Zijn Quorn, Valess, Tofu, Tempé etc. gezond??

Er zitten soja-eiwitten in, ik dacht dat het ongezond was omdat er oestrogenen in zitten.

Toegevoegd na 2 uur:
Ja maar ik geen vrouw, dus misschien dat ik borsten ofso krijg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

sojaproducten zijn gezond. De eiwitten zijn niet zo volwaardig als vlees, maar het is vetarm en het bevat geen cholesterol. Gezien het lage % hart-en vaatziekten onder de Japanse bevolking, die veel soja eet, staat soja positief in de aandacht.
Quorn is geen soja maar een schimmelproduct, geen soja.
Valess is een vleesvervanger op basis van zuivel, geen soja.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor vrouwen in de overgang worden sojaproducten juist aanbevolen. De oestrogenen beperken de overgangsklachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eiwit uit tofu en bepaalde andere sojaproducten is wel een volwaardig eiwit, het bevat genoeg van alle essentiële aminozuren.

Andere antwoorden (1)

Gezond is een vrij subjectief begrip. Dit zijn vleesvervangers en je kunt deze dus als alternatief gebruiken voor vlees.

Toegevoegd na 28 seconden:
Er zit geen hormoon (oestrogeen) in. Dat zou nooit toegestaan zijn omdat mannen dan na het eten vrouwelijke vormen zouden ontwikelen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Mijn antwoord zou zijn dat vleesvervangers gezonder zijn dan geen vlees eten. Eet je geen vlees, dan krijg je weinig eiwit binnen. Soja is dan een goede vervanging en soja is ook een bron voor vleesvervangers (niet de enige).

Van soja wordt aangenomen dat het een gezonde eiwitbron.

De vraag is alleen of je niet net zo goed soja kan nemen in de vorm van tahoe/tempeh of van die moderne vleesvervangers die de vorm en smaak van vlees ook nog eens imiteren.