Hoe maak je zelf seitan? Is hievoor ergens een goeie beschrijving te vinden?

Toegevoegd na 14 minuten:
Het gaat voornamelijk om het uitwassen omdat er niks overblijft. Wat gaat er fout en wat kan eraan gedaan worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op zelf seitan maken zoekt op google, vind je talloze recepten met uitleg. Heb je gewoon meel of bloem gebruikt ervoor of glutenmeel? Dat laatste hoef je namelijk niet uit te spoelen, kan dat zijn wat er fout ging?
In ieder geval zou je daarmee het probleem mee moeten kunnen ontwijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het was volkoren speltmeel

Het beste antwoord

Hieronder het recept om van gewone bloem zoals we die allemaal in de kast hebben staan zelf seitan (gluten) te maken.

Ingrediënten±
1 kg gewone bloem (je houdt straks 300 gr over)
1 tl zout
5,5 dl warm water

Zeef de bloem met het zout boven een kom en schenk heel geleidelijk het warme water erbij om een deeg te vormen. Kneed het deeg, denk de kom af met een vochtige doek en zet het 60 minuten op een warme plek.

Spoel het deeg onder koud stromend water en was het zetmeel eraf door er met je handen aan te trekken, het uit te rekken en erin te knijpen. Na 10-15 minuten wassen en knijpen hou je ongeveer 300 gram gluten over. Knijp er zoveel mogelijk water uit en snijd het deeg vervolgens in stukjes. Laat het goed drogen.

Verhit een (frituur)pan met olie tot 180°C en frituur de stukjes gluten in 3 minuten goudkleurig. Schep ze uit de pan en laat ze uitlekken. In plaats van frituren kun je de stukjes ook stomen of koken.

Dit product is de basis voor verder verwerking.
Bijvoorbeeld, heel simpel:
Verhit in pan of wok een eetlepeltje olie en voeg toe:
300g gluten
½ tl zout
1 tl suiker
1 el lichte sojasaus
4 el (groente)bouillon

Breng aan de kook en laat 3 minuutjes pruttelen tot het vocht verdampt is. Besprenkel met een paar druppels sesamolie en serveer warm of koud.

Toegevoegd na 41 seconden:
http://www.aziatische-ingredienten.nl/seitan-recept/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Seitan wordt gemaakt van tarwegluten, de elastische eiwitsubstantie uit tarwemeel. Het maken van seitan is een eenvoudig natuurlijk procedé dat in het Verre en Midden-Oosten al eeuwenlang wordt toegepast. Van tarwemeel wordt een soepel brooddeeg gemaakt. Dit wordt gekneed totdat het gluten vrijkomt uit de tarwe. Vervolgens worden zetmeel en zemelen in koud water uit het deeg gewassen. Het tarwegluten dat overblijft worden gekookt in een bouillon van tamari sojasaus, kombu (zeewier) en gember. Afhankelijk van het merk wordt er nog laurier, kerrie en paprikapoeder aan toegevoegd. Dit geeft seitan zijn hartige smaak. Bovendien wordt hierdoor de verteerbaarheid beter. De smaak en consistentie van seitan hangen af van de soort tarwe, de versheid en hoe fijn het is gemalen.
12 jaar geleden
Na het lezen van je toevoeging dat je het gemaakt had met speltmeel: waarschijnlijk is dat het probleem geweest.

Het schijnt heel erg moeilijk te zijn om seitan te maken van speltmeel omdat de gluten in speltmeel zich anders gedragen dan de gluten in tarwemeel.
Tarwemeel kan je bij het maken van seitan weken in heet water, maar bij speltmeel valt het dan uit elkaar. Het schijnt wel te kunnen met speltmeel, maar dan moet je het heel voorzichtig met de hand wassen onder koud stromend water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is handiger om kant-en-klaar glutenmeel te gebruiken. Je kunt ook seitan-starter kopen bij www.veggiedeli.nl
Hier een video-instructie voor het maken van seitan: vhttp://www.ifood.tv/recipe/how-to-make-seitan