Waarom doen mensen die niet vegetarisch zijn er vaak zo moeilijk over dat een ander wel vegetarisch is?

Ik zelf ben vegetarisch...
Als ik aan iemand vertel dat ik vegetarisch ben gaan ze er altijd erg moeilijk over doen (dit is vooral bij jongens zo...).
Ze hoeven zelf toch niet vegetarisch te worden ofzo? Ik doe er toch ook niet moeilijk over dat zij wel vlees eten?

Daarom vroeg ik me dit af...

Toegevoegd na 1 uur:
ik bedoel eigenlijk dat mensen er VAAK moeilijk over doen. xd

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal er echt nooit moeilijk over doen dat jij vegetarisch bent. Je zult alleen nooit mijn binnen de familie wereld beroemde nasi proeven. Want die is rijkelijk met vlees gevuld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen doen daar ook echt niet moeilijk over ofzo,
ik zeg ook niet dat het iedereen is maar de meerderheid wel.
En ik hoef die nasi ook helemaal niet te proeven hoor ;)
Ik heb genoeg lekker eten en ik kom niks te kort.
Het is tenslotte toch mijn eigen keuze om vegetarisch te zijn. Maar als ik vlees WIL eten doe ik het gewoon dus zou ik toch ooit die nasi van jou kunnen proeven als ik dat wil ;) (niet dat ik bij je langs kom of zo maar je snapt me vast wel xd) haha, bedankt voor je reactie! Groetjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet vegetarisch, ik ben vegetariër. Tofu is vegetarisch. Mensen niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, sorry verkeerd uitgedrukt. Ik zeg altijd dat ik 'vegetarisch ben' vreemd eigenlijk.
Haha ik zou voortaan zeggen dat ik 'vegetariër' ben hoor! ;

Het beste antwoord

Sommige mensen voelen het als kritiek als je zegt dat je vegetarisch bent. Ze maken het belachelijk, omdat ze zelf geen zin hebben om er over na te denken.
Ik ben zelf overigens geen vegetarier, maar respecter het zeer dat anderen die keuze wél maken. Dus.. niet iedereen reageert negatief. Gewoon ervoor uit blijven komen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk dat je de plank een beetje misslaat ; als je namelijk ZELF vegetariër bent, dan draag je EXPLICIET een bepaalde boodschap uit naar vleeseters. Dat wil niet zeggen dat je ook echt problemen ermee hebt dat een ander wel vlees eet, maar je eigen keuze dat niet te doen houdt automatisch een waarde-oordeel in over degenen die die keuze (nog) niet gemaakt hebben.

Daarbij zie je een verschuiving in de ' tolerantie-marge' ten opzichte van vlees eten. Vroeger lag de norm voor iedereen bij vlees eten. Streker nog; vlees MOET. Er waren ook wel mensen die zeiden dat vlees MAG, maar je mag ook wel eens een dagje zonder. Dan had je mensen die aten eigenlijk geen vlees of bijna nooit, maar die werden wel een beetje raar aangekeken. Die hippies. En je had echte vegetariers en veganisten, maar die spoorden niet helemaal.

Inmiddels is het zwaartepunt (de ' gemiddelde' mening) over vlees eten verschoven van vlees moet naar vlees mag soms. Vlees moet valt bijna helemaal buiten de tolerantie-zone, en alleen veganisten vallen er aan de andere kantr nog buiten ; met vegetariers hebben de meeste mensen geen problemen mee, en een dagje geen vlees is heel normaal aan het worden.

De aversie die je voelt is gewoon die die altijd optreed wanneer iemand normen preekt die buiten / boven de jouwe liggen. Een soort natuurlijke weerstand van ' ik maak zelf wel uit wat ik goed vind, dat hoef ik niet van jou te horen' . Rokers hebben precies hetzelfde ; daar is de verschuiving zelfs een áárdverschuiving, van roken moet en mag naar roken mag helemaal niet. Alleen een bescheiden rokertje in eigen tijd wordt nog mondjesmaat getolereerd. Die kant gaan we met vlees eten ABSOLUUT ook op, alleen duurt het denk ik iet langer omdat de lobby nog niet rijk genoeg is. Maar zodra Big Pharma een manier vind om geld te verdienen aan vegetarisme, gaat het hard. Mark my words......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen, ik heb hier helemaal niets aan toe te voegen, klopt helemaal ! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft is dit antwoord wat uit de context getrokken.
Je vergelijkt echt een appel met een peer.
Met roken schaadt je je eigen en ook andermans gezondheid.
Dit is de reden dat de overheid heeft ingegrepen.
Niemand ontkent dat vlees gezond is. Dit gaat over dieren doden om op te eten. Misschien is de toekomst wel meer biologisch vlees om dierenleed te beperken, maar dit heeft net als niet roken niets met Big Pharma te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ruth, ik heb de vergelijking UITSLUITEND getrokken op het gebied van verschuiving van het 'tolerantie-gebied'. Enige andere overeenkomst zit er niet tussen die twee.
Het Big Pharma-verhaal heeft te maken met de (financiele) drijvende kracht achter de lobby, die heeft gemaakt dat de verschuiving zo relatief snel is gegaan. Overigens schijnt vlees eten ook niet zo gezond te zijn, dus wat dat betreft sluit ik ook toekomstige verdere vergelijkingen niet uit.
Op de een of andere manier lijkt het dan soms wel alsof mensen zich afgewezen voelen ofzo. Alsof jij dan ook meteen vindt dat hun levenswijze (of bepaalde manieren) niet goed zijn. Ik herken dat namelijk van iemand die bij bijna alles wat ik doe haast verontwaardig roept: "Doe jij dat altijd zò?! Ik doe dat altijd zo!"

