soort spullen, proberen om het naar vlees te laten smaken. Hooguit proberen ze om het ergens naar te laten smaken (een jaar of 20 geleden lukte dat nog nauwelijks). Maar wel proberen ze de "bite" een beetje op die van echt vlees te laten lijken, zodat het net zo "weghapt" als vlees. Aan de structuur wordt dus veel aandacht besteed.

Als je b.v. kijkt op de site van Valess dan zie je ook dat er wel over vleesvervanger wordt gesproken, maar dat andere associaties met vlees juist worden vermeden. Er staat b.v "het lekkerste stukje zuivel", en er wordt nergens gesproken over de smaak van vlees. Heel verstandig, want zoiets lukt nauwelijks en geeft alleen maar teleurstellende verwachtingen. Valess is best lekker, maar heel anders lekker dan vlees.

Hoewel ik nog niet direct zo zie, wat er nou dubbel is aan iets vegetarisch eten dat een beetje naar vlees smaakt, zou het best zo kunnen zijn dat Valess ook denkt dat er veel mensen zijn die liever de link naar vlees niet willen zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sommige mensen lusten gewoon geen vlees, maar willen de voedingswaarden wél vervangen......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is ook wel allerlei vegetarisch namaakvlees dat echt in de buurt komt van echt vlees, qua smaak. Zo schijnen veel mensen niet te kunnen proeven dat de producten van de Vegetarische Slager geen echt vlees zijn. En bij Aziatische winkels vind je ook wel namaakvlees dat echt bedoeld is om op vlees te lijken, soms tot een namaak kippenvel-patroon of kippenpootje-vorm aan toe.
Maar er zijn inderdaad ook veel 'vleesvervangers' die gewoon hun eigen smaak hebben die niet bedoeld is om op vlees te lijken.
Ik ben m'n hele leven al vegetarier, en ik koop die spullen nooit : ik vind het absoluut niet lekker. Ik koop sojareepjes, die gemarineerd zijn (als ik te lui ben om het zelf te doen....) , maar nepworsten ed. komen er bij mij echt niet in!
Toen het begon met al die vleesvervangers had mijn moeder, die omwille van mijn (vegetarisch-levende) vader vegetarier geworden was , nogal een handje ervan het te willen proberen allemaal : voor haar was koken nog steeds : aardappelen, groenten, en iets erbij - gepaneerde kaasplakken, noten'burgers', - veel werk voor een huisvrouw met baan en tienerkinderen. Maar het bleef bij één keer alles proberen : daarna verscheen het niet meer op tafel, omdat wij het echt niet te eten vonden.

Dus voor 'echte' levenslange vegetariers, die nog nooit vlees/kip/vis gegeten hebben, hoeft het allemaal echt niet.

Dan liever lekkere falafels, of zo!! Hoedt u voor namaak!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
Inderdaad. Waarom vlees vervangen. Het gaat alleen om bepaalde aminozuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nieuwsgierig: Bij welke supermarkt koop je lekkere falafels? Of heb je een lekker recept?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op mijn (kleine) dorp heb ik niet zoveel keus : ik haal ze bij Albert Heijn : ze hebben ze in een milde en een pittige variant. Maar in steden zal je ze wel op veel meer plaatsen kunnen krijgen, denk ik. Ik vind ze lekker bij 'saaie' groenten als bloemkool en broccoli, maar ik maak ook wel eens een broodje-falavel, met knoflooksaus, sla, tomaten en komkommer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, ik wil absoluut geen vlees eten. Valess vond ik een goed alternatief maar de Superwijzer app heeft me wijzer gemaakt. Nu maar de falafel proberen.
Ik ben zelf al heel lang vegetariër en kan je vertellen dat de vegetarische producten die op vlees lijken (zoals de vega- hamburger, cordon bleu en schnitzel) meestal niet gekocht worden door vegetariërs, maar door vleeseters die willen minderen met vlees en toch de behoefte hebben aan iets wat er op lijkt omdat ze dat gewend zijn.

