Hoe blijf je als vegetariër gezond?

Ik wil graag weten wat voor vitaminen ik nodig heb als vegetarië, in welk eten dat zit en hoevaak per week ik dat dan moet nemen. Iemand een idee? Ik eet trouwens wel vis

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

- Vervang vlees, vis en eieren door volwaardige vervangproducten zoals tofu, tempeh, peulvruchten (bv. witte en bruine bonen, linzen, groene erwten) en noten.
- Combineer verschillende plantaardige eiwitbronnen (bv. granen + peulvruchten, granen + tarwekiemen) of samen met melkproducten.
- Vlees kan verrassend mager zijn en bepaalde vegetarische producten kunnen net veel vet aanbrengen. Let op met noten, groenteburgers enzoverder.
- Niet elke veggieburger is een volwaardige vleesvervanger vanwege onvoldoende eiwit- en ijzeraanvoer.
- Zorg ervoor dat je voldoende ijzer opneemt via je voeding. Kies voor groenten en fruit bij elke maaltijd. Deze bevatten Vitamine C en helpen zo ijzer uit de voeding op te nemen.

Voor de vitamines zie onderstaande link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt!
+
een goede vlees vervanger is tofu.
een andere is bruine bonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk kan je alle antwoorden vinden bij de Nederlandse vegetariërs Bond, zie link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En om specifiek te zijn, hier: http://www.vegetariers.nl/winkel/v-schijf/v-schijf.aspx en hier: http://www.vegetariers.nl/voeding/voedingsrichtlijnen.aspx
het klinkt raar maar u moet veel championen eten het bevat zo ongeveer de zelfde vitaminen als vlees.
mijn broer werkt in de horeca dus hij kan het weten
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Horeca is een grote sector, dus dat zegt niets.
Zie ook mijn antwoord op deze vraag.
http://www.goeievraag.nl/vraag/vlees-week-eten-gezond-blijven.254415#1070235

Laat zuivel iig staan (is bedoeld voor kalfjes met 4 magen, niet voor volwassen mensen, mensen kunnen er o,a. schimmelinfecties, kanker en botontkalking van krijgen)

Zorg dat je menu's bestaan uit, groente, fruit, peulvruchten, noten, zaden, (pseudo)granen (zoals Quinoa en boekweit), (verse) kruiden en essentiele olieën (hennepolie, notenolie), en het liefst zoveel mogelijk rauw en onbewerkt, dan eet je het meest gezond.

Vitamine B12 kun je halen uit verrijkte voeding (sojamelk, tofu, miso, nutritional yeast (mjammie!), spirulina, chlorella en supplementen van vb solgar.

Vis is zeer af te raden, met oo 1 van de redenen heb ik uitgelegd in mijn antwoord op deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/vlees-week-eten-gezond-blijven.254415#1070235

Kijk ook eens naar de film Sea the truth http://www.youtube.com/watch?v=NzoC9npbuHA&feature=player_detailpage

Toegevoegd na 2 minuten:
stuktje tekst weg gevallen "met oo" moet zijn met oog op gezondheid, dierenleed en het leegvissen van de oceanen en de rest van het milieu
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
B12 kan je NIET halen uit miso, gist, spirulina en chlorella. Deze producten bevatten of helemaal geen B12, of B12-analogen, een soort nep-B12 waar je lichaam niks aan heeft en die zelfs de opname van echte B12 tegengaan. Daardoor zorgen zulke producten juist dat je sneller een B12-tekort krijgt.
En ze houden ook nog de serumB12-tests voor de gek, waardoor het líjkt alsof je een prachtig B12-level hebt terwijl je ondertussen al fikse, onomkeerbare, schade aan je lichaam kan hebben. Methylmalonzuur-testen houden ze niet voor de gek, maar deze worden door artsen maar zelden uitgevoerd bij een vermoeden van een B12-tekort, meestal kijken ze eerst/alleen naar serumB12.

Het is absoluut onverantwoordelijk om zulke producten als B12-bron te promoten! Sorry, hier moet ik wel een - voor geven. Miso en gist gebruiken kan overigens geen kwaad, en zeewier met mate gebruiken waarschijnlijk ook niet, maar dan moet je wel daarnaast nog een échte B12-bron gebruiken. Spirulina- en chlorellatabletten bevatten mogelijk zoveel B12-analogen dat je ook als je daarnaast nog een échte B12-bron gebruikt, je mogelijk problemen krijgt met je B12, dus daar zou ik voorzichtiger mee zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan miso en amerikaanse edelgist wordt gewoon de b12 toegevoegd die ook aan supplementen wordt toegevoegd, dus daar is sowieso niks mis mee. Betreft Chlorella en Spirulina gaan inderdaad diverse verhalen de ronde, maar zover ik weet zit daar gewoon het juist micro-organisme in wat B12 aanmaakt. Lees zelf ook een het boek Thrive dan krijg je misschien een meer genuanceerde mening over B12 in zeewier.