Chips, dat is toch ten alle tijden vegetarisch?

Ook al is het een Barbecue - Ham smaak, of met Tijgernootjes Bacon en Kaas?

Aanleiding hiervan is mijn broer die vegetarisch is (en ik in het verleden nog wel eens neerbuigend heb gedaan over zijn beslissing daarover) en die komt af en toe op visite, bier drinken, dom ouwehoeren en Mario Karten en dan wil ik op zijn minst een bak chips voorzetten, maar om vegetarische redenen koop ik maar geen chips met barbecue ham smaak, om dat soort discussies niet weer!!! op te laten laaien... Dus, vandaar: zie vraag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
26.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is 'vegetarisch' ja,is allemaal kunstmatige troep en smaakstoffen.
Ben zelf vegetariër,ik eet zelf helemaal geen chips ofzo maar weet dat wel.
Kan je ook bij ingrediënten vinden hoor(op de zak dus)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf vegetarisch en bij chips kan het volgens mij wel. Maar anders moet je het aan hem vragen. Ikzelf lust bijvoorbeeld alleen ham kaas chips derest vind ik te veel naar vlees smaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een goede site om te weten te komen of een producten al dan niet veggie is, is de Belgische site goedgeweten.be. Je geeft zelf via de profielpagina aan wat je wel en niet in je voeding wil (dierlijke producten, zoetstoffen, potentieel kankerverwekkende stoffen, ed) en dan kan je per merk of per productgroep bekijken wat geschikt is.
gedaan met de discussies :) Bronnen:
- www.goedgeweten.be

Het beste antwoord

Nee, chips is niet ten alle tijden vegetarisch.
Chips met vleessmaakjes (hamkaas, bacon, kip, ed.) wordt vaak gemaakt met plantaardige of synthetische ingrediënten, maar kan ook gemaakt worden met vleesextract. Er zijn in Nederland wel chipsvarianten geweest waarbij dat het geval was. Of er momenteel nog chips verkocht wordt die niet vegetarisch is, weet ik niet.
Het is niet altijd herkenbaar op de verpakking, het kan vernoemd staan als aroma of bepaalde e-nummers.

Chips met kipsmaak bevat (of bevatte in ieder geval een paar jaar geleden nog) wel echt een beetje kip: "Die kippoederfabriek komt voor in de eerste aflevering van 7 augustus aanstaande, die gaat over chips. Een moslimjongen ontdekt dat in chips met kipsmaak echt kip blijkt te zitten."

Ook kan chips gemaakt worden met dierlijk vet, waardoor het niet meer vegetarisch is. Ik heb het idee dat dat in Nederland niet gebeurt, maar het is in principe wel mogelijk.

Overigens verschilt het per vegetariër hoe streng hij/zij is, en of hij/zij dus wel of niet producten eet die een klein beetje vleesextract of dierlijk vet bevatten, dus of je broer dat eet of niet zal je aan hem moeten vragen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Volgens calorielijst.nl bevat de Teriyaki-smaak van Lay's dierlijk vet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Mooi antwoord, +. Ik miste het verhaal van de kaas, reden om hieronder nog een antwoord toe te voegen.

Andere antwoorden (7)

Ja, dat klopt helemaal, aardappelchips (zoals ze officieel heten) zijn vanzelfsprekend vegetarisch. De hamsmaak, barbequesmaak, baconsmaak is inderdaad alleen maar een smaak, van smaakstoffen, en heeft niets met echte bacon of ham te maken. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je broer echt geen vleessmaak meer lust en in dat geval kan je beter één van de vele andere smaken kopen. Ik vind het overigens erg attent van je, dat je zoveel rekening wil houden met je broer en het hem naar de zin wil maken :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan je nooit zo hard stellen, je kent lijkt me niet alle chips en hun samenstellingen? Als er eentje tussenzit waarin een deel van een dier verwerkt zit zit je al fout.
Nee, chips is niet te allen tijde vegetarisch.

Voor sommige smaakjes wordt soms vleesextract gebruikt. Van Hamka's, strikt genomen geen chips, weet ik dat zeker, welke chipsvarianten vleesextract gebruiken moet je zelf even uitzoeken, dat staat als het goed is bij de ingrediënten.

