Kan je als veganist nog wel aan je dagelijkse voedingsstoffen komen?

Wat eet je als vleesvervanger? En hoe kom je aan genoeg calcium

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
12 jaar geleden
volgens mij wel hoor, er lopen genoeg veganisten op de wereld rond die precies weten wat ze moeten eten voor de juiste voedingsstoffen. Trouwens, zijn dat wel veganistische muffins? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je helemaal niet willen!
Ritsuka
12 jaar geleden
hoezo moet je niet willen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol, ik word geen veganist hoor :) En ik blijf lekker muffins eten

Het beste antwoord

Ja hoor, dat kan zeker.
Wel is het nodig om B12-supplementen te slikken, of voeding te gebruiken die verrijkt is met B12, zoals sommige vleesvervangers en sojazuivel (sojayoghurt, sojamelk, sojapudding).
Alle andere voedingsstoffen kan je via je voeding binnenkrijgen.

Daarvoor moet je je natuurlijk wel goed in veganistische voeding verdiepen en meer aanpassingen in je voedingspatroon maken dan alleen de dierlijke ingrediënten weglaten. Er zijn wat voedingsstoffen waarvoor je als veganist wat meer moeite moet doen dan als vegetariër of vleeseter, maar daar staat weer tegenover dat veganisme ook weer andere gezondheidsvoordelen heeft boven een vegetarisch of omnivoor voedingspatroon.

Als vleesvervanger kan je eten: peulvruchten, tofu, kant-en-klare vleesvervangers en in kleine mate noten en zaden. Met peulvruchten kan je veel lekkers maken, als je weet hoe je het moet bereiden. Niet iedereen houdt van puur gekookte peulvruchten, maar verwerkt in zelfgemaakte burgers, falafel, humus of gepureerd door de saus, of met veel specerijen op Indiase manier bereid, kan het echt heerlijk zijn.
In de supermarkt liggen een aantal soorten kant-en-klare veganistische vleesvervangers (witte tofu, tofureepjes, tofugehakt, falafel, tempeh, alle Alpro burgers, de 100% plantaardig lijn van Vivera). Maar voor echt veel keuze kan je gaan naar biologische winkels, en bij Aziatische winkels hebben ze ook van alles.

Ik zou je aanraden je echt even goed in veganistische gezondheid te verdiepen wanneer je begint, zodat je gebruik maakt van de voordelen en niet in de valkuilen stapt. Daarmee doe je je lichaam echt een plezier, onnodige gezondheidsproblemen krijgen is echt zonde.
Het boek Becoming Vegan is een echte aanrader, en de website van VeganHealth ook, beide geschreven door diëtisten die zich gespecialiseerd hebben in veganisme. En kijk vooral ook naar de hoeveelheid B12 die aangeraden wordt door VeganHealth, te weinig B12 nemen is een veelgemaakte fout.

Calcium zit veel in amandel, groene bladgroente (kool, broccoli, etc), bonen (sojabonen, witte bonen, etc), sesamzaad, tofu en vijgen.
Je moet voor jezelf even berekenen wat je op een gemiddelde dag zoal zou eten, en of je dan op 700mg calcium uitkomt of wat extra calciumrijke dingen moet eten.
Ook verrijken sommige merken hun sojazuivel met calcium.
Verder is voor je botten echt niet alleen calcium van belang, vitamine D (dus veel met blote huid buiten komen) en lichamelijke beweging zijn ook heel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Voor je veganist wil worden moet je je voldoende inlichten en niet wachten tot er zich problemen voordoen.Er zijn in de handel voldoende vegeburgers (vb.quorn) en andere dranken die met calcium verrijkt zijn.
12 jaar geleden
Daar heeft TNO, afd. Voeding in Zeist inderdaad onderzoek naar gedaan onder de naam: Macrobiotische Leefwijzen in Nederland - in dit onderzoek in de '80er was veganischme ook meegenomen als geloofsvariant.
Ze waren er zelf overigens niet zo enthousiast over en in hun rapport werd nadrukkelijk gewaarschuwd dat kinderen die dit - wat zij dan dieet noemden - sterk achterbleven in lengte en intelligentieniveau.
Commentaar/aanvullingen lijkt me overbodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan meer dan voldoende aan je voedingsstoffen komen. Vleesvervangers van nu, zijn gezond en verantwoord. Hier heb je wat handige links, waarop je naast alle info ook een lijst vind met wat je zoal kunt eten.
Succes ermee!

http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/artikelen/4934/alles-over-vleesvervangers

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vleesvervangers.aspx

http://www.milieucentraal.nl/themas/milieubewust-eten/kies-vlees-en-vleesvervangers-bewust/vleesvervangers

http://www.fonteine.com/vleesvervangers.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan zeker. Je moet wel supplementen slikken. B12 en vitamine D.
Als veganist heb je 25% meer eiwitten nodig. Let hier dus wel op! Anders kom je niet aan de dagelijkse voedingsstoffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In grote lijn klopt het wel, maar het is niet zo dat je per definitie B12 of D als supplement moet slikken.
B12 kan je namelijk ook halen uit met B12 verrijkte voeding, zoals sommige 'vleesvervangers' en soja'zuivel'. Wel is een B12-supplement vaak makkelijker of goedkoper, maar het is dus niet per definitie nodig. Vitamine D kan je lichaam ook zelf aanmaken onder invloed van zonlicht op de blote huid (zonder zonnebrandcreme), en in de zomer hoef je niet echt bijzonder veel buiten te zijn om aan genoeg vitamine D te komen. Van ongeveer oktober tot april staat in Nederland de zon zo laag dat je praktisch geen vitamine D uit zonlicht kan aanmaken, wel kan je in de zomer extra veel in de zon komen en daarmee een voorraad aanleggen voor de donkerdere maanden. Lang niet iedereen lukt het om een grote voorraad op te bouwen, en dan moet je inderdaad wel vitamine D slikken, of dus met D verrijkte voeding, zoals sommige soja'zuivel'.