Nou dat mag, maar ik vindt het zo lekkerder of zus makkelijker. Ze dringen je nog net niet op om het op hun manier te doen, want dan hebben zij blijkbaar bevestiging dat hun manier beter is. En soms krijg je dan ook nog een reactie alsof je gewoon stronteigenwijs bent als je het toch op je eigen manier wilt blijven doen.

Ik denk dus dat het ook met onzekerheid van hunzelf te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De jongens zijn gewoon bang dat je in het geheel geen vlees in je mond neemt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand vegetarisch is respecteer ik dat..
Ik denk alleen dat het bij meisjes van rond de 14 jaar 'n beetje een trant is... Mijn nichtje is het ook voor 'n half jaar tot jaar geweest.. En dan heb ik wel zo'n beetje van.. Nou waar was dat nu weer goed voor..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kook zelf ook vegetarisch. Mij valt op dat mensen vaak verrast zijn dat de vegetarische keuken zo gevarieerd en lekker kan zijn.

Opmerkingen die je vaak van de vleesetende mensen krijgt zijn: "Je mist heel wat". Dit is uiteraard niet zo, want het feit dat ik geen vlees eet is een keuze.

Toch begrijp ik wel waarom sommige mensen moeilijk doen over vegetarisch eten. Als je uit principe geen vlees eet omdat je tegen het doden van dieren bent, is het ook heel moeilijk om dan maaltijden klaar te maken waar wel dode dieren in verwerkt zijn. Nu zul je mensen niet dwingen om vegetarisch te eten, maar op het moment dat je een maaltijd klaar maakt, kunnen ze het ontbreken van vlees wel als een gemis ervaren. Nog steeds vinden heel veel mensen een maaltijd zonder vlees geen volwaardige maaltijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan, maar ik zou het geen probleem vinden om vlees te maken. Niet omdat ik het niet zielig vind, maar het is toch HUN keuze om wel vlees te eten...
Ik doe daar echt niet moeilijk over, ik eet het niet daarmee uit. Als zij het wel willen eten moeten zij het weten...
Haha, maar een goed antwoord ;) Bedankt!
Omdat, ik kan alleen voor mezelf spreken, de meeste vegetariers behoorlijk hypocriet zijn. bijvoorbeeld geen vlees maar wel vis?? Geen kip maar wel ei?? Geen vlees maar wel leren schoenen?? enz enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een veganist eet geen eieren een vegetariër wel.
En iemand die wel vis eet maar geen vlees is gewoon geen vegetariër, maar iemand die geen vlees eet. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetarisme
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaat!
Ik zat al te denken. Waar haalt die dat vandaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En, sommige mensen vragen inderdaat als ik zeg dat ik geen vlees eet; wel vis dan? NEE TUURLIJK NIET!
Vegetarisch is vegetarisch. Sommige mensen zeggen ook; ik ben half vegetarisch. Dan eten ze bijvoorbeeld geen vlees BEHALVE... Dat is dus geen vegetarisch! xd
zo dom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben vegetariër. Ik eet dus geen vlees én geen vis. Mensen die wel vis eten zijn geen vegetariër maar pescetariër. Ik eet inderdaad wel ei. Dan uiteraard wel biologisch, ik wil niet meewerken aan de bio-industrie. En ook niet aan de oplichterij van 'scharrelkippen' (die kunnen namelijk helemaal niet scharrelen). En die leren schoenen? Ja, die draag ik. Hartstikke hypocriet, absoluut. Maar waar het mij om gaat: ieder dier dat niet voor mij gedood wordt, is er één. Ik ben liever een hypocriet waar heel weinig dieren voor gedood worden, dan niet hypocriet en verantwoordelijk voor veel meer dode dieren. Alle beetjes helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaat! Zo is het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ ik ben het helemaal met je eens.
De meeste mensen vinden "lekker" heel belangrijk. Dat is meestal de enige reden die hen weerhoudt om vegetariër te worden.

Door dit standpunt in te nemen, gaan ze voorbij aan de volgende voordelen:

minder milieuvervuiling
minder verspilling van landbouwgronden
minder verspilling van subsidie
minder gebruik van groeihormonen
minder mestoverschot
je laat je minder beïnvloeden door reclame
minder energieverspilling
minder verspilling van voedsel
minder vogelpest, varkenspest, blauwtong, Q-koorts
beter voor je gezondheid
minder dierenleed

als je geen vrees eet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij was dit vroeger erger, dan dacht je al gauw aan geitewollen sokken types enzo (niets mis mee verder hoor begrijp me goed)
Tegenwoordig is vegetarisch eten gelukkig wat populairder aan het worden.
Er zijn trouwens genoeg mannen en jongens die ook geen vlees eten hoor, kijk op de site van Wakkerdier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat ze maar moeilijk doen. Steek je kin in de lucht de volgende keer en geef ze een stralende lach! Wedden dat ze dan niets meer weten te zeggen? Je mag er trots op zijn dat je vegetarier bent! Jij zorgt voor een betere wereld waar dieren op dezelfde plaats staan als mensen, want zo hoort het te zijn. We hebben allemaal recht op ons plekje op deze planeet en waarom zouden dieren daarom op een tweede plaats moeten staan?
Groetjes van een mede-vegetarier!