Bananen groeien in de (sub)tropen, in regionen waar voldoende vocht beschikbaar is. Denk aan midden en zuid Amerika, Queensland ed.

Ze zijn gezond omdat ze vol met mineralen en -in mindere mate- vitamines zitten.

Toegevoegd na 2 uur:
Overigens zijn er op zeer extreme plekken in de wereld bananen te vinden, en is de plant zeer zeker niet beperkt tot plekken die tropisch zijn (Ik heb er zelf een in de tuin staan, die tot -15 aan kan). Er is ook de zogenaamde sneeuwbanaan, welke in Nepal groeit en temperaturen tot -5 overleeft (http://www.musafreaks.com/Bananen/Ensete-Glaucum). Het gros van de bananen, en zeker de soorten waarvan we in Europa de vruchten krijgen, groeien in de [sub]tropen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als aanvulling op het antwoord van Jelle: in principe kunnen bananen overal in subtropische gebieden groeien. Die gebieden zie je op het kaartje in geel aangegeven. Ook op het eiland Madeira, waar ik op vakantie was, groeien bananen volop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een banaan groeit alleen in een warm klimaat met een gemiddelde temperatuur van 27°C. Bovendien groeit de banaan alleen als er jaarlijks 2 000 tot 2 500 millimeter regen valt. De landen die het juiste klimaat hebben zijn de landen rond de evenaar. Om precies te zijn: de landen rond de evenaar tussen dertig graden noorder- en dertig graden zuiderbreedte.

Dit gebied wordt de bananengordel genoemd. In landen uit de bananengordel worden bananen geteeld op uitgestrekte bananenplantages. De landen waar de bananen voor Nederlandse winkels worden gekweekt zijn Guatemala, Honduras, Costa Rica, Panama, Colombia en Ecuador.

Bananen zijn gezond omdat ze goed verteerbaar zijn, veel koolhydraten en geen vet bevatten en energie leveren. Bovendien bevatten bananen magnesium, selenium, ijzer en verschillende soorten vitaminen, waaronder vitamine C en vitamine B. Men vindt bananen in alle zoutloze diëten, omdat ze geen sodium chloride bevatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bananen bevatten veel kalium.
„Talrijke studies duiden erop dat deze bouwstof voor sterkere botten kan zorgen en de kans op hoge bloeddruk en beroerten kan verminderen”, aldus een artikel over bananen in het tijdschrift Health.

Het artikel vervolgt: „Bananen bevatten foliumzuur, een vorm van vitamine B die heel belangrijk is voor zwangere vrouwen en vrouwen in de vruchtbare leeftijd omdat het aangeboren afwijkingen helpt voorkomen.

Bananen bevatten ook andere belangrijke mineralen zoals magnesium, een stof die de botten helpt calcium in zich op te nemen, waardoor ze sterk blijven.

De eiwitten in bananen bestaan uit achttien aminozuren, waaronder alle noodzakelijke aminozuren die ons lichaam zelf niet of niet voldoende kan aanmaken.
Bovendien bestaan bananen voor 22 procent uit koolhydraten, die u snel energie geven omdat bananen zo licht verteerbaar zijn.
Bananen zijn ook een goede bron van vitamine A, B en C. Ze schijnen bovendien de eetlust te onderdrukken, want niemand is geneigd veel bananen achter elkaar te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In vergelijking met andere fruitsoorten zit voornamelijk veel vitamine B6 in een banaan. Vitamine B6 is goed voor de spijsvertering, de vorming van rode bloedcellen, de weerstand en de werking van het zenuwstelsel. Mocht je geïnteresseerd zijn in de (exacte hoeveelheid) vitamines die in een banaan zitten en deze cijfers willen vergelijken met andere fruitsoorten, dan kun je altijd even kijken op www.vitamines-in-fruit.nl!