Bij andere smaakjes wordt gebruik gemaakt van kaas (of kaas-extract o.i.d.) en kaas is doorgaans (meestal wordt gebruik gemaakt van stremsel uit de maag van jonge kalfjes, dat niet uit levende kalfjes gehaald wordt) niet (strikt) vegetarisch.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vette plus. Maar er zijn veel vegatariers die gewoon kaas met spremsel eten.
rose
12 jaar geleden
Ja, hoor, ik behoor daar zelf ook toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt ook kaas die gemaakt wordt met plantaardig stremsel. Kaas wordt natuurlijk van melk gemaakt, wat zo wie zo dierlijk is. Alleen melk wordt gewoon uit de koe gehaald als ie leeft en het dierlijk stremsel dus niet.
Ik ben dol op kaas en haal bij voorkeur kaas met plantaardig stremsel wat absoluut heerlijk is. Ik heb ook wel eens kaas voor veganisten gehaald, maar dat smaakte niet echt geweldig. Hier zit dus ook geen melk in. De Drentse Hoeve heeft heerlijke biologische kaas met plantaardig stremsel. Je kunt deze ook online bestellen: http://www.dedrentsehoeve.nl/kaasperpost/index.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De smaak en structuur van veganistische 'kaas' verschilt enorm. Sommige merken worden veel minder lekker gevonden dan 'echte' kaas, maar er komen de laatste tijd steeds meer merken op de markt die daar qua structuur en smaak niet meer voor onderdoen, zoals die van Teese en Vegusto. En dat is wel mooi, want de grote hoeveelheid melk die nodig is voor een stukje kaas veroorzaakt misschien wel net zoveel dierenleed en milieuschade als vlees, dus handig voor vegetariërs die wel van kaas willen genieten, maar dan zonder de ethische nadelen.
Naast bovenstaande antwoorden over het toevoegen van vleesextract is het ook nog eens de vraag in welke olie de fabrikanten hun chips frituren.
Ik neem aan dat de meeste fabrikanten van grote middelen inmiddels wel overgegaan zijn tot het frituren in plantaardige olie, maar ik zal niet raar opkijken dat er nog steeds fabrikanten zijn die dierlijke olie gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf vaker een veganist op bezoek en die gaan nog een stapje verder dan vegetarisch.
Ik had dezelfde vraag en heb toen met Lays gebeld dat toen nog steeds bekend stond als 'Smith Food Group'.
(Ik weet niet of dat nog steeds zo is) .
Er zijn dus zelfs veganistische chips;

-(super) naturel,
- Light naturel/paprika,
- wokkels,
- Mediterranee met oregano.

Hiervan is dus zeker dat ze helemaal vegetarisch zijn.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je bedoelt dat deze 4 smaken veganistisch zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord vind ik omdat een fabrikant inderdaad kan aangeven welke chips je dan wel kunt eten. Als het goed is zijn het dan ook gescheiden productielijnen.
amc
12 jaar geleden
Ja, die zijn veganistisch, dus zeker vegetarisch.
In veel gevallen komt er geen vlees aan te pas en worden combinaties van smaakmakers gebruikt om een vleesachtige smaak te creëren. Ik heb toevallig een zak "Baconknabbels" (op basis van aardappel) liggen en de ingrediëntendeclaratie bekeken; hier zit geen enkele vleescomponent in. Er wordt vermeld dat het product een bacon-smaak heeft. Dit wordt hierin door o.a. gehydrolyseerd plantaardig eiwit en rookaroma bewerkstelligd. Ook de barbecuevarianten worden hiermee versterkt.
Als je twijfelt over een bepaald product kan je het beste gewoon de ingrediëntendeclaratie bekijken. De fabrikanten zijn verplicht alle gebruikte ingrediënten te vermelden en samengestelde componenten ook uit te splitsen (tenminste, de delen daarvan die een functie hebben in het eindproduct, of allergeen zijn). Tegenwoordig worden vrijwel alleen plantaardige vetten gebruikt (zonnebloem-, palm- en/of raapolie en in enkele gevallen ook arachide(pinda)olie).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In veel chips zit E120, een kleurstof geperst uit het achterwerk van luizen. Dus niet vegetarisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar heb je dat vandaan?
In chips met bbq-ham smaak zitten dieren. De poeder, die werd gemengd met aardappel en nog wat stoffen, is van vlees van dieren. Dat vlees word uit gedroogd, in stukjes gehakt en vermalen. Datzelfde soort 'vlees' zit ook in hondenbrokken. Misschien niet zo'n lekker voorbeeld maar daar zie je het vlees ook niet aan af. Dus ik zou voor je broer maar geen bbq-ham chips kopen. Ik ben zelf ook vegetariër en heb het onderzocht. Er zijn nog genoeg smaken chips die ook lekker zijn.