Echte vegetariërs halen hun eiwitten en ijzer onder andere uit peulvruchten, noten, zaden, volkoren-producten en tofu en verlangen echt niet naar iets wat op vlees lijkt.
Deze producten worden dus voornamelijk gemaakt voor de vleeseters.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Namaakvlees wordt vaak inderdaad in de markt gezet als voor vleeseters die af en toe vegetarisch willen eten.
En de gemiddelde vegetariër eet inderdaad een gevarieerder aanbod aan proteïnebronnen dan alleen vleesvervangers.
En je kan inderdaad prima zonder die vleesvervangers, er zijn zoveel andere lekkere dingen te koop of te maken.
In zoverre ben ik het met je eens. Maar je lijkt te impliceren dat als iemand van namaakvlees houdt, diegene geen 'echte' vegetariër is, dat je als vegetariër niet hoort te verlangen naar een product dat lijkt op vlees.
En daar ben ik het echt niet mee eens.
Wat maakt het uit of iemand het lekker vindt of niet?
Het gaat toch om je gedrag, niet om je smaak? Het impliceert dat mensen die geen vlees lusten 'echtere' vegetariërs zijn dan mensen die oprecht de keuze maken vegetarisch te eten omdat ze niet willen bijdragen aan die dierenleed/milieuproblemen/wereldvoedselproblemen, maar vlees als product wel gewoon lekker vinden.
Ik vind het belangrijker wat iemand met zijn verstand of hart kiest, dan wat iemands smaakpapillen prefereren. Er bestaan ook vegetariërs die al jááááren vegetarisch leven, maar zulk namaakvlees ook gewoon lekker vinden; en daar is niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahahaha ik ben blijkbaar na 18 jaar vegetariër (geen vis, geen vlees, geen gelatine etc.)te zijn geweest geen echte. Kijk, hier leer ik nog wat van. Schande ook, een vegetariër die iets eet in een vorm van een worstje, en het nog eens lekker vind ook!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, jullie hebben helemaal gelijk. Het woordje "echte" is inderdaad wat ongelukkig gekozen. Excuses daarvoor. Ik had beter kunnen zeggen "veel".
Ik denk dat veel vegetariërs er niet zoveel om geven of het op iets lijkt.
En ja hoor Mueslibar, jij bent zeker een echte vegetariër en die vega-worstjes van de AH zijn inderdaad best lekker;-)
Wij eten heel vaak vleesvervangers omdat wij het naar vinden om dood dier te eten. Wij willen liever geen dood dier op ons bord. De vleesvervangers vinden wij een heel goed alternatief. We kunnen daardoor gewoon een "Hollandse maaltijd" eten van aardappels, groente en in plaats van vlees een vleesvervanger. In tegenstelling tot vroeger zijn er nu erg smakelijke vleesvervangers.

Wij vinden vlees erg lekker maar voelen ons er niet goed bij als een dier heeft moeten lijden voor onze smakelijke maaltijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
personen die "vleesvervangers" eten doen dit meestal niet omdat ze het niet lekker vinden, maar omdat ze het zielig vinden voor de dieren.

de reden waarom fabrikanten het identiek willen maken is om zo meer mensen te laten overstappen.

de gedachte hierachter is als volgt: waarom vlees eten waarvoor je een dier moet doden als dit product net zo voedzaam is en min of meer het zelfde smaakt?

er is alleen een nadeel aal de meeste "vleesvervangers"
meestal worden ze gemaakt van soja, om dit te verbouwen voor groene brandstof en voeding worden soms stukken tropisch regenwoud gekapt vanwege de goede voedingsbodem en ruimte gebrek.

wat je jezelf af zou moeten vragen voordat je overstapt is of dat het verjagen van exotiesche en bedreigde dieren beter is dan het slachten van gefokte dieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst en vooral, vlees hoeft niet vervangen te worden. Wij zijn reeds 30 jaar vegetariër en gebruiken deze 'vleesvervangers' (slecht woord trouwens) zelden.
Dat men de smaakt namaakt van vlees, ja dat zal waarschijnlijk uit commercieel winstbejag zijn.
Er zijn goede van dergelijke producten maar nog veel meer 'kamelot'.

Een oude Belgische vegetariër.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat betekent 'kamelot'?
luciano
11 jaar geleden
Kamelot is eigenlijk volgens onze Belgische dialectische spraak nep, namaak, slechte stof, rotzooi, brol... Maar wat betekent eigenlijk Fynnya ? Eigennaam, of ... ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, bedankt :) Fynn'ya is mijn zelfbedachte vrouwelijke versie van de Schotse naam Fynn. Ik vind Fynn een supermooie naam, als ik een jongen was zou ik mezelf zo noemen, maar ik wilde een nickname waaraan je zou kunnen zien dat ik vrouw ben of waarbij mensen in ieder geval niet automatisch ervan uitgaan dat ik man ben.
Je schrijft het eigenlijk met apostrof, maar in de gebruikersnamen van GoeieVraag mocht geen apostrof zitten, dus heb ik die maar gewoon weggelaten hier.
Ten eerste: het is maar een deel van de 'vleesvervangers' die zo gemaakt worden dat het qua smaak en structuur op vlees lijkt. Er zijn ook talloze vegetarische burgers, balletjes, tofuproducten, ed. waarvan de smaak en structuur helemaal niet bedoeld is om op vlees te lijken, maar die gewoon lekker op zichzelf zijn.

Antwoord op je echte vraag: Er zijn allerlei mensen die zulke producten graag eten, en daarom wordt door producenten op ingespeeld.
Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die vanwege bijvoorbeeld ethische redenen en gezondheidsredenen geen of minder vlees willen eten, maar vlees wel erg lekker vinden en die smaak/bite niet graag willen missen.
En er zijn mensen die graag vegetarisch of parttime vegetarisch willen eten, maar niet goed weten hoe ze zonder vlees een lekkere maaltijd kunnen maken, en die liever een product willen dat er erg op lijkt en op min of meer dezelfde manier gemaakt wordt, in plaats van nieuwe smaken en bereidingswijzen te moeten gaan uitproberen.

Er zijn allerlei redenen waarom mensen geen vlees willen eten, zoals het dierenleed, de negatieve invloed op het milieu, de negatieve invloed op de wereldvoedselvoorziening (vlees is erg inefficiënt, waardoor er veel meer landbouwgrond nodig is dan voor een vegetarisch eetpatroon) en negatieve gezondheidseffecten. Deze gevolgen gelden allemaal niet of in veel kleinere mate voor vleesvervangers die op vlees lijken. Dus door zo'n product te eten heb je wél de voordelen ervan en níet die nadelen. Waarom zou je het dan niet mogen eten?
En de meeste mensen die geen vlees eten, doen dat omdat zij tegen de gevolgen van de vleesproductie of -consumptie zijn, niet omdat ze iets tegen het product hebben.

Alleen als je geen vlees wil eten omdat je tegen het product bent (omdat je het bijvoorbeeld vies vindt), zou het raar zijn om namaakvlees te gebruiken.
En die mensen gebruiken dus ook geen namaakvlees, maar andere vegetarische proteïnebronnen, zoals peulvruchten, noten, zaden, ei, (soja)zuivel, of 'vleesvervangers' die niet op vlees lijken, zoals witte tofu, tempeh, groenteballetjes, falafel, etc.

En er zijn natuurlijk veel mensen die vegetarisch of parttime vegetarisch eten en van wie het niet zo nodig hoeft, dat namaken van vlees, maar die er ook geen problemen mee hebben. Zij kunnen natuurlijk van beide soorten producten eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom maken ze de smaak van vegetarisch vlees, bijna identiek aan echt vlees?

1. Omdat het lekker is om toch snel zuurkool met spekkies, een gehaktbal of een broodje hamburger te kunnen maken terwijl je dat van echt vlees uit principe niet meer wilt eten.
2. Omdat het mensen, die nu nog vlees eten of niet van gewone tofu en soja houden of weinig tijd hebben om te koken, makkelijker maakt om een vegetarische maaltijd op tafel te zetten.
3. Omdat het de producent ook om de verkoopcijfers gaat; klaarblijkelijk verkoopt een vleesvervanger die naar vlees smaakt goed.

Ik ben al zo'n 25 jaar vegetariër en vond vlees vroeger heerlijk. Ik ben gestopt met vlees eten omdat mijn geweten dit niet meer toeliet.

Dat de vleesvervanger door het 'vlees uiterlijk' gemakkelijker gekocht wordt door mensen die eens een dagje geen vlees willen eten vind ik alleen maar een pluspunt.

Ik eet daarintegen uit principe geen vleesvervangers van de merken Valess en Vivera.

Valess: "In een onderzoek van het ministerie van LNV kwam Valess met een uitstoot van 6,2 kg broeikas per kilo product als meest klimaatonvriendelijke vleesvervanger uit de bus."

Vivera: "Vivera is afkomstig van Encko, een groot vleesverwerkend bedrijf dat is opgericht door een aantal slagers. Kennelijk is een breed productaanbod in een veranderende markt aanleiding om ook vleesvervangers aan te bieden."

Het gaat voor mij dus om het principe er achter en of ik het wel of niet lekker vind. Hoe het er verder uitziet en of het op echt vlees lijkt boeit me niet echt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Skeeto: Heb van iemand gehoord die bij zo'n bedrijf werkt waar de vleesvervangers worden gemaakt, dat er gewoon nog vlees inzit omdat het bedrijf ook vlees verwerkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jeetje 2012aa, dat zou spreekwoordelijk 'the bloody limit' zijn zeg! ;)
Als dit inderdaad waar is over Vivera, dan is er des te meer reden om deze producten te boycotten. Hoewel voor mij persoonlijk alleen het feit dat er vleesverwerkers achter zitten al genoeg reden is om geen Vivera meer te kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Skeeto. Degene die dat zei werkt niet bij het bedrijf dat Vivera maakt, maar het zou best kunnen dat het daar ook gebeurt. Ik vind dat er een gedegen onderzoek moet komen waaruit blijkt of er wel of niet vlees in vleesvervangers zit en in welke vleesvervangers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de verduidelijking 2012aa.
Zo'n onderzoek lijkt mij ook wel wat ja.
Ik vind het ook lekker als een vleesvervanger naar echt vlees smaakt! Of een neprookworstje naar rookworst.
Als het datgene waar de worst van gemaakt is dan ook nog eens gentechvrij is en biologisch zit ik dubbel te genieten.
Het is dus niet dat ik vlees niet lekker zou vinden, ik was er ooit dol op, maar ik voelde me er fysiek niet goed bij, werd er zelfs ziek van, en eet nu al 32 jaar alleen vis als vlees en verder vleesvervangers. Ben dus pescotarier (viseter).
Tegenwoordig is er gelukkig ruime keuze als vleesvervanger, toen ik ermee begon waren het sojabrokken (ik vond er niets aan) en wat groenteburgers, dat was het dan zo ongeveer.
Geen vlees eten hoeft dus helemaal niet te betekenen dat je de smaak niet lekker vindt, en al helemaal niet dat je dan niet lekker zou willen eten.